Gravid säkerhetsbälte?
Någon som vet vad ett graviditets bälte till bilen kostar? funderar på att köpa ett sånt!
Någon som vet vad ett graviditets bälte till bilen kostar? funderar på att köpa ett sånt!
Jag tycker bara att det är onödigt att slänga pengarna i sjön. Se nedan.
// Siffran
Hämtat från NTF www.ntf.se/konsument/fraga34.asp
Hur skyddas gravida bäst i bil?
Jag har sett att det finns särskilda bälten för gravida - BeSafe Gravid. Vad anser NTF dessa? Finns andra produkter på marknaden som justerar bilbältet för gravida kvinnor? Kan gravidbältet vara farligt?
Svar:
Gravida skyddas bäst med att använda bilbältet på rätt sätt. Tänk på att höftdelen av bältet ska sitta under magen ner mot låren. Har ni krockkudde i bilen? I så fall är det inte bra att sitta för nära den. På passagerarplatsen fram kan man skjuta tillbaka bilsätet så långt det går. Det är lite svårare om man måste köra.
Mammabälten är en komfortdetalj. Det finns inga krav, vilket medför att de inte kan provas och därmed inte heller godkännas. Men det betyder inte att de är förbjudna. VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion.
Tidigare fanns också Mammas magbälte, men oss veterligen är idag BeSafe Gravid ensam på marknaden. BeSafe Gravid marknadsförs i Sverige av HTS, en Norsk firma.
Jan Wenäll på VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) som gör de svenska testerna på bilbarnstolar säger så här om BeSafe:
Produkten Mammas magbälte eller Be-Safe gravid är tänkt att hålla ned höftbandet från magen så att inte ett obehagligt tryck uppstår mot foster eller blåsa. Viss nytta kan det kanske också sägas vara att bältet ligger lågt ned på magen, ända ned mot låren. Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision, så redan vid en häftig inbromsning sträcks nog höftbandet upp mot magen. Jag kan sträcka mig så pass långt att det främjar säkerheten att använda magbältet OM vi därigenom kan få gravida att använda bälte. Men någon direkt nytta i själva kollisionen gör det inte.
Man kan vända på frågan. Är magbältet farligt? Skall man påverka utprovade säkerhetssystem? Jag brukar vara kritisk till allt som sätts på ett bälte. Men magbältet påverkar inte bilbältet alls, så jag kan anse att det är fritt fram att använda det som en komforthöjande detalj.
Varje gång som jag kommenterar magbältena får jag starka reaktioner från tillverkarna, de vill gärna hävda att det är en säkerhetsdetalj. Det kan tyckas vara en lek med ord, jag tycker dock inte att det är en säkerhetsdetalj eftersom den i sig inte påverkar krockresultatet, men den kan påverka ett beteende hos de som annars inte använder bälte.
Jag har inte prövat, men här säger de alltid att det är säkrast att ha bälte, bara man använder det som man ska, dvs under och "över" magen (mellan brösten).
Jag tyckte inte vanligt bälte var ett dugg obekvämt, men tydligen händer det här att kvinnor tror att bältet kan skada bebisen och därför åker UTAN bälte, vilket naturligtvis är jättedumt, och flera skadas varje år pga detta...
Jag VET alltså inte men jag TROR att detta är en sån där typisk grej som de försöker pracka på en för att man är rädd om sin bebis, och man är osäker., det finns fler och fler sånna grejer på marknaden tyvärr, alla vill tjäna pengar på det faktum att vi är rädda om våra bebisar och barn...
Jag vet dock en som förlorade sitt barn vid en bilolycka just pga bältet, så jag håller fast vid mitt gravidbälte!
MissBeccis,
oj,
vet du om hon hade det "som man ska" eller?
Tror du gravid bältet hade hjälpt? (Är inte snorkig, utan undrar verkligen...)
Jag förstår inte denna säkerhetsgubbes resonemang riktigt. Jag kan inte få bältet under magen - det sitter inte kvar där utan gravidbältet eftersom jag ännu inte är så stor. "Tänk på att höftdelen av bältet ska sitta under magen ner mot låren." En sådan placering är omöjlig för mig utan att gravidbältet drar ner bältet åt mig. Är man stor funkar det säkert att lägga bältet under magen men jag kan det bara inte och då fyller bältet ju uppenbarligen en funktion. Dessutom vidhåller jag att det är bekvämare.
Jag använder inte grav bälte. Jag fick tvärnita en gång när magen ännu inte var så stor och bältet tryckte rejält till mot magen så jag fick riktigt ont i magen, som när jag fick missfall. Bebisen klarade sig kvar i magen ändå och jag pratade m bm efter det och hon sa att fostret ligger så skyddat i magen och fostervattnet fungerar som en naturlig krockkudde. Att det nog inte var någon fara. Jag frågade också om grav bälte och hon sa att de flesta t o m kan vara farliga att använda då resåren kan sprätta upp vid en kraftig inbromsning och då flyger bältet mot magen samtidigt som man bromsar in kraftigt och kan skada fostret än mer än ett traditionellt bilbälte. Det har gått 2 mån sen "olyckan" och bebisen verkar må bara bra i magen. Den är helt normal till synes.
malin ulrika: Ja enligt utredningen så hade hon det som man ska, men trycket mot magen i kraschen blev för stort, så bebisen dog tyvärr. Jag vet inte om det skulle ha hjälpt med ett gravidbälte, jag är ingen expert i ämnet, men det jag har går i alla fall inte över magen och det ska vara säkert i trafiksynpunkt, så jag tycker det är bra.
Trolsi: Finns ju bälten av olika slag, på mitt finns ingen resår som kan gå av.
Sysslar också en del med krockvåld i mitt arbete, och jag tycker att gravidbältena är bra, främst därför att de gör bilåkaren medveten om vikten att ha bältet rätt placerat. Detta gäller dock ej enbart gravida, men följderna av ett felplacerat bälte blir större.
Det är inte meningen att kardborrbanden etc. skall ha någon verkan vid en krock, de skall se till så att bältet under normal färd stannar där man sätter det. När våldet sedan kommer är det ju det vanliga säkerhetsbältet som skall ta energin och låsa där det då sitter, men detta gäller alla bilåkare. Om man placerar bältet rätt utan gravidbälte glider det lätt upp utan att något mer dramatiskt händer än att man växlar. Kvinnor (särskilt om man är lite rund från början) kan generellt ha svårt att ha bältet över höftkammarna som man bör.
Det man jämför är ju att ha bältet rätt eller att inte ha det rätt, att under en längre färd som gravid ha det rätt utan gravidbälte eller liknande är inte möjligt. Lägger man det rätt vid färdens början är det strängt taget luft och förhoppningar som skall hålla det nere! Dessa krafter är knappast starkare än kardborrband?!
det allra säkraste för både dig och bebisen är att ha bältet som vanligt men dra ner det lite så att det sitter under magen.
Jag funderar också på att köpa ett och efter Gestilrens inlägg känner jag mig än mer övertygad! Kasta pengar i sjön? Herregud, det rör sig bara om ett par hundralappar och om det kan bidra till det ofödda barnets säkerhet så kan jag ärligt säga att jag inte bryr mig om den lilla kostnaden.
Jag har ett Be-safe gravid bälte som jag lånat av min svägerska.
Kan säga att jag ALDRIG skulle kunnat haft mitt bälte under magen på rätt sätt utan detta. Har åkt i bilen både med och utan gravidbälte och varje gång jag inte haft det så har ordinarie bälte legat mitt på min mage efter ett par minuter och jag får rätta till det hela tiden. Hur säkert är de då när jag kör?
Är kanonnöjd med det. Känns mycket säkrare när bältet ligger ner mot mina lår.
Sen om de anses vara en komfortpryl eller inte de struntar jag i så länge de känns tryggt och säkert när jag åker i bilen.
Mitt bälte har heller inget karborreband som de står om i vissa inlägg utan mitt sätts fast med en flärp som viks över de ordinarie bältet mellan mina ben och klämms fast med 2 hårda tryckknappar. När man är van att använda de så tar de inte mer än 10 sekunder att sätta bältet riktigt. Helt klart värt den tiden.
Jag rekomenderar detta bälte varmt. Så ni som anser er ha nån hundring över och vill åka bekvämt med bälte, köp ett.
Jag köpte mitt för ca 400kr på babyproffsen.
Hon i butiken sa att det var bättre eftersom man bara sitter på en liten platta och fäster det mellan benen kan inte bältet åka in i magen om man måste tvärbromsa! Jag är hur nöjd som helst med mitt och bältet trycker inte in i magen heller skönt!
Jag har faktiskt inte köpt ett än, men tycker att det börjar bli dags nu! Ska också kolla hos babyproffsen ifall de har det i den här butiken.
Jag ställer mig dock tveksam till om de små tryckknapparna kan vara till nån hjälp om det smäller? Jag menar, vad orkar de hålla emot?
Kikade in på sidan som säljer Tummy Shield (reklam här på FL) och den verkar bättre, men nu snackar vi inte ett par hundralappar utan 1900:-
Vilken tror ni är bäst? Tänkte om jag köper den dyra kan ju andra i min familj låna den om de får fler barn eller om jag själv får fler. Eller så kan man sälja den. Men eftersom den är såpass dyr tänkte jag om nån vet eller tror att den är såpass mycket bättre?
Det kanske är den jag såg reklam för då för det skulle gå på 1900, är den ens EU godkänd? har inte kollar upp det men skulle jag vilja köpa ett så skulle jag helt klart kolla upp det.
Ang det från babyproffsen så är krafterna så stora vid en kollision att bältet åker upp och tar på "rätt" sätt som ett bälte är konstruerat att göra. Vid en inbromsning så kanske det hjälper bältet bort från magen men då är heller inte krafterna så stora att det ska vara någon fara för barnet.
Nu har jag köpt ett bälte!
Fick absolut inga svar på mina frågor i butiken, de visste ingeting alls. Men jag köpte det ändå.
Jag vet inte riktigt hurpass bra det är, men det kändes helt klart bättre att åka med det bältet för nu trycker det inte på magen. Vid kraftig inbromsning eller kollision hoppas jag att bältet inte åker upp över magen. Chansen finns ju att det faktiskt stannar kvar efter som det ligger spänt under magen, så jag vet inte riktigt varför det skulle få för sig att bli mindre spänt och glida uppåt?
Hoppas jag slipper få veta hur det fungerar! Men helt klart mer bekvämt nu
Det är det jag menar också.....
Niiskuneiti: Den sorten som har kardborreband eller knappar är nog tänkt att de ska släppa vid en kollosion, tänk dig en krock i 90 km/tim då vägen en normal fullvuxen person runt 600-800kg, då håller ej de knappar eller kardborre som sitter runt bältesdelen och bältet tar som det är tänkt från början.
På den nya plattan som jag såg i annonsen som även fanns här på fl så var det en helt annan konstruktion, den kan jag tänka mig att den kanske fungerar så att den tar bort bältet från magen men som sagt den kostar ju också en del.....
Ja, som sagt, osäker på hur väl den fungerar. Men inte sämre än utan iaf. För egen del betalar jag gärna 400:- för komforten om inte annat. Då jag inte har stor mage än så hålls inte bältet under den bara genom att "dra ner det".