• hanshine

Odla i miniväxthus inomhus!

Hej i vårvärmen!

Jag är på väg att köpa ett miniväxthus och har dålig koll på vad man kan och bör odla i ett sådant. Det är inte större än ca 42*21 cm, eller 51*28.

Jag vill helst odla i köket, men köksfönstret ligger i norr, är det mer fördelaktigt att odla i söder?

Kan man odla t.ex. miniplantor av chili eller bör man hålla sig till kryddor? Och vilka är bäst för norrläge?

Vad bör man tänka på med jord, vattning, luftning osv?

Kram

Nykär, nyfiken & nybliven sambo

• Svar på tråden Odla i miniväxthus inomhus!
  • Deceree1

Hej. Jag har satt blomma för dagen, tomatfrön, luktärter, basilika, dragon o mycket annat i sånt minicäxthus. Vi har ingen sol där på köksbänken men min kille har satt upp en armatur med växtlysrör under skåpen, över miniväxthuset. Växer så det knakar. Klart det går med chili o paprika o sånt :)

• Aniiee

Chili är lite sent ute om man odlar från frö. Kan du köpa plantor så är det väldigt kul att ha. Timjan och rosmarin funkar bra i norrläge, och säkert även basilika (kör på olika sorters basilika, vanlig, citron, kanel....) och citronmeliss. 

Citrusträd är roligt och spännande att driva upp. Ta frön/kärnor direkt ur citronen eller limen eller vad du nu har. Oliver har jag också fått upp. Det är rätt tacksamt i norrläge, men man får ju ingen frukt på några år så där, de är mest fina. 

Man kan alltid köpa en lampa som ger ljus. Fönster i söder eller sydväst är bäst annars.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Deceree1
    Deceree1 skrev 2015-04-14 22:02:08 följande:

Hej. Jag har satt blomma för dagen, tomatfrön, luktärter, basilika, dragon o mycket annat i sånt minicäxthus. Vi har ingen sol där på köksbänken men min kille har satt upp en armatur med växtlysrör under skåpen, över miniväxthuset. Växer så det knakar. Klart det går med chili o paprika o sånt :)

Sen åker ju allt ut på den inglasade för att senare hamna i rabatter vid stugan. Vi börjar alltid inne :)
  • Petrol

Om det är ett sånt jag tänker på så brukar de inte vara speciellt höga så att ha tomater eller chilli i under hela livscykeln blir klurigt om du inte beskär dem som en galning och binder ner dem. kryddor och andra inte speciellt högväxande grejer är nog mer lämpade.

Jag använder själv mina till att gro saker eller rota grejer i då det håller uppe luftfuktigheten bra och sätter sen om det i krukor istället.

• myskmalva

Ska du odla inomhus behöver du inget växthus. Sätt lite genomskinlig plast (med gott om lufthål i) över krukan för att hålla kvar fukten medan fröna gror. Sedan klarar plantorna sig utmärkt på fönsterbrädan. I söderläge kan du behöva skydda växterna (t.ex. med persienner) så de inte blir sönderbrända när solen ligger på som värst. I norrläge finns det risk att de blir långa och rangliga p.g.a. för litet ljus, särskilt om det finns byggnader och träd utanför som skymmer ljuset, men det är värt ett försök!

Svar på tråden Odla i miniväxthus inomhus!