• milania

Intensivkurs körkort, bra/dåligt?

Hej jag undrar för er som gjort intensivkurs på körskola, var det bra eller dåligt?
    Jag har kört lite innan så jag vet ju hur man gör men bara att jag kör lite dåligt. Jag har ingen nu heller att övningsköra med.
    Jag och min sambo bor lite utanför stan med våran dotter och jag behöver körkort då det blir stressigt för honom att behöva köra oss överallt. Så tänkte kanske göra intensivkursen. Men hur är det? hur länge gör man den? kan man göra intensivkursen fast jag inte kört jättemycket? Jag har som sagt kört och kan köra men har problem med några saker bara.
    Har man t.ex. teori innan lunch och sedan praktisk efter lunchen? Läser man bara under vardagarna? Hur är det helt enkelt? 
    Jag har så svårt att komma igång med det och har dragit ut på det i två år nu så tänkte att det är dags!

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Intensivkurs körkort, bra/dåligt?
  • Lena

För mig var det ett bra sätt att komma igång. Sen körde jag en del hemma, så fort vi skulle åka någonstans.

Jag hade 90min lektioner inplanerade varje dag och pluggade teori därimellan.

• Lillstrumpa79

Nu är det tio år sedan min intensivkurs men det var så himla värt det! Hade en nyfödd o bodde på landet så jag var tvungen att ta körkort. Hade nog aldrig blivit klar på vanligt sätt. Jag bokade två veckor i min pyttelilla hemstad där jag hittade överallt, flyttade in hos mamma som fick passa bebis och körde,pluggade,ammade,körde,pluggade,ammade.... Och vips så hade jag lappen

• gruvan

Jag tyckte också det var jättebra men det var för 10 år sedan, innan jag skaffade familj, så jag åkte till en annan stad i två veckor. Jag hade kört lite innan men inte jättemycket, kan tänka mig att det var typ som du. Jag hade två eller tre lektioner om dagen och där emellan satt jag på körskolan och pluggade teori. Tror vi hade tre eller fyra gemensamma teorilektioner också och då var de på eftermiddagar. Kursen startade en måndag, på fredagen körde jag på halkbanan, åkte hem över helgen, hade lektioner måndag och tisdag, skrev teorin på onsdagen och blev godkänd så då valde jag att åka hem två dagar tidigare. Två veckor senare körde jag upp. Kom upp dagen innan och tog en lektion bara för att fräscha upp minnet eftersom jag inte hade kört nåt på två veckor och sedan klarade jag uppkörningen dagen efter. Effektiv tid så blev det tio dagar. För mig var det perfekt att göra det så där intensivt för annars hade nog risken varit att det aldrig blev nåt körkort. Som det blev för min sambo. Han ska snart ta en två veckors intensivkurs han också (efter snart 11 år!) men i samma stad som vi bor i. Han är ledig två veckor och passar på då. Lycka till med körkortet!

• sassaa

Jag tog mitt körkort år 2010 och jag hade inte det så jättelätt för bilkörning, men jag var verkligen inte usel på det - alltså medelbra. Min personliga uppfattning och tankar kring intensivkurser är att de endast fungerar om du redan kan köra bil ordentligt, men behöver lära dig lite smådetaljer och beteenden. Att lära sig köra bil, speciellt med manuell växellåda, tar TID! Det är mycket att lära sig och tänka på, och jag vet att jag aldrig hade klarat en uppkörning efter en intensivkurs på 1-2 veckor. Jag tog många lektioner, men tack vare det fick jag godkänt på första uppkörningen, och idag känner jag mig trygg med att jag har rätt kunskaper att kunna implementera i olika situationer. Du vill verkligen inte hamna på en motorväg i 120 km/h och inte veta hur du ska bete dig när du ska av och på motorvägen ,filbyte, avstånd, andra trafikanter som inte kan bete sig, skyltar osv.

Men prata gärna med trafikskolan och hör vad de tror om din situation. Du kanske måste ta en lektion för att läraren ska kunna avgöra dina kunskaper och om du klarar dig på en intensivkurs. 

ps. teorin lär man sig inte i första taget, det fick jag lära mig den hårda vägen genom 2 uppskrivningar xD

Svar på tråden Intensivkurs körkort, bra/dåligt?