Blivit lämnad - var är stödet?
Det är snart ett år sedan min man lämnade mig. Året som gått har varit ett helvete. Så mycket sorg och så mycket ångest. Från att ha levt det liv jag drömt om och från att ha haft allt det jag kunnat önska mig rasade allt. På en dag. "Jag har inga känslor för dig längre, jag vill inte mer", var allt han sa. Ingen förklaring. Inget försök att reda ut något. Det visade sig (förstås) att min man blivit förälskad i en kvinna på sitt jobb. Plötsligt betydde inte våra 12 år tillsammans någonting. Han blev totalt förändrad och har betett sig som ett svin mot mig. Jag känner mig så oerhört sviken. Den man jag älskade, den man som betydde allt för mig, den man jag trodde jag skulle leva tillsammans med resten av mitt liv, valde bort mig.
Något som jag upplevt som jobbigt under denna period är att många människor runt omkring inte kunnat ge det stöd jag hade önskat mig och behövt.
Jag brukar jämföra händelsen med om han hade dött istället. Hade han dött hade folk kommit fram och beklagat, folk hade erbjudit sin hjälp och folk hade förstått sorgen.
Nu däremot är det många som inte vågar säga något. Vad säger man åt en som blivit lämnad? Nu är det många som går omkring och låtsas om ingenting. Folk pratar säkert bakom min rygg men inte många som vågar prata med mig. Inser folk vilken sorg det är att mista sin man för en annan? Var finns stödet för oss som blivit lämnade?
För alla som mister någon som dör finns det massvis med stödgrupper och hjälp att få men hur är det när man blir lämnad? Jag har känt mig så ensam. Vem ska man prata med? Vem förstår en? Den som inte varit med om detta kan inte förstå.
Sorgen jag har upplevt har så många likheter med den sorgen man upplever när någon dör. Ändå vill jag påstå att det här varit ännu värre. Hade han dött hade jag i alla fall kunnat ha fina minnen kvar. Jag hade kunnat sörja men sedan vetat att jag måste gå vidare och skapa ett nytt liv igen. Nu sörjer jag lika mycket men alla minnen från vårt liv tillsammans har blivit befläckade. Jag tvivlar på allt i vårt tidigare liv tillsammans. Har allt varit en lögn? Det är så många svar som jag aldrig kommer att få svar på, så mycket jag alltid kommer att grubbla över. Vad var det som gick fel? Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Hur länge levde han ett dubbelliv?
Sorgen har jag dock till stor del fått bära ensam. Ingen som kan förstå vad jag gått igenom.
Finns det någon som känner igen sig?