lila9 skrev 2016-08-07 17:45:31 följande:
Det var det jag tänkte, att min Temp inte gick höjdes/sänktes.. Men om jag förstått rätt ska den väl höjas dagen då man har ÄL och sänkas nästa dag? Jag prövade med stickor mitten på juni tills 2 juli då NC sa att jag hade ÄL 1 juli, men alla blev neg.. De blev starkare för varje dag men inte en enda som blev fullt positivt. Starkast hade jag 1 juli då de sa att jag hade ÄL. Men som sagt inte fullt positivt, plus att tempen inte gick ner. Nu la de ut att jag hade ÄL 5 aug jag har beställt stickor men inte kommit än.. Så nu har jag missat de. Ska pröva med stickor from 1 sep tills 1 okt, så får jag se ifall jag har ÄL. Jag använder inte NCs termometer men jag använder en med 2 decimaler? Såklart ifall butiken inte ljugit att det är 2 decimaler. Så det kan väl inte vara fel på det? Jätte konstigt.. Jag mäter varje dag samma tid. Ifall jag inte kommer få utslag på stickorna nu när jag ska pröva i en månad då betyder det ju att jag inte har ÄL? Kan man gå till läkaren för sånt? Ändå om det inte är ett år som vi försöker?
Tack för svar tjejer!!
Sorry för lång text..
Tempen ska inte sänkas dagen efter ÄL utan hålla sig hög fram tills mensen eller fortsätta vara hög om man är gravid. Det är den skiftningen som gör att man får ett mönster av två faser över cykeln: lägre temp från mens - ÄL och sen högre temp från ÄL - mens.
Det är hormonet progesteron som påverkar temperaturen så det kanske är något med det som inte stämmer? Men nu spekulerar jag bara, är ingen läkare :) Jag skulle höra av mig till min BM eller gynekolog om min kurva såg ut så även om jag inte hade försökt ett år. Bara för att se så ni inte kämpar "i onödan". Hoppas de kan ge dig lite bättre svar :)