• Anonym (Buffert)

Inte tala om att man fått jobb KFM

Hej, gör en snabb återblick så ni får sammanhanget.

(Sambon och jag har varit tillsammans i drygt 5 år, vi har båda skulder hos KFM. Båda har varit arbetslösa till och från under dom senaste åren. Detta har gjort att vi levt på låg a-kassa och med försörjningsstöd som komplement. Detta har gjort att KFM inte har kunnat utmäta några pengar till våra skulder, iom att vi redan låg på existensminimum. Vi har inte heller kunnat sparat till en buffert, vilket har varit jobbigt om det har kommit någon extra räkning.

Men nu har sambon blivit lovad ett jobb från juni till oktober ungefär. Med en hyfsad lön, vilket gör att vi slipper vårt försörjningsstöd och kan börja försörja oss själva istället. Vi har även planerat att försöka spara den överskjutande delen av pengarna, (om vi lever på lika mkt som innan) ca 2000 till en buffert.

Jag kollade på KFM hemsida och räknade lite på hur mycket dom kan tänkas dra av sambons lön och det ligger på runt 2500 kr. Vilket skulle göra att vi kommer ligga på samma nivå som vi har nu och därför inte kan spara till en buffert, som vi vill. Givetvis vill vi betala av våra skulder och göra rätt för oss, men vi vill kunna komma på fötter först och få en bra ekonomi. 

Dom senaste 2 åren har vi i början på maj fått hem ett papper från KFM där man ska redovisa sina inkomster osv. för att dem ska kunna göra en löneutmätning.

Men nu till min fråga:  Min sambo kommer inte att skriva på sitt kontrakt för jobb förrns han börjar i juni, skulle vi då kunna skriva att han ännu inte vet att han ska jobba. Vilket gör att dem inte vet att han kommer jobba, vilket gör att dem inte drar något från hans lön.

• Svar på tråden Inte tala om att man fått jobb KFM
  • Kjell2

Risken är att KFM upptäcker det ändå, ser att ni uppgivt falska uppgifter och dra en massa extrapengar.

• Anonym (Buffert)
    Kjell2 skrev 2015-04-15 09:47:58 följande:

Risken är att KFM upptäcker det ändå, ser att ni uppgivt falska uppgifter och dra en massa extrapengar.

Okej, ja det kanske inte är så bra. 

Men av vad jag förstått ang sambons jobb så är det, 1 månad i taget han blir anställd och vi vet ju inte förrns i slutet på juli när första lönen kommer hur mycket han får ut.
  • Anonym (Visst)

Visst kan ni göra så! De kommer inte att "dra en massa extrapengar" som någon skrev. Lyssna inte på skrämselpropaganda. Ofta tar det ganska lång tid innan de upptäcker att någon jobbar, så ni bör klara er ett par månader. 

När de upptäcker det kommer de att börja dra, men jag tycker att det kan vara en god idé att göra som ni tänkt. En liten buffert behöver man ju för att inte "halka dit igen" så snart det kommer något oväntat.

• girlac
    Kjell2 skrev 2015-04-15 09:47:58 följande:

Enligt mitt personliga ombud så drar KFM inga pengar bakåt i tiden. Utan när dem ser att din sambo jobbar, så tar dem ett beslut då och han får utmätning från den dagen. Man blir alltså inte skyldig att betala tillbaka pengar.
  • Kjell2
    Anonym (Buffert) skrev 2015-04-15 09:53:31 följande:
    Okej, ja det kanske inte är så bra. 

Men av vad jag förstått ang sambons jobb så är det, 1 månad i taget han blir anställd och vi vet ju inte förrns i slutet på juli när första lönen kommer hur mycket han får ut.
    Ta ett snack med KFM och hör hur ni ska göra när lönen blir oregelbunden.

Vanligt vid löneutmätning är att KFM säger till en arbetsgivare hur mycket som max ska betalas ut, blir det något över går det till de ni är skyldiga pengar.
  • Anonym (Buffert)
    Anonym (Visst) skrev 2015-04-15 09:56:25 följande:

Visst kan ni göra så! De kommer inte att "dra en massa extrapengar" som någon skrev. Lyssna inte på skrämselpropaganda. Ofta tar det ganska lång tid innan de upptäcker att någon jobbar, så ni bör klara er ett par månader. 

När de upptäcker det kommer de att börja dra, men jag tycker att det kan vara en god idé att göra som ni tänkt. En liten buffert behöver man ju för att inte "halka dit igen" så snart det kommer något oväntat.

Om dem nu skulle höra av sig, så kan man ju alltid hävda att han bara är tillfälligt anställd och att han inte vet hur kan kommer jobba. Vilket var okej, när jag sa att jag kanske ska jobba timmar, men vet inte hur mycket. Skulle då återkomma om det var så att man fick något fast eller längre jobb.  
  • Anonym (Buffert)
    spirituality skrev 2015-04-15 10:01:08 följande:

Ett litet "tips", om ni inte redan vet det, så kan Kronofogden gå in direkt på ert bankkonto och ta sparpengar som en del av sin utmätning. Har ni en liten buffert på ert eget sparkonto så finns det risk att den ryker. www.kronofogden.se/Utmatningsordningen.html

Det hade jag ingen aning om, för om man är hos soc och har försörjningsstöd och kan spara pengar så drar dom inte det. För dom anser att kan man klara sig på mindre och spara så är det ens egna ensak. Har aldrig hört att KFM kan ta ens pengar direkt.
  • Anonym (betala!)
    Anonym (Buffert) skrev 2015-04-15 10:06:49 följande:
    Det hade jag ingen aning om, för om man är hos soc och har försörjningsstöd och kan spara pengar så drar dom inte det. För dom anser att kan man klara sig på mindre och spara så är det ens egna ensak. Har aldrig hört att KFM kan ta ens pengar direkt.
    Klart att de kan, ett bankkonto är ju den enklaste vägen för dem att gå gällande utmätning, inget tjafs med att sälja tex lösöre eller fastigheter.
    Ett sparkonto är inte din ensak, det är pengar som du är skyldig dina fodringsägare och det är defacto deras pengar.
Svar på tråden Inte tala om att man fått jobb KFM