• Cecilia023

STUDSMATTA.. hjälp.

Hej. Jag är ny här på familjeliv, eller nygammal kan man väl säga. Var medlem när jag väntade min yngsta son.

Men till ämnet..

Jag bor i ett hyreshus, i min port bor vi tre barnfamiljer. Pappan i ena familjen skaffade en studsmatta att ha här utanför på gräset, och som alla barn i den här porten får använda. Jättesnällt. MEN - den har varken kantskydd (för fjädrarna) eller nät runt om.. Jag har förbjudit min 8-åring att hoppa sålänge det inte finns åtminstone kantskydd på den.. Är jag hönsig?? De andra barnen i porten får hoppa.. Tänk hur illa de kan göra sig om de hoppar på kanten och åker igenom med foten...

Tacksam för era tankar.. Borde jag låta honom hoppa?

• Svar på tråden STUDSMATTA.. hjälp.
  • vikarien

Kantskydd är ett måste tycker jag, går att klämma sig ordentligt på fjädrarna.

Nät tycker jag är en falsk trygghet, bättre att hoppa en och en.

Men du kan inte tänka dig att gå in och betala för ett kantskydd när dom nu är snälla och låter alla använda den?

Är ju inga stora pengar i det hela

• Maddi

Har för mig att studsmattor inte får säljas utan nät nuförtiden, eller om det skulle komma en lag på det. Hur som helst skulle inte ni som har barn där som får låna studsmattan kunna gå ihop och köpa säkerhetsgrejer?

• En blå giraff

Nej jag skulle inte vilja att barnen hoppade utan kantskydd och nät. Man kan ju göra sig rejält illa. Jag tycker också du kan erbjuda dig att köpa de tillbehören så kan dina barn hoppa.

• Cecilia023

Jo förmodligen måste åtminstone kantskydd komma med en studsmatta, men han fick den gratis av någon just för att detta fattades..

Absolut skulle vi kunna gå ihop och köpa dessa tillbehör! Men tills dess, gör jag rätt som inte låter honom hoppa?

• Moolie

Det beror väl på hur barnen använder det... Anser du att ditt barn inte kan använda den säkert tillsammans med de andra barnen så har du rätt i det.

• Maddi
    Cecilia023 skrev 2015-04-14 19:55:26 följande:

Jo förmodligen måste åtminstone kantskydd komma med en studsmatta, men han fick den gratis av någon just för att detta fattades..

Absolut skulle vi kunna gå ihop och köpa dessa tillbehör! Men tills dess, gör jag rätt som inte låter honom hoppa?

det gör du rätt i! Men om dom fått den borde han också kunna kosta på en del eftersom det nu är deras. Skillnaden är om dom köpte den och inte brydde sig att det inte fanns med, du kan ju prova att prata med dom.
  • Birgitta02

BÅDE kantskydd och nät är ett måste när ungar skall hoppa på studsmatta! Den är faktiskt farlig. Dessutom bör inte barnen hoppa tillsammans, en i taget. En liten grabb på 3 år jag känner, bröt benet när han hoppade med två andra. Säkerheten är A och O.

• gahadas

Äh låt barnen få leva lite. Lever dom i en plastbubbla också eller? 

När jag var i den åldern hade jag en ca 25m lång linbana som gick 2-3 meter över marken. Under var sten och vassa pinnar. Ramlade från den otaliga gånger. 

Det som inte dödar härdar

• Maddi
    gahadas skrev 2015-04-14 20:22:12 följande:

Äh låt barnen få leva lite. Lever dom i en plastbubbla också eller? 

När jag var i den åldern hade jag en ca 25m lång linbana som gick 2-3 meter över marken. Under var sten och vassa pinnar. Ramlade från den otaliga gånger. 

Det som inte dödar härdar

Ja de har du iof rätt i. Varför sätta barnen i bilbarnsstol? De fanns de inte förut och ungarna överlevde då också.

Hjälm till olika sktiviteter är väl också ganska överskattat.
  • Moolie
    Maddi skrev 2015-04-14 20:31:11 följande:

Ja de har du iof rätt i. Varför sätta barnen i bilbarnsstol? De fanns de inte förut och ungarna överlevde då också.

Fast det var en dålig jämförelse... Skulle snarare jämföra det med stödhjul fast barnet kan cykla.
  • nozpa

Står den på privat mark? Här plockas alla studsmattor som ställs upp på kommunens mark  bort av säkerhetsskäl.

Jag hade aldrig låtit mina barn hoppa. Deras kusin fastnade och bröt benet förra våren pga kantskydd som saknades. Hela sommaren i rullstol för den killen.

Jag är stenhård. Kantskydd, nät och 1 åt gången.

• Cecilia023
    nozpa skrev 2015-04-14 21:56:30 följande:

Står den på privat mark? Här plockas alla studsmattor som ställs upp på kommunens mark  bort av säkerhetsskäl.

Jag hade aldrig låtit mina barn hoppa. Deras kusin fastnade och bröt benet förra våren pga kantskydd som saknades. Hela sommaren i rullstol för den killen.

Jag är stenhård. Kantskydd, nät och 1 åt gången.

Den står inte på privat mark. Har tänkt samma tanke, är troligen inte ok.
  • cosinus

En 8-åring hade jag låtat hoppa under förutsättning att de är 1 och 1 och bara hoppar rakt upp och ner i mitten (inga volter).

Det hade mina tyckt varit så tråkigt så ingen hade ändå gjort det.

Tycker kantskydd och nät är jätteviktigt då våra barn använder studsmattan som samlingsplats. Sitter ofta ett gäng på kandskyddet och väntar medan 4-5 andra hoppar och så byts de av. Dock har jag sagt även där att inga volter om man inte är själv.

• Annica71

LÅT INTE ERA BARN HOPPA om det inte finns skyddsnät och kantskydd.

Vår dotter hoppade hos en kompis där det fanns skyddsnät men det var ett hål i det och hon lyckades tyvärr ramla ut just i hålet och bröt handleden på 2 ställen.

Jag tycker att om han var så snäll och köpte en studsmatta som alla kan använda kan väl ni andra gå ihop och köpa skydd och nät?

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Birgitta02
    Maddi skrev 2015-04-14 20:31:11 följande:

Visst gjorde dom det. För det mesta. Det handlar om försäkringar. Bilbarnstol är en ganska bra livförsäkring, precis som bilbälte. Nät och kantskydd är också en bra försäkring så skador händer mer sällan. Varför utmana ödet?
  • Maddi
    Birgitta02 skrev 2015-04-17 14:34:08 följande:

Visst gjorde dom det. För det mesta. Det handlar om försäkringar. Bilbarnstol är en ganska bra livförsäkring, precis som bilbälte. Nät och kantskydd är också en bra försäkring så skador händer mer sällan. Varför utmana ödet?

Ja? De va de jag menade också?
Svar på tråden STUDSMATTA.. hjälp.