• sextiotalist

Vad händer om någon av oss avlider?

Mina tips, inget gemensamt konto, skriv testamente och ha en livförsäkring.

Utan testamente, om han dör, så ärver hans båda barn (ert gemensamma och hans tidigare) allt. Dina pengar och dina tillgångar stannar hos dig.
    Om du dör, så gäller samma sak ert gemenamma barn.

Oavsett om ni är gifta eller inte, så har hans tidigare barn alltid rätt att få ut sin laglott (halva arvslotten).

Är ni gifta och han dör, så räknas även dina tillgångar in i dödsboet, dvs det ni äger var och en för sig (och gemensamt) slås ihop och delas på hälften och det är hans giftorätt.
    Det gäller även dina egna sparpengar, arv från släktingar, stugan, din bil etc (om inget är skrivet). Därför inte alltid det vara smart att gifta sig

• sextiotalist
    Briana skrev 2015-04-13 11:36:36 följande:
    Nej, det beror ju på vem som är rikast. Men i de allra flesta fallen är det mannen, och då tjänar kvinnan på att gifta sig.
    Rik och rik, det stämmer, det är den som har mest tillgångar som förlorar på det. Ännu mer om den som har minst tillgångar har med sig barn också.
    Jag är den som skulle förlora på att gifta mig, kvinna som jag är.
  • sextiotalist
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-13 11:57:44 följande:

Hm nja antika möbler är det väl inte. Men vi har möblerat upp ett hus på 200 kvadrat så de har väl kostat endel ändå. Men ja, andra tillgångar.. vi har bilar + övriga fordon för cirka 300 000 sammanslaget. Spelar det någon roll vem som står som ägare på bil ex el räknar dom som gemensamma vilket som? Och sparkonto har vi varsina men ska skaffa gemensamt oxå. Sen är det väl den dagen vi köper huset vi får skriva in det oxå.

Om vi tar fordonen för 300 000. Ska jag alltså sälja av så barnen får dela på 150 000 då?

Vem fordonet står på spelar väldigt stor roll, där bör ni skriva papper på att ni båda äger fordonet, inte bara som en tyst överenskommelse.
    Dvs den som står på fordonet är den formelle ägaren, så står samtliga fordon på din sambo och han dör, då ingår samtliga i dödsboet.

Och en gång till, skaffa inte gemensamt konto om ni inte är gifta, om han dör, så kommer du inte åt detta förrän bodelningen är klar. OK, om det är pengar som du inte behöver i vardagen, som du kan vänta på. Men just vid dödsfall så brukar pengarna verkligen behövas
Svar på tråden Vad händer om någon av oss avlider?