• Grönablad

Tråden för oss som använder NaturalCycles

ally01 skrev 2016-07-17 07:07:28 följande:

Jag har en fråga till er NC:are?

Jag vaknade inatt kl 04-05, tog tempen då eftersom jag ej skulle hinna sova 4h till. Min temp låg då på 36.21 vilket jag brukar ligga på innan äl (jag är nu på äl+4). Då jag vaknade igen vid 07 låg min temp där den brukar ligga under Lfasen (36.38).

Min fråga: är det tempen vid 04 eller 07 som gäller (tempar alltid vid 07 på dagarna). Kan tempen bli låg bara för att man tempar några timmar tidigare?

Enligt NC:s hemsida kan man få ett ovanligt lågt temperaturvärde om man går upp 2 timmar tidigare än vanligt. Värdet kan då vara icke-tillförlitligt och bättre att räkna bort.
  • Grönablad
    lila9 skrev 2016-08-07 16:09:23 följande:

Tack för att du hjälper mig.

Håller med babypower. Det ser ut som att din temperatur knappt varierar alls genom cykeln? Varken höjning vid ÄL eller sänkning vid mens... Konstigt :( Kanske kan vara en idé att testa ÄL-stickor?
  • Grönablad
    lila9 skrev 2016-08-07 17:45:31 följande:

Det var det jag tänkte, att min Temp inte gick höjdes/sänktes.. Men om jag förstått rätt ska den väl höjas dagen då man har ÄL och sänkas nästa dag? Jag prövade med stickor mitten på juni tills 2 juli då NC sa att jag hade ÄL 1 juli, men alla blev neg.. De blev starkare för varje dag men inte en enda som blev fullt positivt. Starkast hade jag 1 juli då de sa att jag hade ÄL. Men som sagt inte fullt positivt, plus att tempen inte gick ner. Nu la de ut att jag hade ÄL 5 aug jag har beställt stickor men inte kommit än.. Så nu har jag missat de. Ska pröva med stickor from 1 sep tills 1 okt, så får jag se ifall jag har ÄL. Jag använder inte NCs termometer men jag använder en med 2 decimaler? Såklart ifall butiken inte ljugit att det är 2 decimaler. Så det kan väl inte vara fel på det? Jätte konstigt.. Jag mäter varje dag samma tid. Ifall jag inte kommer få utslag på stickorna nu när jag ska pröva i en månad då betyder det ju att jag inte har ÄL? Kan man gå till läkaren för sånt? Ändå om det inte är ett år som vi försöker?

Tack för svar tjejer!!

Sorry för lång text..

Tempen ska inte sänkas dagen efter ÄL utan hålla sig hög fram tills mensen eller fortsätta vara hög om man är gravid. Det är den skiftningen som gör att man får ett mönster av två faser över cykeln: lägre temp från mens - ÄL och sen högre temp från ÄL - mens.

Det är hormonet progesteron som påverkar temperaturen så det kanske är något med det som inte stämmer? Men nu spekulerar jag bara, är ingen läkare :) Jag skulle höra av mig till min BM eller gynekolog om min kurva såg ut så även om jag inte hade försökt ett år. Bara för att se så ni inte kämpar "i onödan". Hoppas de kan ge dig lite bättre svar :)
  • Grönablad
    lila9 skrev 2016-08-07 19:05:10 följande:

Förresten glömde fråga, ska tempen hålla sig samma temperatur efter ÄL fram tills Mens? Alltså "får" den inte gå ner/upp något mer utan hålla samma temperatur.

Tycker att det är konstigt att den inte ens ändras när jag har Mens? Men det är kanske pga att det inte kommit någon ÄL? Jag som tyckte att jag hade koll på mina ÄL symptom.

Förstår att du blir orolig men det är troligen inget som är farligt för dig, även om det såklart är jättejobbigt med fysiska "fel" som påverkar fertiliteten när man vill bli gravid.

Tempen kan variera även under lutealfasen (perioden mellan ÄL och mens) men "ska" inte stadigt ligga lika lågt som innan mens utan det ska vara en tydlig skillnad på perioderna innan och efter ÄL. Bifogar bild på min senaste cykel så kanske det blir tydligare vad jag menar :)

• Grönablad
    Guffy78 skrev 2016-09-18 10:50:40 följande:

Är det någon som har kollat tappen under ÄL . Vet att precis innan ÄL den är högt uppe, mjuk och öppen men kollade idag och jag kan inte ens nå den för öppningen är på nåt sätt vänd mot slidväggen .

Min är också bakåtvänd ganska ofta när den är i det riktigt höga läget.
  • Grönablad
    Guffy78 skrev 2016-09-18 15:06:26 följande:

Frågan är när exakt under ÄL är den i sån läge? Precis när ägget ska släppa? Eller strax efter ?

Det har inget med ÄL att göra. Iaf inte i min kropp :) Den kan hamna så närsomhelst när den är riktigt hög och det kan den vara lite då och då under cykeln även om det oftast sker kring ÄL. Precis som med tempen handlar det snarare om mönster över hela cykeln än att man kan uttala sig om betydelsen av en exakt dags position.

Tror inte det går att analysera sig fram till exakt när ägget släpper såvida du inte har dygnetruntbevakning på fortplantningssystemet med ultraljud :)
  • Grönablad
    FrökenMp skrev 2016-09-19 21:58:10 följande:

jaha, men dåså. det var i början när jag skaffade nc i syftet att ha det som preventivmedel. funkade sjukt dåligt då jag blev gravid två gånger

Inte så konstigt att det funkade dåligt när du enligt bilden låg skyddat i icke-fertila perioder men oskyddat när du var fertil :)
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles