Inlägg från: Mammaslillaflisa |Visa alla inlägg
  • Mammaslillaflisa

"Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?

Jag känner igen beteendet du beskriver, alla mina 3 bebisar var varit så fram till 2 månader ungefär. Nu tredje gången avbryter jag genom att lirka in mitt lillfinger i barnet mungipa, då släpper han taget. ibland är han nöjd. ibland blir han skitsur. 

jag gör detta typ 5-10 min efter att mjölken runnit till andra gången. vilket brukar bli typ efter 15 min beroende på hur aktivt han suger, då kommer den feta mjölken. Den första söta tunnare mjölken är törstsläckande men för mycket av den kan ge magknip, därav är det bra att amma "klart" på varje bröst innan man byter.

om bebisen inte känns nöjd på ena bröstet brukar jag ge andra också men ite direkt efter utan jag byter blöja emellan, fixar sånt jag behöver typ något att dricka, går på toa. Om han skriker under tiden får det vara så, jag tror inte att anknytningen tar skada men vad vet jag.

:)

• Mammaslillaflisa
    Milkyway ej inloggad skrev 2015-04-27 13:16:14 följande:

Vad menas med att mjölken rinner till en andra gång? Slog mig just att jag kanske ammar fel!?

Blir lite hipp som happ, i bland får hon suga tills hon börjar tappa tålamodet, i bland tills hon somnar. I bland tills bröstet verkar tomt. Sen erbjuder jag andra bröstet. -Sen det första igen om hon inte somnat.

Kruxet är väl att hon kan bli nöjd snabbt i bland och somnar, sen visar det sig att hon inte alls var mätt(?). En del av tuttbehovet är närhet också, men hon kan hulka i sig en halvtimme efter jag trott hon är nöjd.

Börjar undra om hon inte "får" den feta mjölken, hur vet man det? Vet inte heller om hon suger effektivt. Otålig blir hon i alla fall ofta, och intensiv. Det stönas, muttras och morras(!) under amning och hon kan veva/slåss med armarna. Rund som en köttbulle är hon, så egentligen borde hon ju vara mätt och glad.

Nu den tredje gången jag ammar ett bar känner jag när det rinner till, jag kan inte förklara rent akademiskt men det liksom spänner till i båda brösten en sekund, sen ser och hör jag hur bebisen strax efter får massor av mjölk, liksom sväljer djupare, typ klunkar istället för att snutta ;)
Svar på tråden "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?