Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Han kör sitt eget race (umgänge)

nevermind skrev 2015-04-15 19:15:11 följande:

Jag hade orosanmält (eller vad man nu gör) sen krävt bevakat umgänge.

Fast det är väl ingen idé att göra en orosanmälan eftersom TS har enskild vårdnad?
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-16 10:03:57 följande:

Klart man kan och i detta fallet verkligen bör göra en orosanmälan. Vårdnaden har ingen som helst betydelse i det. Varför tror du det?

Det har den faktiskt, eftersom det enda som kommer hända vid en orosanmälan är att

socialtjänsten kallar vårdnadshavaren, dvs i detta fall Ts. Och är hon orolig för barnets välmående när den andra föräldern har barnet, så är det hennes skyldighet att skydda barnet. Som hon nu gjort, genom att meddela att hon stoppar umgänget tillsvidare.
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-19 04:53:49 följande:

Du verkar väldigt dåligt insatt i hur det fungerar. För det första blir man sällan kallad till soc när man anmäler förutsatt att de inte ska prata med barnet. Den de däremot kallar dit är den som är anmäld. Som vårdnadshavare har man förvisso skyldighet att se till att barnet har det bra, samtidigt har man lika stor skyldighet att se till att barnet får umgänge med sin andra förälder. Man kan alltså inte bara själv bestämma som vårdnadshavare om barnet ska träffa den andra föräldern. Pappan hade mycket vö kunnat stämt TS och fått umgänge via domstolsbeslut. Det ska extremt mycket till att de bara drar in det om pappan väljer att gå till tingsrätten. Vårdnad har överhuvudtaget inget alls med umgänget att göra. Du verkar väldigt dåligt påläst om hur det fungerar.

Tycker du det? Jag har det direkt ifrån soc, så i sådana fall menar du att de själva inte vet hur det går till?

Och var menar du att jag sagt att vårdnad har med umgänge att göra? Det har jag över huvud taget inte kommenterat.
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-19 04:53:49 följande:

Du verkar väldigt dåligt insatt i hur det fungerar. För det första blir man sällan kallad till soc när man anmäler förutsatt att de inte ska prata med barnet. Den de däremot kallar dit är den som är anmäld. Som vårdnadshavare har man förvisso skyldighet att se till att barnet har det bra, samtidigt har man lika stor skyldighet att se till att barnet får umgänge med sin andra förälder. Man kan alltså inte bara själv bestämma som vårdnadshavare om barnet ska träffa den andra föräldern. Pappan hade mycket vö kunnat stämt TS och fått umgänge via domstolsbeslut. Det ska extremt mycket till att de bara drar in det om pappan väljer att gå till tingsrätten. Vårdnad har överhuvudtaget inget alls med umgänget att göra. Du verkar väldigt dåligt påläst om hur det fungerar.

Jag pratar naturligtvis inte om anmälningar i allmänhet, utan om man som ensam vårdnadshavare (vilket ju TS också är) skulle anmäla den andra föräldern. Dvs det som rekommenderades i denna tråd.

Sedan är det så att skyldigheten att skydda barnet alltid går före umgängesrätten.

OCH är umgänget inte reglerat, så kan Ts visst besluta om det.
Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)