godaste soppan
Jag är trött på mina soppor, så jag önskar att folk ville dela med sig av sina bästa sopprecept. Helst lakto-ovo-vegetariska, eller med fisk.
Jag är trött på mina soppor, så jag önskar att folk ville dela med sig av sina bästa sopprecept. Helst lakto-ovo-vegetariska, eller med fisk.
Min absoluta favoritsoppa är grön ärtsoppa! Så enkelt också - ärtor, lök, buljongtärning och vatten kokas för att sedan mixas. Sen en klick creme fraiche i vid servering! Mmmmmmm
Morotssoppa
Blomkålssoppa
Pumpasoppa både på butternut eller orange
Majssoppa
Rödbetssoppa rysk eller enkel slät
Tomatsoppa
Löksoppa
Och så ett gott bröd till, lite topping typ nötter, frön eller annat knaper och cremefraich
När jag är soppsugen så gör jag ofta soppa på månadens grönsaker (väljer en eller ett par att göra soppa på). Så kolla in vad som är i säsong, ta en grönsak du aldrig testat och se om du kan göra soppa på den.
Jag har min grön-lins-svamp-curry-soppa.
Gröna linser i kastrull, tillsätt vatten, salt, buljong, en sked bregott, lite ketchup, låt koka upp, smaka av, linserna ska ha tuggmotstånd. Därefter brukar jag tillsätta torkad svamp som jag plockat och torkat. Därefter smaksätter jag med curry (santa maria) och en skvätt grädde.
Nom nom nom
Googla 'nudelsoppa coop'. Min absoluta favorit just nu. Äter den med tofu istället för ägg, men det kan man ju göra som man vill!
Googla 'nudelsoppa coop'. Min absoluta favorit just nu. Äter den med tofu istället för ägg, men det kan man ju göra som man vill!
Vilken av de? Jag fick upp... 6 st. Vill gärna prova den du tyckte var god (och de andra också.... =P)
Tack för allt tips! Jag tar gärna emot ännu fler, gärna med recept.
Morotssoppa
Blomkålssoppa
Pumpasoppa både på butternut eller orange
Majssoppa
Rödbetssoppa rysk eller enkel slät
Tomatsoppa
Löksoppa
Och så ett gott bröd till, lite topping typ nötter, frön eller annat knaper och cremefraich
Morotssoppan varierar jag om jag bil ha den mild med bara buljong eller med ingefära, vitlök och apelsinsaft tex. Men sen är ju Google en underbar kokbok med massor av recept på goda soppor om man söker:)
Mina godaste soppor är Indisk kikärtssoppa, dhalsoppa och tofusoppa med kokosmjölk.
Broccolisoppa :)
500 g broccoli
5 dl grädde
Salt
Peppar
Koka ihop, mixa med stavmixer. Spä eventuellt i mer grädde om du vill ha soppan rinnigare. Ät och njut! Du kan ta mjölk och vatten istället om du vill, dock inte lika gott.
Potatis och purjolökssoppa är riktigt gott och mättande.
www.pickipicki.se/2008/08/morotssoppa-med-smak-av-fetaost/
Den gör mototssoppan är väldigt god!