• Milie

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hej allihopa! Jag har haft NC bra länge, men eftersom jag ammat bort mensen i typ 10 månader så var jag inte så noga med mätningar. Nu på slutet har jag haft fyra cykler och cykeln jag är i nu har jag mätt bra och äntligen fått ÄL utsatt. Men..en fråga. Ska inte ÄL sättas innan temperaturhöjningen? Hur ser det ut för er?

• Milie

Min cykel är bara 25 dagar vanligtvis (med sen ÄL på CD17). Det verkade ska bli samma visa den här cykeln med sänkning idag på CD25. Men blödningen kommer liksom inte igång. Det har bara varit extremt lite idag, det brukar komma pang bom direkt på morgonen. Hur långt har ni mellan tempsänkning och full blödning?
  • Milie

Ursäkta att jag bara matar på med frågor men jag har så dålig koll känner jag och vill gärna veta hur det brukar vara för er.

• Milie
    Eloons skrev 2016-07-13 19:13:02 följande:

Det kan inte vara så att det är en inplantationsdipp då? :) förra mensen så fick jag en tempsänkning dagen innan mens

Nja, nej. Mina cykler har varit 25 dagar exakt några månader så det är troligtvis mens så här på CD25. Det är amning som förskjuter ÄL och jag fortsätter amma men hade ändå hoppats att cykeln skulle börja bli längre och matcha ÄL bättre.

Aha. Då får jag se om det brakar igång ordentligt imorgon kanske.
  • Milie
    ally01 skrev 2016-07-14 09:14:25 följande:

Alltså min kurva.. positivt äl test dag 23/24 (har alltid så sen) men istället för fortsatt högre temp så sjunker idag tempen?? Någon som varit med om detta? Imorse gick jag alltså tillbaka på 36.2 istället för en fortsatt höjning..

En eller två mätningar kan bli lite fel så avvakta och se om det inte fixar sig inom två mätningar/dagar.
  • Milie

Knäppaste tempkurvan fick jag den här cykeln. Jag brukar aldrig ha temperaturer som hoppar på fel sida strecket. Den går över strecket vid ÄL och ner vid mens, inte sånt här hopp och far!

Jag har varit förkyld utan feber den senaste veckan så den enda rimliga förklaringen är att kurvan egentligen skulle ha stannat under strecket och ÄL uteblev men förkylningen gav toppar som feltolkas som ÄL. Kan det vara så? Känns konstigt att ha typ 0.3 graders feber. Haha. Jag hade mycket ägglossningssymtom framtill CD 15 typ.

• Milie
    utesluten skrev 2016-09-23 21:22:41 följande:

Hej! Är ny här med följt gruppen ett tag, jag och min sambo har börjat försöka skaffa barn :) men jag förstår mig inte på min cycel, varför är jag så låg tempad och när är det viktigast att pricka in dagen att ha mysigt? :s

Det är bra om du tar tempen i princip varje dag så att NC räknar rätt på det där strecket som går tvärs över. Strecket som man i grova drag ligger under i den follikulära fasen och över i lutealfasen.

Det brukar vara bäst att ha sex just innan ägglossningen eftersom spermier lever längre än ägget då det lossat.

Jag tycker inte du har så särskilt låg temperatur. Ser normalt ut.
  • Milie

Ni som inte tycker NC sätter ut ÄL. Tänk på att falskt höga temperaturer gör att den där baslinjen blir för hög. Då kommer inte temperaturökningen efter ÄL komma tillräckligt högt upp.

Om ni får en konstigt hög temperatur exempelvis under mens, så uteslut den. Ni vet ju att tempen ska vara låg då.

• Milie

Det är väl tre temperaturer över baslinjen som gäller? Baslinjen och ägglossningstemperaturerna är fortfarande för nära varandra. Jag vet inte om det hjälper, men du kanske ska kolla på tidigare cykler och se om du har fler avvikande du kan utesluta.

• Milie
    LeiaBus2010 skrev 2017-03-05 13:31:05 följande:

Hej allesammans! Hoppas in här med.

Jag kör med p dator och med NC. Så här ser min kurva ut första månaden.

Jag är bergsäker på att äl var på cykeldag 19 eller 20.

Den 3e eller 4e mars.

Kan jag ha rätt?

Eftersom att jag inte gjort så länge så kan appen inte räkna ur riktigt ännu det förstår jag... trodde först att äl skedde under de 3 dagar som vi sexade. Men efter dagens ökning så förstår jag att det kan va fel. Så vi körde lite till för säkerhets skull.

Absolut. Se vad som händer efter tre temperaturer som ligger över linjen. När du använt appen ett tag så kommer ägglossningen förutspås så du ser den fastän den inte skett än. När du den här cykeln fått tre temperaturer över så tror jag ÄL sätts ut i efterhand.
  • Milie
    HoppasPåEnTill skrev 2017-03-05 11:39:45 följande:

Ja, jag får nog bara strunta i NC den här cykeln. Jag kände ÄL. 4 olika typer av ÄL-test var positiva.

Din linje ska förmodligen ligga vid 36,55. Så du behöver bortse från den och bara se på kurvan.
  • Milie

Metoden är så pass labil att man inte kan göra någon bedömning av ETT mätvärde. Blir temperaturen "märklig" en dag så är det bara att avvakta och se hur de två nästa ser ut. Det är lite därför NC inte sätter ut ÄL förrän tre förhöjda temperatur.

"En gång är ingen gång, två är likamed noll." Men om man känner sin kropp på andra sätt (känsla, flytningar, tapp o.s.v.) så kan man ju dra större slutsatser snabbare.

• Milie
    sofie9191 skrev 2017-03-08 08:20:59 följande:

Hej! Jag har en liten fråga.. jag fick positivt ÄL test fredag och lördag cd 14 & 15. Negativt cd 16. Men tempen höjdes inte som den brukar så därför fick jag för mig att jag skulle testa lite till så igår testade jag på cd 18 och fick blinkande gubbe på cb. Det måste väl innebära att ägget inte släppte cd 14,15 utan försöker lossa nu?

Om man sk se till tempen så höjdes den idag från 36,46 till 36,60. Kanske att ÄL var inatt i alla fall? Vad tror ni?

Den blinkande gubben betyder förhöjda nivåer av östrogen. Det är luteiniserande hormon (som visas med fast gubbe) som förhöjs just innan ägglossning. Att du har ökat östrogen efter ägglossnigen säger inte så mycket. Man kan heller inte se på sjunkande hormonnivåer när ägget har släppt. Allt pekar på att du hade ägglossning CD14 eller 15.
  • Milie
    Snöbollen92 skrev 2017-03-09 19:04:53 följande:

Jag blir inte riktigt klok på det här! Min cykel har bara blivit längre och längre och nu har inte NC satt ut ÄL alls den här månaden. Min temp har gått ganska mycket upp och ner och jag vet inte alls riktigt vad jag ska tro. Vi har försökt i några månader med första barnet. Men min cykel blir bara mer oregelbunden ju längre tid det går. Man börjar som tappa hoppet om att man någonsin kommer att lyckas bli med barn när det tjorvar sådär :/

Mäter du ungefär samma tid och innan du kliver upp? Sover du hyfsat "likt" varje natt? Ett annat tips är något jag inte visste då jag började..man ska stoppa termometern under tungan INNAN man trycker på knappen. Det kanske är självklart för dig, men jag hade framtils jag läste det tryckt på knappen innan jag stoppade in termometern i munnen. Numer låter jag den vara under tungan några sekunder innan jag trycker på knappen.
  • Milie
    Menaja skrev 2018-01-05 06:06:48 följande:

Hej!

Är gravid i vecka 5 och fick idag min högsta temp hittills men då markerade NC den som avvikande (den var inte så hög utan 36,74). Någon som varit med om samma? Tempen ska ju vara högre än normalt när man är gravid så blev lite paff att de tycker det är avvikande?

Jag fick så en gång och mailade NC. Då visade det sig att jag i tröttfyllan först råkat trycka typ 38,43 och sen ändrat till 36,43. Även fast man ändrar så är meddelandet om avvikande temperatur kvar.
  • Milie

Fast hur ser man om batterierna börjar bli dåliga då? Kanske beror på det.

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles