• Riktigragger

Inskrivning hos barnmorska

Hej alla!
    Nu om ett tag kommer en barnmorska ringa upp mig eftersom vi upptäckte igår att jag är gravid, i v. 6 eller v. 7. 
    Är lite sådär smått nervös vad som kommer hända på det första besöket hos BM. Vad pratar man om? Gör man några prover? 

• Svar på tråden Inskrivning hos barnmorska
  • Kim

Du kommer att få lite information kring graviditeten, vad som är viktigt att tänka på i form av mat, alkohol och tobak samt få möjlighet att komma med egna frågor.

• Denisevictoria

På första besöket hos barnmorskan så går du på ett hälsosamtal först. Var på mitt hälsosamtal iförrigår faktiskt, är i vecka 7 (6+4) :) Vi pratade om alkohol och tobak samt småprat angående mina frågor jag ställde till henne. Fick även fylla i en "blankett" hur mitt alkoholdrickande var innan jag blev gravid.

Själva inskrivningen sker runt vecka 10 då jag uppfattar det som att man ska kolla sitt blodtryck, blodprov och vikt.

Såhär ser mitt schema ut:)

• Riktigragger
    Denisevictoria skrev 2015-04-15 10:31:08 följande:

På första besöket hos barnmorskan så går du på ett hälsosamtal först. Var på mitt hälsosamtal iförrigår faktiskt, är i vecka 7 (6+4) :) Vi pratade om alkohol och tobak samt småprat angående mina frågor jag ställde till henne. Fick även fylla i en "blankett" hur mitt alkoholdrickande var innan jag blev gravid.

Själva inskrivningen sker runt vecka 10 då jag uppfattar det som att man ska kolla sitt blodtryck, blodprov och vikt.

Såhär ser mitt schema ut:)

Först och främst, grattis till din graviditet! :D Är det första barnet?
    Okej, jag känner mig nästan i chock fortfarande, vi har försökt så länge och är under utredning, men mitt i allt så blev vi gravida. 

Okej, du har en spännande tid då framför dig. Men du fick inte göra något VUL på första mötet? Verkar som många gör olika inom olika landsting :)
  • emeliienicole

Jag är dock gravid i v.37 nu men minns allt så väl ändå!

Mitt första samtal handlade om hälsa och kost och liknande...alltså allt som har med tobak, alkohol och knark att göra samt att jag fick veta lite vad jag inte får äta och sådana grejer. Mitt inskrivningssamtal var i v.12 då största risken för missfall är borta, då kollar man blodtryck, mäter magen, gör blodprover, lyssnar på hjärtljud och kollar vikten..och det är någonting du gör sen under resten av graviditeten. Efter v. 20 tror jag så börjar man gå hos sin BM en gång varannan/varje vecka för att göra koller då bebisen växer så snabbt. Du har verkligen något att se fram emot, det är lika mysigt varje gång att höra dessa små snabba hjärtljud! :)

• Riktigragger

Min bm ringde som sagt och hon lät jättemysig! Känner mig redan trygg med henne.

Hon berättade lite snabbt och hon hörde hur glad och exalterad jag var så hon lyckoönskade oss och tyckte det var bra att jag ringde nu iom att jag äter levaxin och min dos måste höjas redan from idag. Hon sa att jag går in i v.7 imorgon och allt känns väldigt spännande för tillfället!

Tack för alla svar.

• Seven Costanza

Stort grattis till din efterlängtade graviditet! Håller själv på att försöka med första barnet nu så jag vet inte mer än du men ville bara säga grattis, plötsligt händer det .

• Fröken Smilla

Grattis!!

Vi gick på hälsosamtal i vecka 6 eller 7 tror jag, sen inskrivning i vecka 11. Vi lyssnade på hjärtljuden i vecka 14. RUL sker om några veckor då jag är i vecka 18. Det hade varit första ultraljudet om det inte vore för att vi blev gravida genom IVF och fick därför tidigt VUL i vecka 9. Lycka till TS!!

PS. Äter också levaxin men värdet verkar hålla sig normalt. Men det är jätteviktigt att de håller koll på det.

Svar på tråden Inskrivning hos barnmorska