• Anonym (Heaven)

Vad händer om någon av oss avlider?

Vi har levt som sambo i 3 år nu. Han har en dotter sedan tidigare och vi väntar ett gemensamt barn. I dagsläget hyr vi hus så det är väl egentligen saker och sparpengar det handlar om. Men vad händer om någon av oss går bort? Har försökt googla. Har jag fattat rätt om jag säger så här; om han dör får båda barnen ärva och jag står utan. Om jag dör får vårat barn ärva mig och han står utan? Om hans barn fortfarande är omyndig om han går bort, vem förvaltar hennes arv då? Den andra föräldern? För om jag fattat rätt så får inte jag en krona som sambo av det han äger vid bortgång, såvida man inte skrivit annat? Är det hos advokat man skriver sånt här typ av testamente och vad kostar det?

Jösses många frågor men jag är verkligen nollad i det här.. Hur har ni andra valt att skriva? Får bonusbarnen ärva er och isf hur mycket?

• Svar på tråden Vad händer om någon av oss avlider?
  • Anonym (Heaven)

Vi är inte gifta och det kommer nog inte bli av på ett par år.

Kan min sambo bestämma själv I testamentet att hans dotters arv isf ska skötas av en extern förvaltare? Mamman är inte den bästa på att sköta pengar..

Hur ska man tänka när man skriver ett testamente då? Ska sambon få allt i huset och han o barn delar på mina pengar? Eller ska han få hela rubbet liksom och sen fördela den dagen dom blir myndiga?

Känner mig sniken om bonusbarnet inte får något från mig. Samtidigt har hon ju 2 föräldrar som hon ärver..

• Anonym (Heaven)
    Briana skrev 2015-04-13 09:58:10 följande:

Om du vill minska ner ditt styvbarns arv ytterligare, och din man går med på det, kan han sedan skriva ett testamente i vilket det framgår att hon endast ska ha ut sin laglott. Resten kan han testamentera bort, till dig eller ert gemensamma barn eller båda. (Fast personligen tycker jag att det är ganska fult att övertala en man att minska ner sina särkullsbarns arv till förmån för en själv, en vuxen kvinna...)

OH nej jag vill verkligen inte ta ifrån henne arvet! Tvärtom vill jag nog vara säker på att hon får det om det händer honom något. Det jag tänker är att eftersom hälften av det vi äger tillsammans (om jag fattat rätt?) Blir hennes, får jag liksom köpa halva hemmets möbler och sånt av henne då? Eller kan hennes mamma kräva mig på pengar för det här? Kanske ta saker 'åt dottern'?
  • Anonym (Heaven)

Hm nja antika möbler är det väl inte. Men vi har möblerat upp ett hus på 200 kvadrat så de har väl kostat endel ändå. Men ja, andra tillgångar.. vi har bilar + övriga fordon för cirka 300 000 sammanslaget. Spelar det någon roll vem som står som ägare på bil ex el räknar dom som gemensamma vilket som? Och sparkonto har vi varsina men ska skaffa gemensamt oxå. Sen är det väl den dagen vi köper huset vi får skriva in det oxå.

Om vi tar fordonen för 300 000. Ska jag alltså sälja av så barnen får dela på 150 000 då?

• Anonym (Heaven)
    sextiotalist skrev 2015-04-13 12:09:45 följande:

Vem fordonet står på spelar väldigt stor roll, där bör ni skriva papper på att ni båda äger fordonet, inte bara som en tyst överenskommelse.

Dvs den som står på fordonet är den formelle ägaren, så står samtliga fordon på din sambo och han dör, då ingår samtliga i dödsboet.

Och en gång till, skaffa inte gemensamt konto om ni inte är gifta, om han dör, så kommer du inte åt detta förrän bodelningen är klar. OK, om det är pengar som du inte behöver i vardagen, som du kan vänta på. Men just vid dödsfall så brukar pengarna verkligen behövas

Tack! Då väntar vi nog med gemensamt sparande.
Svar på tråden Vad händer om någon av oss avlider?