• Rowalise

Vägrar!

Min son ligger här hemma med 39.2 graders feber och VÄGRAR ta alvedon!! Nu vill jag ha tips på hur jag kan göra!! 

Hur länge är det OKEJ att ha sådan här hög feber utan att kontakta läkare/BVC?
    Är 39.2 farligt? måste jag åka in? Äter halv dåligt, men får ändå i sig mat och frukt. 

• Svar på tråden Vägrar!
  • sportpappa

Stolpiller med lite vaselin på fungerar bra hos oss.
    Att ta stolpiller är väl inte mycket värre än när du tar tempen eller tar du inte det rektalt?

• Rowalise

Men vad är det svar ni ger! Hjärtlösa människor... låta ungen skrika och grina. Fy för er! Synd om min lilla kille och jag vill endast ha förslag på hur jag kan göra för att minska detta. Knip igen istället om ni inte har några tips.

Har inte provat med Alvedon som smälter i munnen och ja flytande testat men icke. Kan ju försöka stoppa i det i hans välling. Han vill knappt äta!

Kan man typ ta glidmedel på stolpillret? Jo vi tar tempen i rumpan men det verkar han acceptera... men inte alvedonen

• micromat
    Rowalise skrev 2015-04-16 16:21:10 följande:

Men vad är det svar ni ger! Hjärtlösa människor... låta ungen skrika och grina. Fy för er! Synd om min lilla kille och jag vill endast ha förslag på hur jag kan göra för att minska detta. Knip igen istället om ni inte har några tips.

Har inte provat med Alvedon som smälter i munnen och ja flytande testat men icke. Kan ju försöka stoppa i det i hans välling. Han vill knappt äta!

Kan man typ ta glidmedel på stolpillret? Jo vi tar tempen i rumpan men det verkar han acceptera... men inte alvedonen

Fast gråtandet brukar vara rätt övergående.. Ta lite salva/olja eller glidmedel oå stolpillret så glider det in lättare. Tror det blir svårt med sån som smälter i munnen. Finns pulver också har jag för mig eller så kan man krossa tablett och ge med sylt eller nått. Men då måste barnet svälja.
  • hurtänktedunu

Ja alltså inte för att vara sån men vid 1½ år så är det för det första svårt att förklara varför dom ska ha det och dom är på tok för små att få bestämma själva huruvida dom vill eller inte. Det är ju svårare att tvinga dom att dricka än att stoppa in en supp i rumpan. Så oavsett så lär det ju in. Min dotter har inget att säga till om utan hon får en supp, gråter en stund och sen är det bra.

Tror inte att det går att göra det så mycket bättre när dom är sjuka och gnälliga. Och 39.2 är inte speciellt mycket för att vara liten. Är han förkyld samtidigt eller något liknande så är det ju inte konstigt att han har feber.
    För övrigt ligger min här hemma och hade precis 40.5 men inget konstigt med det heller. Man får varva alvedon och ipren helt enkelt och se om det går över. Minst 3 dagar ska man avvakta i alla fall innan man söker vården. Men som sagt är dom förkylda samtidigt är det inte konstigt med feber.

• Natulcien

Om barnet både får i sig frukt och dricka så verkar ju allmäntillståndet ändå okej, och då skulle jag strunta i Alvedonet. Vi ger inte Alvedon annat än i nödfall om sonen mår riktigt dåligt.
    Men är det nödvändigt att få i honom det så skulle jag välja stolpillret som inte går att spotta ut och sen krama och trösta i mängd efteråt. Det är hemskt att tvinga i dem saker, men ibland måste man tyvärr.

• hurtänktedunu
    Natulcien skrev 2015-04-16 17:30:21 följande:

Om barnet både får i sig frukt och dricka så verkar ju allmäntillståndet ändå okej, och då skulle jag strunta i Alvedonet. Vi ger inte Alvedon annat än i nödfall om sonen mår riktigt dåligt.
    Men är det nödvändigt att få i honom det så skulle jag välja stolpillret som inte går att spotta ut och sen krama och trösta i mängd efteråt. Det är hemskt att tvinga i dem saker, men ibland måste man tyvärr.

fast ibland måste man ge alvedon trots gott allmäntillstånd. men kanske inte vid 39.2. men min dotter har ändå okej allmäntillstånd även vid 40.5 och då krävs det faktiskt febernedsättande
  • Filiplopp

Blanda alvedon i juice. Säg mm vad gott det här är.

• Natulcien
    hurtänktedunu skrev 2015-04-16 17:37:43 följande:
    fast ibland måste man ge alvedon trots gott allmäntillstånd. men kanske inte vid 39.2. men min dotter har ändå okej allmäntillstånd även vid 40.5 och då krävs det faktiskt febernedsättande
    Varför krävs det febernedsättande? Feber i sig är inte farligt. Mycket bättre att titta på allmäntillståndet. Oftast är ju barnet medtaget om hen har över 40, så det är ju snarare därför man ger Alvedon då, inte för att barnet har passerat 40-gränsen.
  • green34
    Gathenhielm skrev 2015-04-16 16:07:37 följande:

Så låt ungen skrika. Ser inte problemet.

Instämmer!
Svar på tråden Vägrar!