• Anonym (kvinnlig sambo)

Stå på huset?

Hej! Jag och min sambo sen 10 år ska köpa ett hus till oss och våra två barn. Min sambo har sen tidigare en bostadsrätt (som vi bor i nu) utan lån och han kommer få en summa pengar av sin pappa för att kunna köpa huset utan lån. 

Han vill stå själv på kontraktet och det förstår jag eftersom han går in med alla sina tillgångar (jag har inga tillgångar och eftersom vi inte behöver ta lån står jag ju inte heller på ett lån utan jag får bara flytta med till huset). 

Är det något i den här affären som är konstigt och visst är det okej att jag inte står på kontraktet, kan jag bli utslängd hur som helst om han skulle vilja kasta ut mig en dålig dag?

Tack på förhand har aldrig varit med om en liknande affär.

• Svar på tråden Stå på huset?
  • sportpappa

Huset köps för att ni ska bo där gemensamt och därmed äger ni det gemensamt oberoende av vem som faktiskt betalar eller står som ägare. Du kan inte bli utkastad från ditt egna hus.

Det går att avtala bort reglerna för bodelning genom ett samboavtal.

• Kjell2
    Anonym (kvinnlig sambo) skrev 2015-04-15 15:39:36 följande:

Hej! Jag och min sambo sen 10 år ska köpa ett hus till oss och våra två barn. Min sambo har sen tidigare en bostadsrätt (som vi bor i nu) utan lån och han kommer få en summa pengar av sin pappa för att kunna köpa huset utan lån. 

Han vill stå själv på kontraktet och det förstår jag eftersom han går in med alla sina tillgångar (jag har inga tillgångar och eftersom vi inte behöver ta lån står jag ju inte heller på ett lån utan jag får bara flytta med till huset). 

Är det något i den här affären som är konstigt och visst är det okej att jag inte står på kontraktet, kan jag bli utslängd hur som helst om han skulle vilja kasta ut mig en dålig dag?

Tack på förhand har aldrig varit med om en liknande affär.

Om ni inte skriver ett separat avtal om att bostaden är bara hans och inte ska ingå i en bodelningen har du rätt till halva värdet vid en sepration eller om han dör. Detta trots att du inte betalt något.

Ingen av er kan sparka ut den andra med kort varsel Skulle ni separera och inte kan komma överrens om vem som ska bo kvar kommer han troligtvis få bo kvar men det kan bli så att du får bo kvar. Den som bor kvar måste då lösa ut den andra.

• Ms H
    sportpappa skrev 2015-04-15 15:53:13 följande:

Huset köps för att ni ska bo där gemensamt och därmed äger ni det gemensamt oberoende av vem som faktiskt betalar eller står som ägare. Du kan inte bli utkastad från ditt egna hus.

Det går att avtala bort reglerna för bodelning genom ett samboavtal.

Nej, huset kommer inte ha två ägare bara för att de flyttar dit gemensamt. Skilj på ägande och vad som omfattas av sambolagen.
  • sportpappa
    Ms H skrev 2015-04-15 16:19:58 följande:
    Nej, huset kommer inte ha två ägare bara för att de flyttar dit gemensamt. Skilj på ägande och vad som omfattas av sambolagen.
    Ja, det är sant. Det är först vid en separation som det blir bodelning och egendomen delas mellan parterna. Huset ingår då i samboegendomen.
  • Anonym (kvinnlig sambo)

Tack för alla svaren! Så, om jag förstår er rätt är det egentligen inget konstigt att han står ensam på kontraktet eftersom han betalat hela huset? Jag hoppas ju såklart att vi aldrig går skilda vägar...

Vi har inget samboavtal, vi planerar att gifta oss nästa sommar ändras något då? Kan han tex skriva ett kontrakt då om att jag inte får ha tillgång till huset? 

• Kjell2
    Anonym (kvinnlig sambo) skrev 2015-04-15 19:14:29 följande:

Tack för alla svaren! Så, om jag förstår er rätt är det egentligen inget konstigt att han står ensam på kontraktet eftersom han betalat hela huset? Jag hoppas ju såklart att vi aldrig går skilda vägar...

Vi har inget samboavtal, vi planerar att gifta oss nästa sommar ändras något då? Kan han tex skriva ett kontrakt då om att jag inte får ha tillgång till huset? 

Lite förenklat; han kan skriva precis vad han vill, så länge du inte skriver på är det värt noll och intet.

Gifter ni er ökar det ditt skydd om han dör. 

Ni borde nog snacka igenom sambolagen och vad det innebär att vara sambo och gift.
  • Anonym (lina)

Det finns ju vissa fördelar med att låta dig äga en del av fastigheten. Det kan ju vara så att ni vill renovera. Om enbart han äger så får bara han göra ROT-avdrag.

Om ni ska skatta på fastigheten på något sätt så kan det vara bra att kunna dela på det beroende på hur omständigheterna ser ut.

Som tidigare sagt så är hus samboegendom och delas vid bodelning. Han kommer därför att behöva köpa ut dig med halva värdet om ni gör slut.

Du har också rätt till 3 månaders "uppsägningstid" om han vill kasta ut dig, då har du samma skydd som om du varit hyresgäst i huset.

Svar på tråden Stå på huset?