Inlägg från: Annelie 76 |Visa alla inlägg
  • Annelie 76

Tips och råd. Pumpning.

Jag tycker det låter som en normal mängd. Tänk på att du inte haft en normal graviditet så det kommer nog ta lite tid att få ordning på det hela.

Det viktigaste för att öka mängden är att pumpa ofta, precis som när man ammar. Varannan timme minst. Tre-fyra timmar mellan pumpningarna underhåller den mängd som redan finns. Pumpa riktigt tomt i brösten, det ska inte finnas en droppe kvar. Jag tycker det är enklast att använda en ficklampa och titta på bröstvårtan när det pumpas för att se vad som händer och om det kommer nåt eller inte. Mitt ena bröst har få mjölkgångar och små hål så det kommer inte så mycket åt gången. Går jag bara efter om det droppar så pumpar jag för lite.

Äta och dricka ordentligt behövs också. Köp gärna lecitin kosttillskott för att undvika mjölkstockning och andra problem, håll brösten varma (brösten börjar i armhålan och går ganska högt upp, djupa urringningar är bara att glömma). Du kanske skulle be om recept på Syntosinon också, det hjälper utdrivningen och kan ge pumpningen. En skjuts.

Svar på tråden Tips och råd. Pumpning.