Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?

VoltarenV skrev 2015-04-14 07:28:48 följande:

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

Får jag fråga hur du trodde det skulle vara att ha en bebis innan bebisen föddes?! Kommer det som en överraskning för dig att bebisen är så osjälvständig?
  • Rocket Mania
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-14 09:38:20 följande:

Sluta hacka på ts! Många förstagångsföräldrar har en bild av hur det ska bli och vara. Den bilden går rätt fort i kras för de flesta och då träder ofta logik in i form av kunskap om vad ens bebis faktiskt behöver. Om inte så brukar trötthet och självbevarelsedrift ordna så barnet får sova nära. När jag fick mitt första barn stod vaggan bäddad men blev inte sovd (så heter det inte va? Soven,sövd.. Äsch) i många timmar innan poletten trillade ner och nu för tiden är både säng och famn härligt överbefolkade förjämt

Fast är det verkligen att "hacka" att tala om att det är helt normalt för en två-veckors att bete sig som TS barn gör?
  • Rocket Mania
    nokla skrev 2015-04-14 10:47:17 följande:
    Man kan säga det på ett trevligt sätt och upplysa utan att skamma nyblivna föräldrar
    Jag tycker det är en väldigt sansad stämning i tråden. Det är väl egentligen bara en person som skrivit något som med lite vilja kan tolkas som "hack" men samma person kommer med bra tips och förklaring till varför så små barn behöver närheten.

Faktum är ju också att i den här frågan är det inte BARNET som ska lära sig sova ensam utan TS som ska lära sig att barnet behöver närheten. Tids nog kommer barnet lära sig att det är ok att sova på andra ställen än i famnen men just nu är hen faktiskt för liten. Vad än TS tycker om det.

Och nej, man måste absolut inte samsova men att förvänta sig att ett helt nyfött barn ska klara att sova ensam är lite naivt. Det var därför jag frågade TS vad hen trodde innan barnet kom. För det är väl ingen jättestor hemlighet att människobarn föds helt osjälvständiga och att de verkligen behöver närhet för att överleva (faktiskt behöver de närheten mer än mat).
  • Rocket Mania
    VoltarenV skrev 2015-04-14 11:04:32 följande:

Har ni denna inställning behöver ni inte svara på inlägget. är inte intresserad av dessa åsikter.

iaf så har vi testat med baby nestet i vår säng och det funkar inte. Hon vill ligga på våra kroppar och sova. Med egen säng menar vi även hennes babycrib. babycrib är en liten säng sommar ansluten till våran säng utan, öppen mot vår säng så vi har alltid en hand på henne eller henne väldigt nära våra ansikten..Problemet är att det inte duger utan hon vill som sagt sova på våra kroppar. a

Tack förste för.dem goda råden många av er skrivit. Det kommer testas. kom gärna med mer råd ni som har.

Vilken inställning då? Att svara på barnets behov? 

Jag tycker du bör ta kontakt med BVC eller gå till bibiloteket och låna en bok. Läs om barnets behov och utveckling. Det är fullständigt normalt att din bebis vill ligga på dig nu. Det innebär inte att du måste dela säng med hen i 13 år sedan.
  • Rocket Mania
    Jw83 skrev 2015-04-14 14:13:36 följande:

Visst har barn behov av närhet. Men det är inte underligt om man vill ha bebisen i en egen säng. Rekommendationerna man får av bvc och bb är " bebis sover bäst i egen säg i föräldrarnas sovrum" Detta syftar då på forskningen kring plötslig spädbarnsdöd. Jag fick nyligen barn och jag fick säkert ett tiotal olika papper och broschyrer där det upprepades om och om igen att " bebis sover bäst i egen säng". Så att idiotförklara en mamma som vill låta barnet sova i egen säg är ganska onödigt.

Btw. Vår bebis har sovit väldigt gott sedan födseln i egen spjälsäng som står bredvid vår säng. Han får mycket närhet och är så pass trygg att han vet att vi aldrig lämnar honom även när han ligger själv.

Det är väl ingen som "idiotförklarat" TS? Däremot bör TS ta reda på lite mer om hur små barn fungerar så kanske hen slipper känna stressen över att bebisen inte klarar av att sova ensam än.

Och som sagt, man måste inte samsova men just nu i början när bebisen är så pytteliten och nyfödd behöver hen den här absoluta närheten. 

Sedan gällande PSD finns det ju inget som tyder på att säker samsovning är farligt eller ökar risken för det. www.examiner.com/article/original-president-of-sids-foundation-says-co-sleeping-is-not-dangerous

Men återigen, vill man inte samsova i samma säng finns det ju många andra sätt att sova på sedan när bannet blivit bara lite större. Just nu tror jag dock det är enklast för alla inblandade att bara köpa läget.
  • Rocket Mania
    VoltarenV skrev 2015-04-14 15:29:00 följande:

Tack så mycket för goda tips och råd! Dem kommer självklart testas!

Har ständig kontakt med bvc så dem duktiga polis mammorna som visat sig här behöver inte oroa sig! ;) Dem stöttar oss med det vi gör och sen inget farligt med det så ni kan sova gott inatt mammor!

Läser ständigt tråden så om något nytt tips dyker upp så dela gärna med er! :)

Men varför tar du det så? Det handlar ju inte om poliser eller präktighet utan att du verkar ha lite för höga krav på din nyfödda bebis. 

Se det som en planta du vill ha bär av. Du kan vattna och gödsla men bären kommer inte förrän till hösten ändå. Det går inte att kräva att de ska komma tidigare, det tar helt enkelt den tiden det tar.
Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?