• Djurvän03

Grannens barn är elaka mot min katt

Jag blir upprörd och förbannad när jag ser hur elaka grannens barn är mot min katt. Barnen jagar henne och drar hon i svansen och håller fast hennes ben och min katt är ju världens snällaste för hon biter eller rivs inte, men hon jamar hjälplöst och jag har sagt till barnen med snäll röst att dom jättegärna får klappa henne, för det gillar hon men dom får inte vara elaka mot henne. Har sagt till på snällt sätt 3-4 gånger men dom lyssnar inte och när jag blir irriterad och lite arg så skrattar ungarna bara. Jag har pratat med barnens föräldrar men dom säger bara att barn måste få vara barn. Jag accepterar att barn ska få vara barn och dom är välkomna hem till mig för att få leka snällt med katten. Men jag kan inte acceptera att dom är elaka mot min katt, och jag blir arg när jag har sagt till barnen ett x antal gånger och föräldrarna bryr sig inte. Vi bor i hus bredvid varandra och jag tycker barnen är väldigt mysiga när dom kommer och hälsar på mig och så, och jag berömmer barnen när dom har klappat katten snällt. Min katt spinner när man klappar henne för hon älskar det. Men vad ska jag göra? Det är ok att barnen går över till mig för att klappa eller leka med katten, men det är inte ok att dom är elaka. Jag är mest förbannad på föräldrarna som inte bryr sig.

PS, det handlar inte om att jag inte gillar barn utan det handlar om att jag gillar inte att man är elak. Jag blir lika förbannad när jag hör att barn är elaka mot varandra också.

• Svar på tråden Grannens barn är elaka mot min katt
  • viseversa

Du ryter ifrån ORDENTLIGT till ungarna dra gång. Och så säger du till föräldrarna att on dom inte pratar med sina ungar kommer du anmäla dom för djurplågeri.

Och nej "barn är inte barn" när dom plågar och skadar djur.

• Anonym (jed)

Håller med. Ryt till en gång ordentligt, skit samma om de blir skrämda, det får de ta, du har förvarnat dem. Dagens ungar verkar sakna respekt. Sjukt att va elak med djur. Hur gamla är barnen?

• Anonym (a)

Säg till dem nästa gång att de aldrig någonsin får komma hem till dig igen om de tar hårt i katten. Punkt. Du måste ju skydda din stackars misse! Skit i andras ungar och ta hand om ditt eget ansar: att ta hand om det djur du skaffat dig. Du är lika skyldig som ungarna som skadar katten om du inte skyddar den utan istället bjuder in våldsgörarna.

• AstaMärta

Du får vakta på barnen och katten när de besöker er. Det gör självklart jag när mina katter träffar småbarn, det går ju inte att lita på varken djur eller barn och det är mitt ansvar som djurägare att se till att mina husdjur inte skadar någon. Det är alltid en vuxen som klappar katten tillsammans med barnen - och ser till att barnen inte går till den av mina katter som är barnrädd och kan bita ifrån...

Exakt hur du ska bemöta grannens barn i situationen beror kanske på hur gamla de är?

Barnen jag har mest erfarenhet av är så små (0-2,5 år) så dem skäller man inte på, utan man säger att katten blir ledsen när man håller svansen (och så flyttar jag barnets hand) och visar istället hur man ska klappa fint och hur man gör katten glad.

Större barn vi träffat har oftast varit kattvana redan, men hade de visat dåligt omdöme så skulle jag väl få behandla dem som de mindre barnen och till slut stänga in katten om det inte gick ändå.

Vad härligt det låter att du blir glad när grannbarnen kommer, hoppas att ni kan få det att fungera så att du och katten kan fortsätta umgås med dem!

• Tihi

Men ryt ifrån för i helvete! Gå till föräldrarna och skäll ut dom också. Du kan ju inte mesa med när katten blir mer eller mindre misshandlad av några småglin.

• nevermind

Gapa och skrik! Jag hade blivit helt bananas! Om sedan piss-grannarna kommer över och är arga så hota med att ringa polisen! Bra om du filmar lite inför det...

• Anonym (Kattägare)

Det där är anledningen till att min katt är innekatt när vi är hemma i stan. På landet är hon ute. För där finns det ingen som är elak. 
    Jag förstår din reaktion. Hade det vart jag så hade jag sagt till snällt 1-2 gånger och pratat med föräldrarna. Hade det inte löst det så hade dom fått se en annan sida (framför allt föräldrarna). Då hade iaf jag blivit arg och rutit ifrån ordentligt. Allt för många barn idag saknar uppfostran och föräldrar som bryr sig om att lära sina barn vett och etikett. 
    Barn får vara barn, men det innebär inte att man får vara dum mot varken människor, djur eller natur.... PUNKT!

• Ann Cistrus

Jag fattar inte det där med utekatter. OM du är rädd om katten håller du den inne. Tycker du att det är synd om katten så skaffar du ingen. Eller eventuellt ett tredje alternativ: du flyttar till en gård på landet långt borta från folk. 

Vi har precis fått nya grannar som har en katt som stryker omkring överallt i radhusområdet. Jag tycker INTE att det är ok att den går in på vår tomt, tassar omkring i våra dynor i utemöblerna osv och jag tycker inte att det är ok att den uträttar sina behov på barnens lekplats (en stor sandfylld ruta med gungställning). 

Till sist: nej, det är såklart inte ok att barn plågar något djur öht. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (scary olga)
    Djurvän03 skrev 2015-04-14 11:41:43 följande:

Jag blir upprörd och förbannad när jag ser hur elaka grannens barn är mot min katt. Barnen jagar henne och drar hon i svansen och håller fast hennes ben och min katt är ju världens snällaste för hon biter eller rivs inte, men hon jamar hjälplöst och jag har sagt till barnen med snäll röst att dom jättegärna får klappa henne, för det gillar hon men dom får inte vara elaka mot henne. Har sagt till på snällt sätt 3-4 gånger men dom lyssnar inte och när jag blir irriterad och lite arg så skrattar ungarna bara. Jag har pratat med barnens föräldrar men dom säger bara att barn måste få vara barn. Jag accepterar att barn ska få vara barn och dom är välkomna hem till mig för att få leka snällt med katten. Men jag kan inte acceptera att dom är elaka mot min katt, och jag blir arg när jag har sagt till barnen ett x antal gånger och föräldrarna bryr sig inte. Vi bor i hus bredvid varandra och jag tycker barnen är väldigt mysiga när dom kommer och hälsar på mig och så, och jag berömmer barnen när dom har klappat katten snällt. Min katt spinner när man klappar henne för hon älskar det. Men vad ska jag göra? Det är ok att barnen går över till mig för att klappa eller leka med katten, men det är inte ok att dom är elaka. Jag är mest förbannad på föräldrarna som inte bryr sig.

PS, det handlar inte om att jag inte gillar barn utan det handlar om att jag gillar inte att man är elak. Jag blir lika förbannad när jag hör att barn är elaka mot varandra också.

Prova att dundra fram med hela din kropp emot dom nästa gång och ställ dig obehagligt och bläng på dom i ögonen. Försök se läskig ut för det går synnerhet med barn. Sen hota med stryk nästa gång o blåneka om nån förälder tar upp att barnen har sagt nåt sånt, så skulle jag gjort! Och ja - jag menar det, tyvärr funkar såna metoder ibland även om det är sällan man gör så. Det är synd om din katt och så länge du inte slår nån annans unge så kan du hota bäst fan du vill.
Svar på tråden Grannens barn är elaka mot min katt