• Oliviass

Barnomsorg Södermalm TIPS??

Har två barn, 2 o 4 år, och flyttar inom kort till hornstull. Nu behöver jag tips på bra förskolor eller familjedaghem på Södermalm (behöver inte vara just hornstull trakten)

Kanske även tips på Inte så bra förskolor eller vad som helst som berör barnomsorg på Södermalm egentligen.

Vi har inga särskilda krav men ser gärna att de är en lite mindre förskola eller allra helst ett bra familjedaghem.

Vi är även öppna för familje kooperativ eller likande, så även sådana erfarenheter tas tacksamt emot!

/ Olivia

• Svar på tråden Barnomsorg Södermalm TIPS??
  • Ninnna

Hej Olivia!

Vår dotter går på ett kooperativ som heter Positivet som ligger mitt på Södermalm (www.positivet.info/). Jag kan inte säga att vi har varit annat än jätteimponerade av deras verksamhet under det senaste år som vår dotter gått där.

När vi letade förskolor så var vi ute efter något som låg nära där vi bor, där föräldrarna är nöjda, mindre förskolegrupp med hög pedagogtäthet och där barnen spenderar mycket tid utomhus.

Eftersom vår dotter är vårt första barn och vi var lite osäkra på hur det funkar var vi och besökte Positivet och pratade med personalen. Vi fick ett mycket positivt intryck (jag måste medge att jag nästan var lite skeptisk till att det kunde funka så bra) och bestämde oss för att sätta henne i kö.

Vår dotter har nu gått på Positivet sedan i augusti förra året. När jag pratar med vänner verkar det som att nästan alla är jättenöjda med sina förskolor. Men när det kommer till vårt andra barn (som vi väntar i maj) finns det ändå ingen tvekan om att det är på Positivet jag vill att det skall gå. Några skäl:

- Varje måndag gör de en utflykt, oftast tar de tåget från Södra station till ett naturreservat så att barnen får vistas i naturen
    - Nästan varje dag rör de sig till olika parker på Södermalm, så en dag är inte den andra lik
    - Deras pedagogiska verksamhet är fantastisk. Varje vecka får vi ett nyhetsbrev där vi annat får se foton på vad de gjort under veckan. Ofta blir jag förvånad över vilka aktiviteter vår dotter klarar av och hur hon utmanas och stimuleras att göra nya saker
    - Maten är bra. Vår dotter har eggallergi och det har aldrig varit något problem. Man strävar efter att mellanmål och mat ska vara ekologisk.
    - Stämningen mellan barnen är lugn och respektfull. 

Hoppas du hittar några bra alternativ till dina barn och att de kommer att trivas. Jag skulle definitivt rekommendera ett besök på Positivet.

//Carolina

Svar på tråden Barnomsorg Södermalm TIPS??