Inlägg från: Anonym (Inte skiljas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte skiljas)

Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!

Min man och jag har hamnat i en konflikt. Han vill skiljas eftersom han påpekat att jag varit otrogen mot honom. Jag har nämligen råkat ha lite sex med män. Jag anser inte att det är otrohet och därför får han inte ta ut skiljsmässa med mig. Otrohet blir det om den partnern som har sex med annan än sin partner själv anser att det är otrohet. Således måste jag själv anse att det jag har gjort är otrohet, annars blir det inte otrohet utan enbart culpa (vårdslöshet)...jag har för mig att det står i någon lag. Att det ska krävas uppsåt från min sida och att detta uppsåt syftar till att ge mig medvetenhet att bedra min partner. Annars kan jag inte bli skiljad av man. Min väninna berättade för mig om att hon hört att denna lag finns och jag tror jag har hört något liknande förut också.

Det händer i alla (eller många) äktenskap att någon partner har sex med någon annan. Betyder det otrohet då? -nej, det är bara sex som man kanske bara råkade ha, att det var en olycka eller att man var förvirrad eller ledsen. Detta har jag försökt förklara för min man...att han inte ska se hårt på händelsen. Jag ska aldrig mer ha sex med någon mer om han verkligen inte vill det. Det har jag sagt till honom men han vägrar lyssna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skiljas.

• Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!
  • Anonym (Inte skiljas)

Man får inte alls skilja sig hur som helst. Ni fattar ingenting så seriöst va bara tyst o gå iväg eller nåt. Man ska ha uppsåt osv gör att skiljas och allt. Min väninna läste lite kurser i juridik och ekonomi så jag lyssnas mer på henne än er. Väx upp.

• Anonym (Inte skiljas)

Jag har läst era svar. Jag tycker ni är patetiska och att ni ska hålla flabben. Ni vet ingenting. Min väninna har läst juridikkurser och vet mer än er. Ni är lekmän, inte jurister. Ni hänvisar till enskilda paragrafer i lagen och påstår att så är gällande rätt. Nej, det är inte så man studerar juridik. När man löser juridiska problem ska man se lagen, förarbeten, praxis och doktrin i ett sammanhang...inte genom att plocka ut enskilda paragrafer. Paragrafer säger ytterst lite om gällande rätt! Men det vet ju i och för sig inte ni eftersom ni är lekmän och inte jurister.

Vidare tycker jag många av er verkar väldigt avundsjuka eftersom ni säkert bedragit era partner och er partner lyckades skilja sig från er. Nu vill ni med ert svarta öga att min man också ska lyckas skilja sig från mig...bara för att ni fick gå igenom det.

• Anonym (Inte skiljas)
    Anonym (skiljsmässa?) skrev 2015-04-16 01:06:46 följande:
    Har han begärt skiljsmässa än?
    Ja han har sagt att han vill skiljas men jag låter honom inte ta ut papperna.
  • Anonym (Inte skiljas)

Jag ska be min väninna sammanställa den den rättsfakta hon grundar sin information på. Sen återkommer jag. Så ska ni få se!

• Anonym (Inte skiljas)

Här kommer min väninnas svar. För er som är så envisa och vägrar fatta.
    Hennes svar:

Hej gumman. Jag sammanställer lag och lite praxis. Saken är den att dessa regler som jag nu skriver ner inte riktigt har kommit ut till allmänheten. Men domstolen känner till dessa regler men de talar inte om det för någon. Det är interna regler som domstolen tillämpar i smyg.

LAG
    Lag (2009:459) om att man inte får skilja sig hur man vill
    1§ Denna lag syftar till att motverka uppenbart obehövliga skilsmässor.

--
    --
    5§ För att handling ska räknas som otrohet fordras direkt uppsåt från den handlande parten. Oaktsamhet grundar inte otrohet.

6§ Handlande part har rätten att ge begreppet otrohet sin egentliga definition. Icke handlande part har inte rätt att definiera varför passivitet inte grundar sådan behörighet eller befogenhet.

7§ Paragraf 8 ersätter all annan lag eller paragraf som säger emot.

8§ Vill inte ena parten skilja sig kan denna part hindra den vilje-skiljande parten att utta skilsmässa. Skilsmässa ska även ses som försvårande omständighet om makarna har barn.

9§ Denna lag gäller inte homosexuella.

PRAXIS
    I HD: s rättsfall från 2012 erkände domstolen att lagen syftar till att bibehålla äktenskapsinstitutet.

I HD: s rättsfall från 2013 kan den part som vill skiljas mot den andra partens vilja erhålla böter eller villkorlig dom.

• Anonym (Inte skiljas)
    nanneN skrev 2015-04-16 14:54:15 följande:

Men snälla, 2009:459 är en lagändring i veterinärlagen, har ingenting med skilsmässa att göra.
    Din kompis antingen lurar dig eller är lika blåst som dig.

Vill du läsa lag 2009:459 så finns den här:
    www.lagboken.se/Views/Pages/GetFile.ashx&cat=37374&docId=361685&propId=5

Nej du misstolkar det. Det ska nämligen vara en extra punkt efter 459, dvs. det ska stå såhär: 2009:459. Punkten visar att lagen inte är öppen för allmänheten!
  • Anonym (Inte skiljas)
    nanneN skrev 2015-04-16 15:03:16 följande:
    Men är du fullkomligt pantad?
    Hur skulle en lag inte kunna vara öppen för allmänheten? Hur fan ska man kunna följa en lag man inte vet finns?
    Domstolen vill inte att man skiljer sig hej vilt, sa min väninna. Det kostar pengar för staten. Och därför har domstolen en "hemlig" lag som inte är öppen för alla.
  • Anonym (Inte skiljas)

Han ska inte och får inte skiljas. Jag kan polisanmäla för lagbrott om jag vill till och med och jag kan angripa med vilka medel som helst. Så snacka inte. Ni borde ta en kurs i vett och etikett för ni vet inte hur ni beter er. Jag slår vad om att många av er är svartsjuka eftersom ni är bedragare som haft sex med andra och era män eller kvinnor har lämnat er för att ni inte visste hur ni skulle hålla kvar dem. Ni inser inte heller vad ordet social betyder så ni behöver ta en kurs i läsförståelse. Och ni verkar också ha tappar en förankring i något som jag inte orkar berätta för er nu.

• Anonym (Inte skiljas)
    Inte jag skrev 2015-05-07 22:32:07 följande:

Hur har det gått TS? Har din man fått sin vilja igenom och skickat in skilsmässopapprena än?

Han får inte skilja sig från mig. Jag har ordnat att han inte vågar skilja sig från mig.
  • Anonym (Inte skiljas)
    Inte jag skrev 2015-05-07 22:58:05 följande:

Vad har du gjort då? Hotat honom då eller? För han kan fortfarande skilja sig från dig. Trots att du inte vill det

Nej han vågar inte. Det räckte med ett samtal. Du vet väldigt lite lilla du.
Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!