• frkvilljunu

ivf eller insemination??

Vi ska börja utredning med första besök hos gyn i maj. Dock vet vi att det är mannens spermier det hänger på eftersom han fick sin son med sin fd genom ivf med donator.

De gjorde ivf som första försök och min sambo kommer inte ihåg/vet inte varför

Min fråga efter allt jag läser runt om där man först (och vad jag hade tyckt själv kännts skönast) först försöker med insemination. Hur går turerna hos sjukvården? Hur delaktig är man själv i beslut om vad man väljer först?? Eller blir det ivf direkt för att det är donator??

.

• Svar på tråden ivf eller insemination??
  • Sally Cinnamon

Hej! Har lite erfarenhet av det här. På Sahlgrenska brukar de först försöka ngra ggr med insemination om allt ser bra ut med kvinnan och om det inte fungerar kan man få göra ivf. Där har man 6 inseminationsförsök ELLER 3 ivf. Man kan alltså omvandla 2 inseminationer till ett ivf-försök. Man diskuterar med läkare innan vilken metod som ska användas. Lycka till!

• M82

Insemination bör va snällare mot kroppen, inga/mindre hormoner medan IVF innebär mkt sprutor, mediciner, nedreglering av hormoner osv. Fungerar inte insemination efter ett antal försök rekommenderas man ofta att gå vidare med IVF eftersom att det procentuellt e större chanser + man kan frysa embryon så det blir på så sätt billigare för man använder det som redan finns.

• MissX
    frkvilljunu skrev 2015-04-16 12:38:44 följande:

Vi ska börja utredning med första besök hos gyn i maj. Dock vet vi att det är mannens spermier det hänger på eftersom han fick sin son med sin fd genom ivf med donator.

De gjorde ivf som första försök och min sambo kommer inte ihåg/vet inte varför

Min fråga efter allt jag läser runt om där man först (och vad jag hade tyckt själv kännts skönast) först försöker med insemination. Hur går turerna hos sjukvården? Hur delaktig är man själv i beslut om vad man väljer först?? Eller blir det ivf direkt för att det är donator??

.

Vi sitter i samma sits men har kommit lite

Längre.

Min man har inga fungerande spermier och vi gjorde då insemination med donerade spermier. Vi fick 6 insemineringar eller 4 insemineringar och ett ivf. Efter 4 insemineringar som inte fungerar har vi nu gjort vår första ivf. Igår plockade vi ut ägg och om något ägg blir befruktat sätts det tillbaka på fredag!

Jag hade helst sett att insemineringen fungerat för ivf var sprutor med hormoner och äggplock.

Lycka till!
Svar på tråden ivf eller insemination??