vad händer när sjukpension blir pension?
Väljer vara anonym då frågan rör en anhörig.
När en sjukpensionär blir 'vanlig' pensionär, alltså fyller 65, får man en annan ersättning då?
Väljer vara anonym då frågan rör en anhörig.
När en sjukpensionär blir 'vanlig' pensionär, alltså fyller 65, får man en annan ersättning då?
Du får allmän pension ,tjänstepension .
Om den almänna pensoin understiger 8700 kr får du garantipension upp till det beloppet ,minus skatt
Man kan få bostadsbidrag också
Så mest troligt en minskning av inkomsten då?Såvida hon inte har ett stort eget pensionspar vilket jag betvivlar. Jobbat har hon inte gjort de senaste 20-25 åren
och hon måste ansöka själv. hon får inga blanketter hem så hon måste själv få hem dom och skicka in
Inte ensamstående.
Det är mina svärföräldrar det handlar om. Så länge jag kan minnas har jag fått höra hur otroligt dåligt med pengar de har. De skäms inte heller för att åka 'snålskjuts' på mig och maken i tid och otid och inte blev det bättre när svärfar gick i pension för två år sedan. Nu fyller svärmor 65 och plötslig gick det upp för mig att de förmodligen får de ännu sämre ställt då.
Nog för att man gärna vill hjälpa ibland, men vi har fyra barn och stort hus och jobbar bägge heltid för att rodda runt det.
Maken är förvisso välbetald men han jobbar hårt för den lönen och inte vet jag om jag är så sugen att pengarna ska i deras fickor.
Men det är klart, 8700 minus skatt kommer man inte långt på
Fast de borde ha rätt till bostadstillägg om de har så dålug ekonomi, det kan ge ett antal tusen per månad. Se till att de har sökt det.
Jag ska absolut ta upp detta med dem nu och se om vi kan hjälpa dem att söka bostadsbidrag tex.
Har tidigare inte känt mig säker på om de verkligen haft lite pengar eller bara varit extremt snåla och därför levt på oss en del. Men nu förstår jag ju att de mest troligt iaf kommer få väldigt lite pengar framöver.
Vad kan pensionen ligga på för svärfar som haft ett normalavlönat arbete? Gissar 25-26 eft skatt de sista åren
Man kan få bostadsbidrag också
Jag skulle rekommendera den här personen att kontakta pensionsmyndigheten. Det är de som hanterar den allmänna pensionen. Hen bör också söka bostadstillägg, det är en förmån som är lite "bortglömd" då målgruppen (oftast äldre kvinnor) anser det vara fult att söka något som de uppfattar som ett bidrag. Men det är ett lagstadgat stöd så det är bara att söka!
Har den här personen tjänstgjort hos arbetsgivare med kollektivavtalad tjänstepension tidigare kan hen även ha rätt till tjänstepension. För vissa avtal är även perioder med sjukpension pensionslönegrundande. Så det är verkligen värt att kolla upp. MEN där måste den enskilde i princip veta var hen har tjänstgjort någonstans för det är sällan det trillar in information i brevlådan utan man måste ofta ansöka själv. Gör man en sammanställning på minpension.se kan man ibland se var ens tjänstepensioner finns placerade.
Jag ska absolut ta upp detta med dem nu och se om vi kan hjälpa dem att söka bostadsbidrag tex.
Har tidigare inte känt mig säker på om de verkligen haft lite pengar eller bara varit extremt snåla och därför levt på oss en del. Men nu förstår jag ju att de mest troligt iaf kommer få väldigt lite pengar framöver.
Vad kan pensionen ligga på för svärfar som haft ett normalavlönat arbete? Gissar 25-26 eft skatt de sista åren
Hej!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du frågat om vad som händer när sjukpensionen upphör vid 65 år.
Den som har en hel, 100 % sjukersättning får som regel sin allmänna pension automatiskt från den månad man fyller 65 år.
Vi skickar hem information cirka tre månader innan 65-års dagen där vi förklarar hur det går till. Om man har haft bostadstillägg från Försäkringskassan så bifogar vi även en blankett för att kunna ansöka om det från oss.
Läs gärna mer här:
http://pensionsmyndigheten.se/20462.html
Eftersom vi har samma regler när vi beräknar bostadstillägget så bör de pengar man har att röra sig med som ålderspensionär bli ungefär lika som när man har sjukersättning.
Då räknar vi även in eventuell tjänstepension.
Ditt inlägg hittade jag genom att vi söker på vissa sökord som t.ex. ?pension?.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på vår Facebooksida www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Carl, Pensionsmyndigheten