Inlägg från: Ännu en maktlös pappa |Visa alla inlägg
  • Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Ännu en maktlös pappa
    Drottningen70 skrev 2015-04-16 21:37:55 följande:

Idiot. Barnet är oskyldigt, och du funderar på att överge det för att ni som föräldrar inte är överens. Skäms.

Du är tjej va? Som sagt, ni tjejer har de ju så lätt för ni kan ju styra om en annan person ska bli förälder. Usch en av de roligaste i ens liv har blivit de värsta. Hoppas alla tjejer där ute tänker på de i framtiden, hade dessutom lovat mig själv att aldrig bli en pappa som

Lämnar mitt barn. Men om de fungerar så här så förstår jag fullt ut varför pappor lämnar till höger och vänster, sjukt att inte båda föräldrarna ska få välja. Så maktlös..
  • Ännu en maktlös pappa
    2016 skrev 2015-04-16 21:40:16 följande:

Jag förstår dig och jag är kvinna, 30+, har gjort en abort en gång i tiden o är fortfarande frivillig barnfri. Hade ju ingen utbildning eller jobb då, var inte redo mentalt heller och nej, jag ångrar inte det. Kanske man gör i framtiden men inte hittills. Folk överlag brukar tycka att killen vet vad han gör, dvs att han tar risken när han har oskyddat sex och sen är det i kvinnans kropp och då är det hennes ansvar. MEN jag håller med dig, jag tycker det är hemskt att killar inte också har rätt att bestämma och själva VÄLJA att bli förälder. Är jätteglad för att jag inte är kille för jag hade säkerligen blivit lurad av nån naiv 19-åring då, och jag är inte ironisk nu. Det finns faktiskt mammor som ångrar sina barn, det är bara o söka här på FL. Hon är UNG och du med, hoppas ni väntar i synnerhet när DU inte vill men ja, det ligger hos henne.

Tack för förståelsen! Det värsta är att jag älskar kvinnan och hon är bästa tjejen ever. Hade detta hänt om några år, med egen större lägenhet, ett jobb man trivs med så hade jag varit världens lyckligaste. Så orättvist, hur kan man va så kall o tvinga någon till de här! Hoppas alla kvinnor tänker men extra gång, ni som läser de här o skulle komma i samma sits. Hade som sagt vart världens lyckligaste med lite stabilare grund, men nu 23, en etta på 26 kvm, o vill börja plugga. Fyfan, förlåt alla smitandepappor jag snackat skit om alla år!
  • Ännu en maktlös pappa
    Cvs skrev 2015-04-16 21:51:57 följande:

Man up! Du vet väl hur man rullar på en kondom? Ja, hon borde också tänkt på de men nu gjorde ingen av er det, varken hon eller DU. Hon "styr" inte om du ska bli förälder eller ej, ni va två som hade sex och nu är ni två som får ta konsekvenserna.

Tack för stödet, värmer!

Okey så du menar alltså att under hela min livstid så ska jag ha sex typ 3 gånger då!? För enligt dig så ska mannen va lika maktlös som jag är nu, om man blir med barn. För det finns alltid en risk med graviditet när man har sex. Du är väl också tjej tippar jag på, trivs du med makten?
  • Ännu en maktlös pappa
    2016 skrev 2015-04-16 21:58:11 följande:

Du är så ung och hon med, ni kanske växer in i rollen och blir pigga föräldrar när fler o fler blir gamla parents MEN ni kommer missa mkt också och troligen kommer din tjej vilja "parta järnet" när hon är 30 (fördom jag har men stämmer ofta). Det som är så dumt är att så fort man är gravid så skriker kroppen att man vill behålla barnet (gällde för mig med) men det är en "drog" som jag ser det, fick tvinga mig att ta bort det men antagligen är hon i den "drogfasen" och kommer vägra. Du kan aldrig tvinga henne men du kan prata med henne lugnt och sansat och säga att du älskar henne men vill ha RÅD med familj o att DU inte är redo, att ni faktiskt är två om detta, hon borde ju lyssna tycker man. Vad säger era föräldrar om detta?

Precis de är inte så hon är nära klimakteriet direkt! Men precis som du säger, hon snackar om hormoner och sånt o de kam jag förstå, men ser man till barnets bästa så hade den haft så mycket bättre om några år. Jag har sagt att jag inte är redo, ena stunden vill hon göra abort för jag har sagt att jag inte vet om jag kan hjälpa till med ett barn nu. Dessutom inte i en annan stad. Andra stunden så skiter hon nästan i mig och säger att hon kan klara sig själv, bo hos sin mamma och pappa i sitt gamla flickrum med en nyfödd bebis. Hon ska börja söka jobb nu säger hon. Hon har inte tjäna tillräcklig senare året eller vad de är, så kommer bli lägsta mammapenning där. Men fortfarande, vem anställer en gymnasial utb. gravid kvinna som ska på mammaledighet de första hon gör. Var hos kurator idag men inte ens de hjälpte, hon ändrar sig ej. Har ingen lust att ställa upp på någon och stanna kvar med en person som tvingar en till att bli förälder, en förändring för mig oavsett om jag är närvarande eller inte. Inte direkt så jag kommer må bra om jag lämnar mitt FÖRSTA BARN! Usch så jävla kall flickvän!
  • Ännu en maktlös pappa
    Fennyxx skrev 2015-04-16 22:03:14 följande:

Jag förstår att du är sur. Du kommer inte lyssna på vad jag säger, men jag tänker berätta det i alla fall.

Män och kvinnor delar på riskerna och problemen när det gäller reproduktion.

Tjejerna fick mensen, mensvärken, missfallen, graviditetsillamåendet, utomkvedshavandeskapen, p-pillerbivekningar, preeklampsin, kejsarsnitten, förlossningssmärtan, spruckna underliv och abortångesten.

Killarna fick risken att bli ekonomiskt ansvariga för barn de inte kan abortera.

Du tycker att du dragit en nitlott idag, men tycker du verkligen, verkligen objektivt och ur alla synvinklar att männen har den sämre dealen?

Självklart inte! Dock så förstår jag fortfarande inte hur en person kan tvinga en annan till ett livslångt åtagande!? Dessutom kommer jag ha separationsångest/sjukligt dåligt samvete ifrån mitt första barn om jag inte får va där, har alltid lovat mig själv att alltid finnas för mina barn o så blir de så här. Allt tack vare en naiv kvinna, min sk flickvän som ska uppfostra ett barn på bidrag och en ledsen pappa. måste finnas en lag som ändrar de här snart!
  • Ännu en maktlös pappa
    2016 skrev 2015-04-16 22:19:14 följande:

Ja, det är verkligen ingen lätt situation du hamnat i och du är inte ensam om att sitta i den heller tyvärr. Tyvärr tror jag hon ser föräldraskapet med rosaskimrande glasögon och då kan hon bli rejält besviken när väl barnet kommer och hon inte får leva som hon är van vid. Att hon redan nu säger att hon ska bo hemma hos sina föräldrar i en annan stad och verkar skita i dig bådar ju inte gott för DIN del. Vissa är ju tyvärr såna som använder sina killar som "avelsdjur" o sen skiter i dom mer eller mindre, menar nu inte att hon ÄR den typen, känner ju inte er alls, men det låter ju nästan så. Skulle aldrig skaffa barn med en person som inte vill... skulle aldrig skaffa överhuvudtaget, det är skönt att vara fri. Synd att hon inte också känner så NU iaf i den åldern. Nä, du kommer må dåligt om du skiter i ditt första barn men hon gjorde ju inte sitsen lätt för dig heller. Har dock hört historier där tjejen varit så som du beskriver din och pappan varit som du och det har sedan visat sig att pappan var den som fick HELA vårdnaden o var mogen mot alla odds så det skulle kunna hända i ert fall med. Att du blir ofrivilligt pappa men med din mogenhet kanske klarar av det bättre än hon? Men då ska hon ju också vara lite mer positiv till dig tycker jag. Hennes föräldrar går gladeligen med på detta eller vad?

Precis därför jag tycker de bor de komma någon lag som åtgärdar detta, önskar inte ens min värsta fiende denna ångest/ dåliga samvete som jag har. Exakt jag känner mig som en spermadonator.. Till min så kallade flickvän. Hon vill ju att jag är med, hon vill att jag flyttar till hennes hemstad med henne o skaffar lägenhet o jobb o allt. Jag har knappt fått tänka på de här, dessutom så hade ja tänkt plugga 2-3 år i ytterligare en stad 2 timmar bort så allt är så oklart. För många frågetecken för att de ska bli bra. Hon skyller på mig för att jag lämnar henne om hon föder, men hur kul är det o leva med en person som totalt struntar i ens åsikt när de gäller en sån här sak. Grejen är att jag inte vet om jag klarar de o särskilt inte ensam, med tanke på plugg och jobb o allt då. Hennes mamma va själv 19 när hon fick sitt första barn så hon stöttar bara typ, hon verkar vara emot abort oxå. Hennes låtsaspappa vågar inte sägs emot för då skiljer väl sig mamman ifrån honom, men man märker att han e lite på min sida. Så jag tappar tron på och bli pappa ifrån den här dagen. Är så jävla maktlös. Men visst, ska ha sex två eller tre gånger till i hela mitt liv, om de ska va risk för barn varje gång. Av ens egen flickvän oxå, så sviken..
  • Ännu en maktlös pappa
    Fennyxx skrev 2015-04-16 22:25:18 följande:

Visst, situationen suger, men det går inte att lagstifta bort allt i livet som suger. Att tjejerna ensamma tar allt ansvar kanske underlättar för dig, men det är inte en objektvt bättre eller mer rättvis lösning. Och igen, jag FATTAR att det är jobbigt. Det är bara det att det inte finns någon enkel lösning just nu. När det perfekta preventivmedlet blir uppfunnet så kanske, men det lär inte hända särskilt snart.

Jag vill kunna vara där för mitt barn! O ta ansvar, när jag KAN. O som salt i såren får man säkert pynta 1200 i underhåll också, som att de dåliga samvetet inte var nog. Nån lag måste till, säger bara de.
  • Ännu en maktlös pappa
    Cecese skrev 2015-04-16 22:27:31 följande:

Jag förstår att du är besviken och har upprörda känslor. Det bästa är ju om båda är överens att behålla och i en drömvärld skulle oönskade/oplanerade graviditeter inte existera. Nu ser verkligheten inte ut så och så länge barnet växer i tjejens kropp är det självklart att hon måste få bestämma. Hon måste ha valet om vad som ska hända med hennes kropp.

Vad menar du med att det måste finnas en lag som ändrar det här? Hur har du tänkt att en sån lag ska se ut? 

Ska en kvinna som inte vill göra abort hämtas av polis och föras till sjukhus med våld? Spännas fast och med våld ska läkarna genomföra en abort? Ser du inte själv hur sjukt det skulle vara? 

Jo men de är klart hon ska få bestämma över barnet, det är ju trots allt bara hennes barn!!! Jag har inte alls lika mycke ansvar nör den föds, jag älskar inte den lika mycket, jag kommer inte va lika mycket förälder. Nej nej.

Tycker bara att en persno inte ska få välja om man någon annan ska bli förälder!
  • Ännu en maktlös pappa
    Tilja skrev 2015-04-16 22:32:59 följande:

1. Hur blev du "tvingad" och vem tvingade dig? Blev du våldtagen?

2. Du får det att låta som att det vore ett lätt val för någon att välja att avsluta sin avkommas liv. Om du hade haft ett barn i din mage, tror du verkligen att det beslutet hade varit så lätt då? Och innan du kör ditt upprepade "är du tjej eller?" så ja, jag är tjej, men jag har aldrig varit gravid så där har jag lika mycket erfarenhet som dig, men ändå kan jag sätta mig in i den svåra situationen och se att det inte är ett självklart val.

Har jag sagt att jag blev tvingad? Vi båda valde o ha sex, båda borde få välja om man vill bli föräldrar. Eller ska man bli av med oskulden när man e typ 25-30 för att man annars kan riskera att få barn?

Personligen hade jag gjort de för den jag älskar om hon inte velat, hade aldrig lagt de ansvaret på en person som inte vill. De är ingen liten leksak direkt som min flickvän verkar tro. Sen 10 veckors embryo/foster, kom igen! Okey om de e v..30 eller så, men hade som sagt aldrig kunna göra så mot nån.
  • Ännu en maktlös pappa
    FIame skrev 2015-04-16 22:52:45 följande:

Du skjuter dig själv i foten om du tror på det du skriver här i detta inlägget.

Bara säger det så du förstår.

Det kommer aldrig bara vara hennes barn. Aldrig.

Jag var så sjukt ironisk, lika ironisk som min sits är :)
  • Ännu en maktlös pappa
    Ciconiidae skrev 2015-04-16 22:52:12 följande:

Fantastiskt hur killar vill undvika kondom och preventivmedel till varje pris men när tjejen blir på smällen så är det hela kvinnans fel.

Antar att du inte använt skydd då jag inte ser att du nämnt det?

Nej, om man absolut inte är redo för varken barn, hiv eller andra konsekvenser så bör man inte ha sex för att vara säker till 100%.

Jag har dock varit öppen med i mina relationer att jag aldrig kommer göra abort (då det inte känns rätt för mig). Jag har heller inte velt använda p-medel pga bi-effekter. Så om min partner velat köra oskyddat så har han vetat vad som gällt. Vi har kört kondom, säkra perioder och avbrutet, vilket kunnat resultera i en graviditet (vilket det som tur är inte har gjort). Har dock tagit dagen efter piller tre ggr under min livstid, men om det hade gått så långt som till en graviditet så hade jag inte tagit bort det.

Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.
  • Ännu en maktlös pappa

[quote=75171257][quote-nick]Anki0101 skrev 2015-04-16 23:06:17 följande:[/quote-nick]Håller med att det borde vara mer jämnställt.Som sagt ni är så unga,själv är jag äldre och har ännu inga barn eller arbete.Har endast haft en fast anställning som var på ett år ,men hoppas hitta något på deltid/heltid.Finns det inga anhöriga till din flickvän som du kan prata med hur du känner och tänker?För en kvinna kan det nog vara svårt att göra abort när ett foster börjar växa.Hoppas allt löser sig för dig och din flickvän.[/quote

För henne löser de sig iaf! Alla hennes anhöriga är så fega så vågar inte säga nått till henne. De förstår jag också, men hon ska bo hos mamma o pappa i sitt flickrum, i annan stad än mig, jobbsökande, lägsta mammapenning. Toppen den ungen får ju en bra start. Hon tänker bara på att hon vill bli mamma, men inte hur hon ska ta hand om de.

• Ännu en maktlös pappa
    2016 skrev 2015-04-16 23:01:51 följande:

En lag kanske kunde heta något med "Lagen om överenskommelse" t.ex där man vid en graviditet går till en myndighet och tillsammans skriver "ja" eller "nej" huruvida man vill behålla barnet eller inte. Är man inte överens sker en utredning och personen som har godast skäl "vinner" kampen. Då är det åtminstone lite mer tanke bakom än "kvinnan vinner - det är i hennes mage, punkt slut". Och nej, jag bryr mig inte vad folk kommer säga nu, låt oss agree to disagree bara.

Den var faktiskt inte helt dum. Att bo med en bebis i sitt flickrum, utan jobb, enbart gymn. Utbildning, säga "jag fixar en lägenhet tills barnet kommer", undvika frågor om hur hon ska klara ekonomin, plugga vidare, jobba med. Såna frågor som det är i det här fallet, skulle ses rent utsagt oansvarigt att låta ett barn leva sina första år hos. O juste utan Pappa... :(
Svar på tråden Ofrivillig pappa