• Anonym (Mother)

Hålla inne på umgänget

Ensam vårdnadshavare åt 8-åring med diagnoser, mediciner och speciella riktmärken vad gäller kosten och livsstilen.

Pappan struntar fullständigt i att följa dessa riktmärken, går rakt emot med andra ord och jag blir kallad "sjuk i huvudet" och "sök hjälp" när jag konfronterar honom. Detta är läkarrekommendationer och vi följer dessa här hemma och har fått goda resultat men efter pappahelgen är allt kört i botten och det är vi som får en massa beskymmer.

Pappan skiter fullständigt i sitt barns problematik och det går numera 2-3 månader mellan umgängestillfällena.

Han har skjutit all läkarkontakt och infomöten från sig med ursäkten att han ju "bara har umgängesbiten" och inte behöver vara insatt.

Nu till min fråga, har jag rätt att hålla inne med umgänget tills han gått med på att följa med på ett infomöte och han börjar visa omtanke för sitt barn eller ska det få fortsätta såhär??

• Svar på tråden Hålla inne på umgänget
  • Kjell2

Finns det ett av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

• Anonym (Mother)

Nej ingenting, inte ens oss sinsemellan.

• Kjell2

Tja, då kan du göra lite som du vill.

En idé är att ordna till ett möte med familjerätten för att komma fram till något lämpligt schema.

• Anonym (Mother)

Många som läst men inga svar även om jag egentligen tror mig veta det själv eftersom jag har det fulla ansvaret och måste se till barnets bästa.

Kan jag få något medhåll om att jag har rätt att göra så?

• Helle 85

Jag tror att det blir bäst om du kör det på den rätta vägen. Ta kontakt med familjerätten och påvisa problematiken. Kanske vore det bättre att skaffa ett umgängesavtal där de bara träffas några timmar i taget så att barnets behov blir tillfredsställt. Jag tror att det kan bli riskabelt om du bara säger blankt nej och inte tar det via fr.

• Majspinglan

Jag har liknande problem som du. Har haft kontakt med soc och hon sa till mig "du gör det som är bäst för ditt barn"

Om barnet far illa hos sin pappa, i den bemärkelse att han struntar i vad läkare sagt, kanske missar medicinering o.s.v.. Barnet mår, efter ditt inlägg, uppenbarligen dåligt av umgänget eftersom ni har problem sen när barnen kommit hem. Jag skulle dock ringa och prata med soc så jag har uppbackning om jag vore du.

Men tills dess skulle jag faktiskt hålla barnet hemma, med anledning av att barnet inte mår bra.

Så skulle jag gjort. Finns inget umgänge i världen som är värt att kämpa för om barnet mår dåligt, då måste man ju göra förändringar så det passar barnet. För det är det de handlar om, att barnet ska må bra, om det inte gör det så måste vårdnadshavaren se till att lösa det.

Men verkligheten funkar inte alltid så.

Lycka till!

• Anonym (Mother)

Jag vet inte hur många möten jag har bokat in och sedan fått avboka pga att han kommit med undanflykter så det där känns bara som bortkastad tid.

Jag har verkligen kämpat, informerat, varit tålmodig, förlåtande, uppmuntrande, hotfull men ingenting har bitit på honom.

Inför varje umgänge påminner jag, informerar och varje helgslut blir jag lika besviken och förbannad över att ingenting följts.

• Anonym (familjerätt)

Nej. Du får inte sabotera umgänget. Även om det är långt mellan gångerna, och ni inte har något direkt schema som är fastställt, så har barnet rätt till sin pappa och pappan har rätt att umgås med sitt barn. Att du har enskild vårdnad har inte med umgänget att göra.

Jag tycker du skall ta kontakt med familjerätten. Dyker inte pappan upp så går du i alla fall på samtal.

• Kjell2
    Anonym (Mother) skrev 2015-04-13 10:07:34 följande:

Jag vet inte hur många möten jag har bokat in och sedan fått avboka pga att han kommit med undanflykter så det där känns bara som bortkastad tid.

Jag har verkligen kämpat, informerat, varit tålmodig, förlåtande, uppmuntrande, hotfull men ingenting har bitit på honom.

Inför varje umgänge påminner jag, informerar och varje helgslut blir jag lika besviken och förbannad över att ingenting följts.

Du måste faktiskt ta ett beslut själv til sist, ingen kommer göra det åt dig. Risken du alltid tar är att pappan går till domstol för att få ett fastställt umgänge.

• Anonym (Mother)

[quote=75152005][quote-nick]Anonym (familjerätt) skrev 2015-04-13 10:44:08 följande:[/quote-nick]

Nej. Du får inte sabotera umgänget. Även om det är långt mellan gångerna, och ni inte har något direkt schema som är fastställt, så har barnet rätt till sin pappa och pappan har rätt att umgås med sitt barn. Att du har enskild vårdnad har inte med umgänget att göra.

Jag tycker du skall ta kontakt med familjerätten. Dyker inte pappan upp så går du i alla fall på samtal.

[/quote

Det där har jag redan gjort, pratat med Fr vid flera tillfällen tidigare och jag har fortsatt att uppmuntra honom att gå och prata på deras inrådan men icke att det gått. Hur lång framförhållning ska en människa behöva utan att komma med ursäkten att han inte kan ta ledigt från jobbet, hur gärna vill man komma till reda med problemet om man inte får göra lite uppoffringar!!?

Och så ständiga hot om att han ska dra det vidare om han inte får träffa när han inte ens kan dyka upp på Fr, vad sjutton är det för fjant!!?

Han vill få igenom sin vilja på sitt sätt utan att anstränga sig.

Jag tror aldrig att han kommer att dra någonting vidare för det har varit hot om det i flera år utan att någonting hänt.

Svar på tråden Hålla inne på umgänget