• Nevihc

    Tips och råd. Pumpning.

    Hej. 
    Jag fick barn för 5 veckor sen.
    Extrem prematur. Vecka 23+5 och vi ligger på barn4 på NUS.
    Jag kämpar hårt med pumpningen och tycker personligen inte att jag får ut tillräckligt med mjölk. Jag har liksom blivit besatt av antal ml. I genomsnitt får jag ut ca 60 ml från båda brösten om jag verkligen klämmer och ordnar. Jag dricker massor, försöker äta, sover inte så bra.. Dricker amningste (Weleda), sitter känguru ofta och försöker verkligen prova allt jag kan komma på som kan hjälpa, men ändå får jag inte ut mer.


     


    Jag antar att hela situationen med stress och oro inte är bästa omständighet för det här. Men hur fan ska jag göra för att producera mer mjölk?


    Hjälp..

  • Svar på tråden Tips och råd. Pumpning.
  • scanmia

    Jag förutsätter att du har tillgång till en bra pump? Annars är det a och o. Och ibland kan en extra handpump vara att föredra om man kan ha den lättare tillgänglig i sängen eller när man är ute och rör sig.
    Pumpa ofta och försök att strunta i antalet mL. Det som räknas är om du känner att mjölken rinner till och att det inte går för många timmar mellan pumpningarna. Max 4 timmar på natten och oftare på dagen. Tänk på att även mycket lite av mjölken är bra för din bebis och snart kommer han att kunna amma själv och det är inte alls så att amningen behöver vara svår för att du tycker att det är jobbigt att pumpa. Själv var jag dålig på att pumpa, men ammade utan problem. 

    Lycka till!!! Och grattis till bebisen.

  • Annelie 76

    Jag tycker det låter som en normal mängd. Tänk på att du inte haft en normal graviditet så det kommer nog ta lite tid att få ordning på det hela.

    Det viktigaste för att öka mängden är att pumpa ofta, precis som när man ammar. Varannan timme minst. Tre-fyra timmar mellan pumpningarna underhåller den mängd som redan finns. Pumpa riktigt tomt i brösten, det ska inte finnas en droppe kvar. Jag tycker det är enklast att använda en ficklampa och titta på bröstvårtan när det pumpas för att se vad som händer och om det kommer nåt eller inte. Mitt ena bröst har få mjölkgångar och små hål så det kommer inte så mycket åt gången. Går jag bara efter om det droppar så pumpar jag för lite.

    Äta och dricka ordentligt behövs också. Köp gärna lecitin kosttillskott för att undvika mjölkstockning och andra problem, håll brösten varma (brösten börjar i armhålan och går ganska högt upp, djupa urringningar är bara att glömma). Du kanske skulle be om recept på Syntosinon också, det hjälper utdrivningen och kan ge pumpningen. En skjuts.

  • a no nym

    Pumpa 15 minuter var tredje timme och strunta i millilitrarna. (Fast 60 ml är helt OK)
    Ät o drick ordentligt. Försök stå ut tills barnet kan börja suga själv, det brukar vara lättare att få ut mycket mjölk genom att amma än att pumpa. Mängden mat du får ut med hjälp av pump kan vara en bråkdel av vad du får ut när du ammar.

  • Lillflickan

    Nu var inte min son alls så tidig som din (v 32), men det tog ett bra tag att komma upp i några kvantiteter. Har för mig att det tog ca fyra veckor att få ihop till hans mål. Och det var då bara 40 ml (v36). Eftersom din borde vara i v28 nu eller nåt så tycker jag det låter som om du borde ha tillräckligt för ditt barn? Det borde räcka tycker jag!

    Jag fokuserade också mycket på pumpningen eftersom man var så långt från sitt barn. Jag ville verkligen ge honom "det enda" jag kunde när han låg där i kuvösen. De där tre dropparna i botten kändes lite fåniga när andra kom med de stora flaskorna fulla. Men det ökade så smått och när sonen skulle gå över på ersättning så räckte min mjölk till honom. Efter hand började han amma och när vi åkte hem ammade han fullt och min mjölk räckte alldeles lagom.

    Lycka till!

  • Tigmatropos

    Ät, drick, sov, sluta räkna millilitrar. häng på pumpen och sätt dig framför tv:n. Glöm bort pumpen. Så länge det inte gör ont så kan du pumpa även om det är tomt. Bebisen snuttar ihärdigt för att öka produktionen om bröstet är tomt, du gör likadant med pumpen.

    Pumpen bör helst ha ett program för att öka produktionen, det hjälpte mig enormt. Det bara brakade till här så blev jag en mjölkkossa som i dagsläget försörjer hela "min" neoavdelning med mjölk (donator).

Svar på tråden Tips och råd. Pumpning.