Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

"Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?

MyDestiny skrev 2015-04-18 04:21:33 följande:

Jag förstår inte varför man "maratonammar"?

Ok att det kanske behövs vid öknings perioder men annars begriper jag inte? Har barnet ett snutt behov så kanske det är läge att testa napp? Ge närhet i sjal eller i famnen? Känner ni er inte låsta att inte kunna göra barnet nöjd/trösta annat än med bröstet?

OBS detta är ingen kritik, jag bara är nyfiken och undrar...

Helammar själv mitt första barn och hen får äta i 30 min. Sedan tar jag bort bröstet för då vet jag att hen är mätt. Oftast är det lite svagt gnäll knappt 30 sekunder men sedan är hen glad och nöjd. Äter var 2,5-4 timme gjort sedan start. Givetvis ammar jag mera om hen är hungrig, men snuttandet i timtal har jag aldrig förstått mig på?

Vill tillägga att min bebis inte tar napp och aldrig haft kolik eller ont i magen.. 4 månader gammal nu..

Ja, alltså nu sitter ju folk inte och ammar i timtal för att man tycker det är kul direkt utan för att barnet gallskriker när det tas från bröstet och tröstas bara av bröstet. Ganska enkelt. Har man ett barn som "gnäller svagt i 30 sekunder" så finns det ingen anledning att ge bröstet igen. Eller hur?
  • minerva123
    MyDestiny skrev 2015-04-18 13:47:19 följande:

Men en bebis orkar inte äta aktivt hur länge som helst? Den blir ju trött och då blir det snuttande..

15 min på varje bröst ska räcka vid varje amningstillfälle om det inte är ökningsperiod..

Ja, du, berätta det för bebisen du! Jag har själv haft en snuttbebis och med ditt resonemang borde jag ha ammat i 15 minuter, tagit bort barnet och gått omkring med honom missnöjd och ibland storskrikandes en stund för att sedan amma 15 min igen etc och sedan hålla på såhär hela dagen lång vecka efter vecka. Ställd inför det scenariot så lovar jag dig att man hellre sitter kvar och låter bebisen snutta även om det också är väldigt tungt i längden. Så var glad att ditt barn nöjde sig med en kvarts ammande åt gången - det är verkligen inte alla som gör det.
Svar på tråden "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?