SaaraR skrev 2015-04-14 19:17:30 följande:
Hej!
Så klart att man uppskattar de vänner man har och precis i början när man berättat att det är bebisplaner på G så var de alla väldigt intresserade och frågade mycket. Men det dog ju väldigt snabbt och själv så det ju det enda man går runt och tänker på nästan så man vill ju prata om det jämt. Förstår att det blir jobbigt för dem :P
Är din sambo också student eller har han jobb? Vad studerar du? Vad har du fått för kommentarer angående att skaffa barn under studietiden och hur resonerar du kring det?
Det första folk säger till oss är: "Men hur ska ni ha råd!? Barn är ju jättedyrt!"
Där tycker jag att folk kan vara så trångsynta. Både jag och min fästman började rätt tidigt med festande och gick rätt hårt på det i den tiden. Så det är ett rätt bra tag sen vi slutade tycka det var så roligt längre. Visst kan det vara kul ibland men då med nära vänner och middag osv. Jag vet inte vad de flesta studenter lägger på att festa varje månad men jag tänker att det nog kan vara en hel del, speciellt i städer som Lund och Uppsala, den utgiften har inte vi. Dessutom har vi båda jobbat och varit duktiga på att spara så vi har ju en ordentlig buffert. Vi tror helt enkelt att det handlar helt om hur man prioriterar både pengar och tid. Blir bara så trött på att höra det argumentet. Det kommer dessutom alltid från just de vännerna som fortfarande festar onsdag, fredag, lördag hela månaden.
Sambon jobbar, har fast anställning :) Jag studerar grundlärarprogrammet förskoleklass-3an :) Har jobbat på förskola sedan hösten 2012 och trivs så himla bra med att jobba med barn och vill vara med å forma barn i tidig skolår och deras kunskap :)
Jag har faktiskt fått väldigt positiva kommentarer. Någon enstaka "men hur gör du med skolan då" och då svarar jag att "det löser sig!" hur många har inte blivit gravida mitt i pluggandet? ;)
Då min sambo är lite äldre så uppskattas våra planer hos hans familj då han mamma frågat "när ska ni skaffa barn då" kanske fort in i vårat förhållane .. ;)
Jag har faktiskt också haft min festtid. Var singel i drygt ett halvår innan jag träffade nuvarande och innan dess hade jag haft ett tvåårigt förhållande som var ett såkallat "dåligt förhållande" gav mer än jag fick, om man säger så så därför följdes det av ett rätt intensivt festande. Tur var väl det för det var faktiskt ute i nattlivet som jag och sambon träffades.
Och det här med det klassiska "uppsala-student-livet" med nationer, billig öl och allt har aldrig varit något som lockat mig så har inte alls gått in i det nu när jag väl studerar :)
Så håller helt med dig om detta med pengar och tid :)
Jag slutade med ppillerna för nästan exakt en månad sedan.
Hade "äl-sympton" där äl var räknad om man skulle gå efter min gamla cykel (men kan ju cokså vara att kroppen ställer om sig efter alla hormon) och beräknad mens skulle vara igår men har inte fått någon än. Tror inte att jag är gravid utan att det är så att den inte blivit regelbunden än men kan inte låta bli att hitta/leta gravidsyptom.. hehe.
Men vill på ett sätt ha mensen nu så jag vet att den kommit igång för då kan vi försöka påriktigt!