• Anonym (Hjälp mig)

Snälla, hjälp mig

Jag lever med en kvinna som i sin ungdom utsattes för sexuella övergrepp. Det inträffade under en tid när hon var 13-15 år gammal. Sedan dess har hon förbannat sig själv och hatat vissa delar av sig själv för att hon kunde vara så dum.

I hela hennes vuxna liv lyckas hon hålla lusten till sex med en person vid liv i ca sex månader, sen dör det. Därefter övergår det till att hon haft sex för att man ska det men efter ca 2-3 år har förhållandet tagit slut. Sen har det börjat igen. 

Hon och jag träffades för åtta år sedan. Jag blev mer kär än jag någonsin varit tidigare. Jag hade det mest känslosamma sex jag haft i hela mitt liv, men jag hade det bara i ett halvår. Sen var det som att jag gick till jobbet och när jag kom hem hade hon ingen lust kvar. När jag frågade vart det tagit vägen sa hon att hon inte visste. Sen kämpade vi på i flera år men hon levde med dåligt samvete och kände sig trängd. Jag levde med frustration och kände skuld. Men vi älskade varandra. 

Jag försökte många många gånger hitta lösningar. Det var regelbundet sex varje måndag kl 19.00, men det blev inget bättre. Det var långa långa perioder av inget sex alls, men det blev inget bättre. Hela tiden sa hon att hon inte visste varför det var så här.

Till slut tog allt ut sin rätt och det blev skilsmässa. Vi flyttade isär. Cirka ett år efter vi flyttat isär hade jag inte kommit en millimeter i mitt sorgearbete, jag saknade henne som bara den. Jag hade provat att ha relationer med två kvinnor men jag bröt ganska snabbt. Jag hade naturligtvis mer sex än jag haft på länge men det var onani med ett annorlunda verktyg. Sexet var kasst. 

I december förra året hade vi varit skilda i 14 månader, och jag fick ett sms från henne. Hon undrade om jag kunde komma förbi på kaffe, hon ville prata om en sak. Jag åkte dit. Hon berättade om vad hon varit med om och att hon aldrig lyckats hålla sexlust vid liv i mer än typ ett halvår. Jag blev inte förvånad. Jag blev naturligtvis mycket ledsen för hennes skull, men jag blev samtidigt lite arg. Jag hade i flera flera år gått och mått skitdåligt och hon hade hela tiden hävdat att hon inte visste vad allt detta berodde på. Nu kom det fram att hon hela tiden vetat och låtit mig gått och mått dåligt.

Hon sa att hon längtade efter mig varje sekund. Hon stod inte ut med tanken att inte leva med mig. Hon ville gå till en psykolog och undrade om jag kunde finnas vid hennes sida. Undrade om jag ville försöka igen gällande oss, om hon gick till psykologen. Hon sa att visst kan hon fortsätta leva sitt liv som hon gjort men då förstod hon också att det skulle bli utan mig.

Jag sa att jag naturligtvis skulle ge oss chansen. Hon började gå hos en psykolog. Efter någon månad hade hon varit där tre gånger och fått en hemläxa. Vi skulle börja ge varandra massage, minst 20 minuter varje gång. I några veckor skulle vi uteslutande hålla oss till ryggen och sen några veckor på framsidan. Vi skulle inte ha sex. Vi gjorde några gånger, sen slutade hon ta upp massagen. Jag visste inte om jag skulle ligga på om det eller om det då skulle bli fel. Jag hade ju massor med lust. 

Till slut hade allt med massagen dött ut. Sen fick hon lunginflammation och var hemma från jobbet i fem veckor. Mådde riktigt dåligt. Efter det kändes det som om hon tappat allt intresse för att ens försöka. Jag väntade ut henne för att se om hon skulle ta några initiativ, men inget hände. Förra veckan frågade jag henne hur hon såg på detta med massagen. Hon svarade att hon hade ingen lust med den. Hon sa att hon är galet trött av jobbet och har ingen lust med något. jag frågade om hon skulle se massagen som tvång om jag pushade för den och då sa hon att hon tyckte det kändes som ett ok över henne. Jag frågade om hon varit till psykologen efter hon blev frisk, men det hade hon inte. jag frågade när nästa besök var planerat, men hon hade inte bokat något.

Jag vet inte alls vad jag skall göra. 

Är det någon som har tips? Någon som varit i liknande situationer? Snälla, lite hjälp.

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig
  • eMund

Faktiskt är det helt normalt att tappa lusten till sex med sin parter efter några år av vardag. Sluta fokusera på sex utan uppskatta din kvinna för den hon är. Klart att hon inte vill ha massage när hon vet vad du vill att det ska leda till.

Mitt bästa tips är att lyssna och umgås med henne. Prata inte problem det kan hon göra med sin psykolog. Upplev saker tillsammans, åk på en resa, få gemensamma minnen och se er som livskamrater. Då är det ointressant om man har sex eller inte. Då är det personen man bryr sig om!!!

• Anonym (Anonymus)

Låter som hon är deprimerad?

Hon kommer nog igen, inte lätt att ligga sjuk heller.

Ta ut henne på bio, middag eller annat skoj kanske ni kan glömma och gå vidare.

Sen jobba på det andra när tiden kommer.....Lycka till!

• Jstar

Testa en privat KBT klinik som hanterar både depressioner samt sexrådgivning. Generellt sätt hanterar de flesta KBT (kognitiv beteende terapi) dessa svårigheter. 
    Nu är privat ganska dyrt och man får räkna med ca 700-1100 :- per 45 /minuters session, men det har visat sig vara mycket effektivt mot dessa sorters problem. Tycker iallfall ni ska ge det ett försök på 3-4 gånger för att se om det känns bra. 

Hoppas för er bättring

• Anonym (En som känner igen)

Känner mycket riktigt igen det du beskriver. Min fru blev våldtagen när hon var 13 år. Vi har varit gifta ett tag nu och 3 barn men hennes lust till sex har varit ganska så rejält avtagande precis som du erfar. Du kommer nu genom din tråd att få många tips om att du ska lämna henne ifred, vänta ut, specialpsykologer mm. De flesta som inte har erfarenhet av det du beskriver förstår dock inte hur du egentligen känner och framförallt hur det är att leva i ett sådant förhållande. Nu har du dessutom inte känt till bakgrunden förrän nyligen som också har komplicerat din förståelse för henne. Det är ett moment 22 och jag kan inte påstå att jag har några konkreta råd mer än att bekräfta dina upplevelser och att du inte är ensam.

Min fru får periodvis efter våra samtal ett ryck och energi att ta tag i sitt förflutna med terapi, behandlingar mm men det håller inte i sig mer än ett par dagar innan hon har förträngt allt. Man kan aldrig tvinga på en person hjälp om vederbörande förnekar eller inte har viljan att bearbeta processen. Tjata är det värsta jag vet och därav har jag gett upp diskussionerna för länge sedan. Jag älskar ju naturligtvis henne och hon är min själsfrände men hade vi inte haft barn så hade jag skilt mig precis som du. Jag tror dessvärre inte att hon kommer vidare i sin bearbetning och du kommer även fortsättningsvis att höra bortförklaringar med jobb, trötthet osv. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och oavsett så önskar jag dig lycka till.

• Anonym (Hjälp mig)

Tack för svar.

Jag tycker inte det är normalt att tappa lusten till sex med sin partner efter några år. Jag har min lust till henne helt i behåll. 

Men jag skall ta det lugnt ett tag och låta henne helt återhämta sig från sjukdomen. Men sen handlar naturligtvis mycket om sin egen inställning till det förflutna. Väljer man att leva eller bara vänta på att dö.

Återigen, tack för svar.

• Anonym (Hjälp mig)
    Anonym (En som känner igen) skrev 2015-04-15 09:43:51 följande:

Känner mycket riktigt igen det du beskriver. Min fru blev våldtagen när hon var 13 år. Vi har varit gifta ett tag nu och 3 barn men hennes lust till sex har varit ganska så rejält avtagande precis som du erfar. Du kommer nu genom din tråd att få många tips om att du ska lämna henne ifred, vänta ut, specialpsykologer mm. De flesta som inte har erfarenhet av det du beskriver förstår dock inte hur du egentligen känner och framförallt hur det är att leva i ett sådant förhållande. Nu har du dessutom inte känt till bakgrunden förrän nyligen som också har komplicerat din förståelse för henne. Det är ett moment 22 och jag kan inte påstå att jag har några konkreta råd mer än att bekräfta dina upplevelser och att du inte är ensam.

Min fru får periodvis efter våra samtal ett ryck och energi att ta tag i sitt förflutna med terapi, behandlingar mm men det håller inte i sig mer än ett par dagar innan hon har förträngt allt. Man kan aldrig tvinga på en person hjälp om vederbörande förnekar eller inte har viljan att bearbeta processen. Tjata är det värsta jag vet och därav har jag gett upp diskussionerna för länge sedan. Jag älskar ju naturligtvis henne och hon är min själsfrände men hade vi inte haft barn så hade jag skilt mig precis som du. Jag tror dessvärre inte att hon kommer vidare i sin bearbetning och du kommer även fortsättningsvis att höra bortförklaringar med jobb, trötthet osv. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och oavsett så önskar jag dig lycka till.

Tack för ditt svar.

Jag tror precis som du att många inte tycker min situation är särskilt bekymmersam i jämförelse med hennes. Hon har hemska upplevelser att handskas med. Men sen går det inte att komma ifrån att jag är en bra man som inte gör henne illa eller tvingar mig på henne. Men alla dessa avvisanden från den man älskar gräver sönder ens självförtroende till man inte anser att man själv är värd något alls. Då hamnar den som tidigare varit utsatt i en situation där de utsätter andra för "övergrepp" genom att inte ta tag i sin situation.
  • IllegalaWax

Hon har antagligen en massa ångest och känner sig väldigt pressad över att saken inte är löst. Om hon har prövat olika sätt att bearbeta det hela, och sen står kvar på samma fläck, så känner hon antagligen väldigt mycket skuld och skam för att det då blir hennes fel. När hon misslyckas med att bearbeta det hela, så faller ju också misslyckande på sexlivet på henne. Hon säger det själv att det känns som ett ok för henne. Och bördan blir dubbel när hon inte finner någon lösning.

Så, det första du behöver göra är att lyfta bort hennes skuldkänslor. Du måste förklara att det inte bara är hennes fel, och att ni är två om det där, och att du ju faktiskt försöker hjälpa henne att bära det där. Men du behöver också förklara för henne att det är okej att misslyckas, att det är okej att det inte blev rätt den här gången. Ni behöver helt enkelt införa ett större utrymme mellan er för att göra fel och göra misslyckanden. Och låta varandra misslyckas utan att det behöver vara en sån himla big deal.

Det andra är att ha någon sorts djupare diskussion med henne om hur hon ser på det där och hur hon vill ha det. Vill hon verkligen lösa problemen? Eller är hon nöjd med att känna sig misslyckad och inte orkar röra den där skiten. Du kanske tror att hon faktiskt vill förändras, medan hon kanske inte har en genuin vilja till förändring? Hon kanske till och med redan har gett upp? Har ni samma mål om vart ni ska med ert sexliv? Om du så att säga inte "fattar" att hon kanske inte ens vill lösa dom där problemen, så blir det ju bara ett stressmoment för henne varje gång du försöker ta i det där.

Så, försök diskutera med henne vad det är hon vill, och försök göra det väldigt öppet och förutsättningslöst utan att vara fördömande. Diskutera olika lösningar och alternativ. Försök hitta konstruktiva utvägar. Det finns alltid olika former av terapi för att jobba med det där. Och förklara för henne att det går att jobba på det där tillsammans, om det finns en genuin vilja till förändring. Och ja, få det att låta som om det inte är en sån himla big deal. Det hela har blivit en låsning och blockering i sig, och blockeringen har egentligen ingenting att göra med var grundproblemet egentligen är. Blockeringen blir en hämsko och ett ok på hennes axlar.

• Anonym (Hjälp mig)
    IllegalaWax skrev 2015-04-16 10:46:02 följande:

Hon har antagligen...
    ...ok på hennes axlar.

Tack för ett bra svar. En hel del att fundera över där.

Tack.
Svar på tråden Snälla, hjälp mig