• Dr to be

Ni som fick barn i v.30+, hur gick det?

Hej!

Väntar vårt andra barn som tros ha bråttom till världen. Är idag i v.30+1. Blev inlagd i 6 dagar v.27+2- 28+1 med värkstillande dropp och fick två kortisonsprutor för barnets lungmognad. Tappen var vid hemgång 24mm. Blev sjukskriven 100% och är det fram tills v.34. Blev åter inlagd v.28+3 - 29+2 pga blödning och ökade sd som gjorde ont. Tappen var då 11-14mm. Fick en ny omgång värkstillande dropp.

Det mesta talar för att bebis vill kika ut tidigare och nu ilar/hugger det i underlivet precis som det gjorde de sista skälvande dagarna innan storasyster tittade ut i v.36... Jag hoppas naturligtvis att bebis vill stanna flera veckor till men jag har helt förlikat mig med tanken på att hon kan komma när som helst.

Ni som fått barn i v.30, hur mådde de? Längd, vikt, tid på neo, andningshjälp osv osv?

Kram

• Svar på tråden Ni som fick barn i v.30+, hur gick det?
  • Babyfeber

Hej. Mina tvillingar föddes den 19 mars i vecka 30+3. De var 39,5/37,5 cm och vägde 1188/1275g. Hur länge vi blir kvar vet jag inte än men det blir väl ett bra tag till. Ena hade cpap 1 dygn och den andra i 2 dygn så de har klarat sig väldigt bra. De får mat i sond men övar också på flaska (fick inte igång nån mjölk).

Själv mår jag inte bra. Tycker det är fruktansvärt att vara här och känner mig instängd. Personalen är dock fantastisk.

Fråga på om du undrar nåt, är ju mitt uppe i det så allt är färskt :)

• Dr to be
    Babyfeber skrev 2015-04-13 17:59:14 följande:

Hej. Mina tvillingar föddes den 19 mars i vecka 30+3. De var 39,5/37,5 cm och vägde 1188/1275g. Hur länge vi blir kvar vet jag inte än men det blir väl ett bra tag till. Ena hade cpap 1 dygn och den andra i 2 dygn så de har klarat sig väldigt bra. De får mat i sond men övar också på flaska (fick inte igång nån mjölk).

Själv mår jag inte bra. Tycker det är fruktansvärt att vara här och känner mig instängd. Personalen är dock fantastisk.

Fråga på om du undrar nåt, är ju mitt uppe i det så allt är färskt :)

Grattis till dina barn! Hoppas allt går smidigt och att ni får komma hem snart! Förstår att det måste vara jobbigt, att ligga inne på sjukhuset de två vändor jag har under bältet hittills (sammanlagt 12 dagar var oerhört tråkiga). Det var riktigt jobbigt att vara borta från dottern, även om hon hälsade på mig nästan varje dag.

Än så länge är bebis kvar i magen och jag hoppas hon stannar där länge än. Igår var en jobbig dag med ilningar och hugg i underlivet, misstänker att min tapp förkortats ännu mer. Såvida jag inte fött om en vecka så ska vi på återbesök på spec-mvc för att kontrollera tappen bl.a.

Varför kom dina/era barn tidigt? Var i landet befinner ni er?

Kram
  • Babyfeber
    Dr to be skrev 2015-04-14 14:02:08 följande:
    Grattis till dina barn! Hoppas allt går smidigt och att ni får komma hem snart! Förstår att det måste vara jobbigt, att ligga inne på sjukhuset de två vändor jag har under bältet hittills (sammanlagt 12 dagar var oerhört tråkiga). Det var riktigt jobbigt att vara borta från dottern, även om hon hälsade på mig nästan varje dag.

Än så länge är bebis kvar i magen och jag hoppas hon stannar där länge än. Igår var en jobbig dag med ilningar och hugg i underlivet, misstänker att min tapp förkortats ännu mer. Såvida jag inte fött om en vecka så ska vi på återbesök på spec-mvc för att kontrollera tappen bl.a.

Varför kom dina/era barn tidigt? Var i landet befinner ni er?

Kram
    Tack så mycket :) det hoppas jag med men än dröjer det några veckor. Ja sjukhus är inte det minsta kul :(

Hoppas hon vill stanna så länge som möjligt lillan. Se till att vila och ligga ner så mycket det går :)

Vet faktiskt inte varför de kom så tidigt. Vattnet gick i vecka 17 för ena tvillingen och har fyllts på och runnit ur varje dag sen dess men det hade nog inte med det att göra sa läkarna. Vet du varför det är på gång för dig? Jag bor i Sundsvall, själv då?

Kram
  • yodi

jag har två prematurer.

en dotter född v 32, hon vägde 1640 g, sina första tolv timmar låg hon i kuvös med cpap, sen blev hon flyttad till värme bädd.
    hon fick sond då hon inte kunde amma hela mål från början ( strax innan bf kunde hon amma fulla mål)
    hon låg på neo i två veckor innan hon fick komma hem med hemsjukvård.
    bortsett från förkylnings astma så är hon en pigg och glad femåring i dag

en son född v 27 855g

han hamnade i kuvös på en gång och hade cpap sina första dagar, sen blev han sämre och hamnade i respirator 5 dygn innan han kunde komma tillbaka till cpapen, han hade den någon vecka innan han byte till högflödes grimma. även han hade sond.

när han var en månad kunde han komma ur kuvösen till vämebädd som han bara hade i några dagar innan han fick en vanlig säng. högflödes grimman hade han tills han var sex veckor då han fick vanlig syrgas grimma. det var ca 1 månad efter bf som han kunde släppa syrgasen helt, han var ca 4 månader gammal när han kunde hel amma.

han fick åka hem med hemsjukvård ( hade sond och syrgas) när han skulle ha varit i v 35.

han har i dag mellansvår bpd ( kronisk lungsjukdom med lung förändringar) samt förkylnings astma men det ger honom inga större besvär utan han är pigg och glad och utvecklas som han ska

Svar på tråden Ni som fick barn i v.30+, hur gick det?