• missteacher

Hur har du förändats sen du var tjugo?

Som rubriken säger, hur mycket har du förändrats sen du var tjugo gällande:

- din personlighet och dina intressen

- livsstil och klädsel

- värderingar, syn på livet, mål, politisk ståndpunkt

- relationer och sex

-övrigt

• Svar på tråden Hur har du förändats sen du var tjugo?
  • Rikard

Ja, jag har blivit äldre och tycker att det är lite tjatigt med födelsedagar.

• missteacher
    Rikard skrev 2015-04-14 22:08:30 följande:

Ja, jag har blivit äldre och tycker att det är lite tjatigt med födelsedagar.

Haha nä födelsedagar slutar vara roliga när man inte får leksaker längre ;) inget annat?
  • Anonym (Vuxen)

Är mer harmonisk, trygg och självsäker

- livsstil och klädsel

Har betydligt mycket mer pengar och kan unna mig mer. Inte modemedveten längre, det är så kommersiellt.

Värderingarna är nog ganska lika, tror jag, men insikt om att man inte ska ta något för givet och att livet är skört. Materiella ting är inte alls viktigt, däremot människor.

- relationer och sex

Man möter nya människor under hela sitt liv och tyvärr försvinner många också. Sexet blir annorlunda, men absolut inte sämre.

-övrigt

Jag måste säga att jag hellre är 50+ än yngre. Livserfarenheten gör mig tryggare och förståndigare.

• Maria

Kul fråga att svara på! Jag är 34 nu.

1. Personlighet + intressen: Är mycket mer säker på mig själv. Jag hade en självbild av att vara blyg och tillbakadragen vilket visade sig vara helt fel, eftersom i princip alla jag träffade tyckte jag var öppen och riktigt bra på att umgås och prata. Idag har jag liksom insett att jag har en rätt bra personlighet, och har fått mycket mer förståelse för de sämre delarna av den. Tex att jag har ett jävla temperament och rätt naiv och godtrogen ibland. Mina intressen är ganska oförändrade. Tycker om samma saker.

2. Livsstil + klädsel: blivit mer tråkig, eller kanske "vuxen". Gillar HMs damavdelning typ. Mer arbetsam än vid 20. Arbetar hårdare för att nå mina mål. Jag har lärt mig hur jag uppnår dem, oftast genom att verkligen jobba för det jag vill ha. Låter heller ingen annan stoppa mig där jag förr var mycket mer mjäkig i tex förhållanden.

3. Värderingar: sett mer av världen och har blivit mer ödmjuk. När jag var 20 trodde jag att jag hade full koll på livet. Jag inbillade mig att jag verkligen ville leva som mina föräldrar redan då, och kunde nog egentligen överblicka hela mitt liv tills jag dog. Sen blev inget som jag tänkte mig. Insåg att man kan ha en plan men att livet kan kasta runt en hur som helst. Det låter dramatiskt och det har det knappast varit. Men istället för att leva med mitt ex, som jag trodde var mr Right, gjorde vi slut, jag flyttade och började plugga, hamnade utomlands, flyttade lite i landet, fick helt andra vänner än jag förutsett, träffade en helt annan man än den typ jag trodde jag gillade, bor nu på HELT annan adress än jag vågat föreställa mig i en helt annan relation än jag trodde jag skulle, med ett helt annat jobb än jag tänkt mig. Politiskt mera röd än förr. 

4. Relationer: insett mitt eget värde i en relation. Insett vad jag behöver och kan kräva. Skulle aldrig vara tillsammans med mina ex idag - vi passade ju inte ens ihop då! Vilket jag inte fattade, men kan se retrospektivt. Det är skönt att känna av vilka gränser just JAG har, också för att de få gånger min man närmar sig dem kan jag förklara för honom genast att jag inte vill leva så, och på så sätt har vi löst allt som liknar problem direkt. Sex har jag samma syn på. Alltid varit "dålig" på ONS, så rätt skönt leva i en relation, så slipper jag det :)

5. Övrigt: måste faktiskt upprepa att jag är långt mer ödmjuk omkring vad livet kan och vill. Då menar jag också att riktigt kul saker kan hända, eller att jobbiga saker kan leda till jättebra saker. När jag körde tentor och måste läsa om var jag förkrossad - idag kan jag se att jag genom att gå om kursen träffade några av mina närmaste vänner idag, som jag tex rest med eller som hjälpt mig enormt i andra situationer. Jag vet att den plan jag har idag är föränderlig, men tror på att de ändringar som kan komma brukar föra goda saker med sig. Samtidigt har jag inte varit utsatt för något riktigt hemskt, så jag har fördelen att vara naivt förhoppningsfull inför framtiden, vilket jag absolut inte vågade som 20-åring.

• Anonym (36-åring)

Samma intressen, ungefär. Mer självsäker, bättre på att bemöta och bedöma andra. Mer ödmjuk. Mindre risktagande.

- livsstil och klädsel

Klädsel: något mer ordningssam, mindre experimentell, mer "normal". Livsstil: lugnare, mer rutinbaserad.

Ungefär samma. Fast karriärmålet jag satte upp som 18-åring är uppnått sedan ett antal år tillbaka (är nöjd där just nu). Familjemål är också uppnått. Har större insikter om livets sårbarhet. Efter att ha läst på är jag än mer övertygad politiskt. Har kvar mina värderingar.

- relationer och sex

Helt annorlunda iom att jag nu har en fast relation.

-övrigt

Mer kunskaper om hur jag fungerar, hur andra fungerar, hur samhället fungerar. Det är mycket som är lättare nu.

[/quote]

• Spagettimonstret
    missteacher skrev 2015-04-14 22:03:26 följande:

Som rubriken säger, hur mycket har du förändrats sen du var tjugo gällande:

- livsstil och klädsel

- relationer och sex

-övrigt

Nu har jag förvisso inte fyllt 30 än, men det mesta är samma som vid 20. Största förändringen är väl att jag flyttat hemifrån och funnit min livspartner. Hade knappt någon erfarenhet av relationer vid 20. Sen har jag även blivit säkrare i mig själv och känner väl att jag har något mer kontroll över tillvaron numera.
  • missteacher
    Maria skrev 2015-04-14 22:38:57 följande:

Kul fråga att svara på! Jag är 34 nu.

1. Personlighet + intressen: Är mycket mer säker på mig själv. Jag hade en självbild av att vara blyg och tillbakadragen vilket visade sig vara helt fel, eftersom i princip alla jag träffade tyckte jag var öppen och riktigt bra på att umgås och prata. Idag har jag liksom insett att jag har en rätt bra personlighet, och har fått mycket mer förståelse för de sämre delarna av den. Tex att jag har ett jävla temperament och rätt naiv och godtrogen ibland. Mina intressen är ganska oförändrade. Tycker om samma saker.

2. Livsstil + klädsel: blivit mer tråkig, eller kanske "vuxen". Gillar HMs damavdelning typ. Mer arbetsam än vid 20. Arbetar hårdare för att nå mina mål. Jag har lärt mig hur jag uppnår dem, oftast genom att verkligen jobba för det jag vill ha. Låter heller ingen annan stoppa mig där jag förr var mycket mer mjäkig i tex förhållanden.

3. Värderingar: sett mer av världen och har blivit mer ödmjuk. När jag var 20 trodde jag att jag hade full koll på livet. Jag inbillade mig att jag verkligen ville leva som mina föräldrar redan då, och kunde nog egentligen överblicka hela mitt liv tills jag dog. Sen blev inget som jag tänkte mig. Insåg att man kan ha en plan men att livet kan kasta runt en hur som helst. Det låter dramatiskt och det har det knappast varit. Men istället för att leva med mitt ex, som jag trodde var mr Right, gjorde vi slut, jag flyttade och började plugga, hamnade utomlands, flyttade lite i landet, fick helt andra vänner än jag förutsett, träffade en helt annan man än den typ jag trodde jag gillade, bor nu på HELT annan adress än jag vågat föreställa mig i en helt annan relation än jag trodde jag skulle, med ett helt annat jobb än jag tänkt mig. Politiskt mera röd än förr. 

4. Relationer: insett mitt eget värde i en relation. Insett vad jag behöver och kan kräva. Skulle aldrig vara tillsammans med mina ex idag - vi passade ju inte ens ihop då! Vilket jag inte fattade, men kan se retrospektivt. Det är skönt att känna av vilka gränser just JAG har, också för att de få gånger min man närmar sig dem kan jag förklara för honom genast att jag inte vill leva så, och på så sätt har vi löst allt som liknar problem direkt. Sex har jag samma syn på. Alltid varit "dålig" på ONS, så rätt skönt leva i en relation, så slipper jag det :)

5. Övrigt: måste faktiskt upprepa att jag är långt mer ödmjuk omkring vad livet kan och vill. Då menar jag också att riktigt kul saker kan hända, eller att jobbiga saker kan leda till jättebra saker. När jag körde tentor och måste läsa om var jag förkrossad - idag kan jag se att jag genom att gå om kursen träffade några av mina närmaste vänner idag, som jag tex rest med eller som hjälpt mig enormt i andra situationer. Jag vet att den plan jag har idag är föränderlig, men tror på att de ändringar som kan komma brukar föra goda saker med sig. Samtidigt har jag inte varit utsatt för något riktigt hemskt, så jag har fördelen att vara naivt förhoppningsfull inför framtiden, vilket jag absolut inte vågade som 20-åring.

Kul och intressant att läsa! Är själv tjugo och får väl säga att jag är sådär som du nämnde, att man tror att man har koll på livet och hur framtiden ska bli haha. Lär väl tycka jag var naiv senare ;) hur menar du att du blivit tråkig?
  • Maria

Med tråkig tänkte jag på kläderna. Jag var mest klädd i UFF-kläder (alltså second hand) och dr Martens-kängor när jag var 20 - det var ju precis omkring år 2000 och på 90-talet var det inne med typ grunge. Det betydde iaf att jag köpte gubb-byxor, lila jeans, en övertröja som liknade en trasmatta, manchester-kappa, broderade fåglar på mammas gamla gråa byxor osv osv. Såg inte klokt ut men det var en slags stil som funkade då om man skulle vara "alternativ". Idag köper jag vanliga kläder i vanliga butiker. Har flera väninnor som så absolut är mer intresserade av kläder än jag och som klär sig långt mer spännande, men jag är rätt glad för HM och Lindex. Skulle dock knappast kalla det nyskapande.

• Spagettimonstret

Själv har jag börjat klä mig mer färgglatt=mindre tråkigt med åren. Det har delvis att göra med att det inte längre är mamma som står för inköpen.

• Aniiee
    Intressant fråga. Jag har nyss fyllt 30.

Nej, inte direkt. Har mest bara fördjupat dessa. Särskilt som jag är rätt övertygad om att man föds med sin personlighet och inte kan göra så mycket åt den, bara hantera den på ett positivt eller negativt sett. En sak kan jag ju säga med tvärsäkerhet: Generatione/n/rna över äldre än mig har alltid sagt: När du fyller 30/stadgar dig/får barn så kommer du sluta spela tv-spel och sånt annat barnsligt. Jag säger: HELL NO! Lika lite som jag blev ointresserad av matlagning, fysik, astronomi, litteratur, historia, antropologi, film eller musik.

- livsstil och klädsel 
    Livsstil.... beror på vad man menar med. Jag flänger inte omkring lika mycket, men ja skulle säkert om jag kunde och hade råd. Jag är fortfarande kei, precis som när jag var 12, jag ägnar mig åt hundar, mat, spel och film, precis som när jag var 1-20.... Kläder... Inte sen jag fyllde 20. Dock sen jag var 17. Inte lika mycket loli som innan =P Kläder är en av de där sakerna som jag avskyr att köpa. vände mig faktiskt till folket här på FL för råd när jag i somras insåg att jag hade totalt 8 användbara plagg. Inklusive underkläder. Epic fail.....

Värderingar: Inte ändrats direkt. Dock har jag blivit mer medveten om att mina värderinga inte alltid direkt är mainstream. 
    Syn på livet: Beror på vad man menar. Min syn på livet är och har alltid varit att det ska levas så fullt det bara går, med- och motgångar, och att man inte ska ångra någonting (gäller att tänka efter före om det ska lyckas helt, dock) och att det är ok att krascha ibland bara man tar sig upp igen, men hjälp om det behövs. 
    Mål: Ändras alltid. Mål måste uppnås eller förkastas, allteftersom man lever. Livet händer, liksom Jag har inte samma mål nu som när jag var 20, hade jag det så skulle jag nog anses att jag hade stagnerat och behöver ruskas om.
    Politisk ståndpunkt: Nej, den har inte ändrats, bara utvecklats.

- relationer och sex
    Ja, de har väl ändrats eller så har de inte det. Min syn på relationer och på sex är densamma, i princip (jag kan nog inte komma på något som ändrats), men jag är inte ihop med samma person nu som när jag var 20 och jag har inte sex på samma sätt som när jag var 20.

-övrigt
    Ja, en sak: Jag hatar "övrigt" =P

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Hur har du förändats sen du var tjugo?