• Anonym (Fisen)

Gaser på morgonen detsamma som sjukdom?

Har fått stora problem med gaser. Hjälp! Det börjar antingen mitt i middagen eller strax efter. Magen bubblar och ibland kommer gaserna ut, ibland inte. Har så hela kvällen; bullrig mage och magknip.

Värst är det på morgonen. Vaknar alltid med att känna ett behov av toabesök. Känner mig nödig. Men jag får inte bajsa men det kommer GIGANTISKA mängder av gaser och då menar jag verkligen mängder. Jag sitter i stort sätt en halvtimme på toa och fiser.

Efter frukost får jag bajsa och det är oftast normalt. Är antingen helt normal i magen, ibland lite hård och det som kommer ut är antingen korvar eller smått.

Problemet är dock gaserna. Magknip, buller och illamående. Mår dåligt av detta.

Googlade på gasbesvär och hittade info om att gaser ska man inte ha på morgonen då betyder det att det är stopp i tarmen. Så nu gick jag från att vara medveten om problemet till att vara livrädd. Kan det vara cancer?

Någon som har mycket gaser på morgonen? Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Gaser på morgonen detsamma som sjukdom?
  • Anonym (Fisen)
    Anonym (Ibsaren) skrev 2015-04-15 20:51:25 följande:

Låter som IBS. Du kan vara förstoppad utan att fatta det, kan sitta längre upp i tarmen.

Sen är det nog en bra ide att äta Laktosfritt ett tag och prova om det hjälper smile1.gif

Har bajsat dagligen länge och dessutom fått bajsa en extra gång i två dagar - känns inte som förstoppning men det kanske kan vara det ändå.
  • Anonym (Ibsaren)
    Anonym (Fisen) skrev 2015-04-15 20:56:03 följande:
    Har bajsat dagligen länge och dessutom fått bajsa en extra gång i två dagar - känns inte som förstoppning men det kanske kan vara det ändå.
    Ja har du bajsat ordentligt varje dag så är det kanske ingen fara för förstoppning.

Men ät Laktosfritt ett tag, låter som det kan vara en bra början
  • Anonym (Viola)

Även jag tror att du har IBS. Råden om ändrad kostföring är jätte bra. Rekommenderar dig att prova dem.

• Sweet Sofia
    Anonym (Fisen) skrev 2015-04-15 20:51:18 följande:

Men det kommer ju bara gaser, fisar. Ingen avföring alls. Kan det ändå vara maginfluensa? Det känns ju fel.

Ja det kan. Eller så är du förstoppning.
  • Anonym (Fisen)

Ska helt klart se över kosten. Laktosfritt äter jag redan nästan, men däremot borde jag nog dra ner på sötsaker och mackor.

• Anonym (Fisen)

Mår illa av stanken från fisarna nu. Gjorde ju inte saken bättre att jag åt mamma Scans färdiga köttbullar till middag. Kända stinkbomber :(

• Anonym (Fisen)
    Sweet Sofia skrev 2015-04-15 21:15:37 följande:
    Ja det kan. Eller så är du förstoppning.
    Det var ny information. Kan man alltså ha magsjuka fast man inte har diarre eller kräks?? Isåfall är det ju inte så konstigt att sjukorna snurrar runt.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Fisen) skrev 2015-04-15 21:15:44 följande:

Ska helt klart se över kosten. Laktosfritt äter jag redan nästan, men däremot borde jag nog dra ner på sötsaker och mackor.

Köp laculos och ta regelbundet så blir du av med förstoppning. Förutom har garanterat förstoppning.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Fisen) skrev 2015-04-15 21:19:23 följande:

Det var ny information. Kan man alltså ha magsjuka fast man inte har diarre eller kräks?? Isåfall är det ju inte så konstigt att sjukorna snurrar runt.

Ja, det kan man.
  • Anonym (Fisen)
    Sweet Sofia skrev 2015-04-15 21:20:17 följande:
    Ja, det kan man.
    Har googlat och hittar inget som stärker ditt påstående. Har du det?

Att bli gasig vid magsjuka med diarre/kräks är ju vanligt men hittar inget om att bara gaser kan vara magsjuka.
  • Anonym (Viola)

Tänkte bara nämna att laxermedel är nog inte fel, men helst inte regelbundet om det inte måstes. Lactulos kan man bli gasig av, så kanske inte just det läkemedlet.

• Anonym (Fisen)

Natten var lugn och inga mängder gas imorse. Lyckades väl tömma all luft kvällen innan. Men nu ikväll är det magknip, buller och gaser igen. Helt makalösa mängder.

Borde väl inte vara maginfluensa.

• Anonym (Gasman)

Stor ölmage kanske?

Svar på tråden Gaser på morgonen detsamma som sjukdom?