• Anonym (Ti)

Pigghet innan dödsögonblicket?

Jag förlorade min farfar för 2 veckor sedan. Och det är något som hände som jag inte kan sluta tänka på. Han var på sjukhus den sista tiden. Jättedålig, bara låg raklång, kunde inte röra sig, Någon timma innan sista andetaget var det som playknappen trycktes på och full fart på han... jag är förbryllad... varför?

Dessutom var det som han prata med någon sista dagarna, men när man fråga vad han sa blev svaret va inget!

Är detta vanligt? Blir det så playeffekt när själen lämnar kroppen?

• Svar på tråden Pigghet innan dödsögonblicket?
  • todo nada

Ja, det händer emellanåt.

Har jobbat inom äldreomsorgen och suttit många vak när någon legat inför döden.

Och det hände emellanåt att en del kunde "komma tillbaka", och bli helt klara några timmar innan.

Ingen aning vad det beror på däremot.

• Mandan

Innan min morfar dog sa han att han såg massa änglar i rummet som kom för att hämta honom. Det stärkte min tro på Gud och att det finns ett himmels rike och ett helvete för folk som vill leva och dö i synd och vara för evigt separerade från Gud. Så ja, han blev pigg och alldeles tagen av dom få sekunder innan han somna in.

• minerva123

Ja, det är inte så ovanligt att döende människor plötsligt blir pigga, vissa kan t o m börja äta lite och många anhöriga tror då att allt vänt till det bättre. Det är som att lågan blossar upp en sista gång innan sen slocknar.

• KCL

Jag jobbar i äldreomsorgen och har varit med om det vid en del tillfällen. Kan inte ritkigt svara på varför det sker. 

• Rakad Apa
    Mandan skrev 2015-04-14 19:38:07 följande:

Innan min morfar dog sa han att han såg massa änglar i rummet som kom för att hämta honom. Det stärkte min tro på Gud och att det finns ett himmels rike och ett helvete för folk som vill leva och dö i synd och vara för evigt separerade från Gud. Så ja, han blev pigg och alldeles tagen av dom få sekunder innan han somna in.

Han hallucinerade med största sannolikhet.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Tihi

Det kallas the golden hour eller något sånt och är ganska vanligt. Tom människor på intensiven som är svårt sjuka kan plötsligt verka "friska" för att sedan dö en timme senare.

• Anonym (Hänt)

När detta händer, är personen sig själv och känner igen anhöriga och har koll på läget?

• minerva123
    Anonym (Hänt) skrev 2015-04-14 20:06:32 följande:

När detta händer, är personen sig själv och känner igen anhöriga och har koll på läget?

Det är väldigt olika. Vissa vill sätta sig upp, ber om mat etc. Andra kanske bara kommer upp ur medvetslösheten, ger ögonkontakt och kanske mumlar lite till svar. Men vissa känner absolut igen sina anhöriga, kan prata lite och så. Sedan tycker jag mig ha märkt att den här pigga perioden kan komma olika nära döden. Vissa går bort efter en timme, andra kanske först nästa dag eller så.
  • Anonym (Hänt)
    minerva123 skrev 2015-04-14 20:15:32 följande:

Det är väldigt olika. Vissa vill sätta sig upp, ber om mat etc. Andra kanske bara kommer upp ur medvetslösheten, ger ögonkontakt och kanske mumlar lite till svar. Men vissa känner absolut igen sina anhöriga, kan prata lite och så. Sedan tycker jag mig ha märkt att den här pigga perioden kan komma olika nära döden. Vissa går bort efter en timme, andra kanske först nästa dag eller så.

Detta gör mig olustig till mods, inte att det händer utan tanken på att det ibland måste hända när den döende är alldeles ensam :( Har förstått att inte alla anhöriga vakar.
  • minerva123
    Anonym (Hänt) skrev 2015-04-14 20:29:07 följande:

Detta gör mig olustig till mods, inte att det händer utan tanken på att det ibland måste hända när den döende är alldeles ensam :( Har förstått att inte alla anhöriga vakar.

Nej, alla anhöriga kan/vill inte vaka och tyvärr finns det inte alltid personal som kan sitta bredvid hela tiden. Däremot tittar man till en döende person väldigt, väldigt ofta, så jag tror att en person sällan är ensam hela sin "pigga" stund.
  • Sweet Sofia

Det är vanligt med en uppåttripp innan man dör. De kan även vara så att de blir pigga några dagar innan för att sedan somna in. Jobbar inom hemtjänst /hemsjukvård och vi har många palliativa/terminala cancer patienter och där kan de ibland bli pigga och klara antingen dagar eller timmar innan de till slut släpper dagen.

Det är väldigt viktigt som vård personal att informera om detta till de anhöriga så att det inte blir en chock.

• Mr T
    Anonym (Hänt) skrev 2015-04-14 20:06:32 följande:

...mamma gick bort för en del år sedan...de ringde från sjukhuset mitt i natten och sa att hon hade några timmar kvar...vi satt hos henne...läkaren kom in och sa att det rörde sig om några minuter...pulsen var nästan noll...plötsligt flög mor upp i sängen...dagen som gick var hon helt som tiden innan hon blev sjuk...går inte att beskriva...hon "somnade" in i sömnen kommande natt. Även om det var mycket skrämmande känns det ändå som om vi fick säga adjö. Ångrar idag att jag inte var hos henne varje minut det sista dygnet.
  • Anonym (Jadå!)
    Anonym (Ti) skrev 2015-04-14 19:12:02 följande:

Jag förlorade min farfar för 2 veckor sedan. Och det är något som hände som jag inte kan sluta tänka på. Han var på sjukhus den sista tiden. Jättedålig, bara låg raklång, kunde inte röra sig, Någon timma innan sista andetaget var det som playknappen trycktes på och full fart på han... jag är förbryllad... varför?

Dessutom var det som han prata med någon sista dagarna, men när man fråga vad han sa blev svaret va inget!

Är detta vanligt? Blir det så playeffekt när själen lämnar kroppen?

Jättevanligt fenomen såhär när man jobbar inom vården faktiskt.. Vet inte vad det beror på dock. :)
Svar på tråden Pigghet innan dödsögonblicket?