• 3SD

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hej!

Ny här i tråden. Slutade med p-piller 12 juli 2015 då vi vill ha barn. Mensen var först regelbunden 2 månader sedan blev den lite oregelbunden. Hade några kg att gå ner för "bästa" fertilitet så började med det i början på året och tränade hårt vilket resulterade i rubbad mens feb-juli.

Börjat med NC för någon vecka sen. Ska enligt NC ha ÄL imorgon och har kört CB stickor varannan dag (har haft negativa stickor fram till igår) så ska testa ÄL imorrn igen.

Har tidigare med ett ex försökt att få barn 11 ägglossningar = inget trots varannan dag sex i ett år. Vi hann påbörja utred och hans spermier var ok. Sen gjorde vi slut. Idag har han 2 barn. Detta var 6 år sedan och har sedan dess tagit för givet att jag inte kan.

Har därför försökt i nuvarande förhållande att leva lite i andan "äsch kommer det så kommer det, men ingen stress". Mest för att jag inte vågat hoppas. Men efter alla era fina historier i denna tråd så har jag fått hoppet tillbaka ???? och att det faktiskt är normalt att det tar ett tag tyvärr.

• 3SD
    Bell13 skrev 2016-09-26 10:50:14 följande:
    Det behöver ju inte betyda att det är fel på dig jag har generellt haft svårt att bli gravid hela livet, har idag 3 barn men vill så gärna ha ett fjärde.
    Jag är äldre, 42 år nu och har faktiskt gjort en fertilitetsanalys via werlabs och inväntar svar, om du t ex inte blir gravid och du börjar fundera på varför så kan det ju vara ett tips. Jag valde natural cycles fertilitetsanalys, kostar 1095 kr och de tar alla möjliga provet. WWW.werlabs.se om du skulle vilja läsa. Stort lycka till
    Nej jag börjar inse det nu. Beror svårigheterna på något speciellt för dig som du vet om? Det låter som ett väldigt intressant tips. Har redan varit inne och kikat =D Tack! Håller tummarna för dig med nu. Dela gärna med dig av svaret från proverna om du vill sedan =)
  • 3SD

Jag har också en fråga till er proffs. Vad är det egentligen som MP och RR ska göra? Jag läste på lite och hittade en del om att rosenrot ska öka produktivitet, fertilitet och massa bra så det äter jag sedan 9 dagar tillbaka. Såg också många tidigare i tråden som blivit gravid snabbt när de ätit RR. Visst ska man sluta med de efter ägglossning? Ja ni som kan upplys mig gärna =)

Tack! 

• 3SD
    Emmissara skrev 2016-09-26 20:23:31 följande:
    jag blev gravid nu för några veckor sedan och de va första cykeln jag testade RR och MP. Min cykel förkortades med nästan 2 veckor (har oregelbunden cykel). jag slutade med båda någon dag innan ÄL. 
    Anledningen att jag tog dessa var för att förkorta min cykel och det lyckades verkligen och sen blev jag ju gravid och jag känner mig säker på att det är p.g.a. att jag år rosenrot. Har varit utan p-piller i 3 år och blev gravid maj 2014 som slutade i tidigt MF och sen blev jag gravid nu i februari som slutade i MA. så jag har inte lätt för att bli gravid därför jag känner mig så säker på att RR och MP spelade stor roll i denna graviditet. 
    Oj det låter ju otroligt spännande! Har du kört NC i tre år också? Har du inte varit hos läkaren? Tänker att 3 år är rätt lång tid, speciellt med MF och MA.

Håller verkligen mina tummar för dig nu att liten känner sig hemmastadd! ????
  • 3SD
    Marrelita85 skrev 2016-09-26 22:46:37 följande:
    Oj trodde först det var jag själv som skrivit, har i princip samma bakgrund som dig. Försökte bli gravid med min dåvarande för snart 10år sedan. Vi gjorde dock en fertilitetsutredning och jag fick prova pergo time och efter mycket om och men så blev jag gravid, men det slutade med MF i vecka 7 och en tillhörande skrapning. Mitt ex fick ett barn ganska snabbt efter att vi separerat, var nog inom ett år. Idag har han två barn och jag är åter igen i karusellen om kämpandes för ett barn med min nuvarande. 

Hade nuva ring som jag slutade med i augusti 2015 och ännu inget plus. 
    Även om kämpandet är jobbigt så är det så himla skönt på något sätt att man inte är ensam. Lite ledsen över att jag inte börjat med FL tidigare. ????

Vad är Pergo time?

Det är himla orättvist kan jag tycka iallafall. Jag missunnar inte mitt ex överhuvudtaget att skaffa barn såklart men det var så snabbt och det tyckte jag kändes jobbigt för jag kände mig dålig. Han fick två barn på 3 år.

Startade ni med ÄLtest och hela kalaset direkt efter nuva ring?
  • 3SD
    Bell13 skrev 2016-09-27 06:12:53 följande:
    Har tagit ca 10 mån att bli gravid med de två första barnen och sedan tog det ca 2 år med det tredje. Vi hade inte koll på ägglossning med dessa tre så kan ju bero på att vi helt missade ägglossning då. Har ju blivit itutad att den sker på dag 14 men nu har jag alltid på dag 17 så vi har nog missat rätt många månader.
    Fick en del av proverna igår
    Fsh 17
    Lh 14
    Östradiol 101
    Prolaktin 4.3
    Tsh 2.9
    T4 10

Fsh och lh ligger lite högt men det är ingen fara så länge det inte ska göras ivf. Tsh ska helst ligga under 2.5 så ska se om jag kan få levaxin och trycka ner det en aning.
    Väntar på amh (äggreserv) och progesteron idag.
    Ja vilket tålamod du har ändå må jag säga! Speciellt med det tredje. Nej jag har verkligen för mig från tidigare att jag hade ÄL dag 14 men har verkligen haft fel. Fick blinkgubbe Idag på dag 17.

Det låter ju som ganska bra resultat såhär långt ???? kände du av direkt att du var gravid?
  • 3SD

Nu behöver jag lite hjälp igen. Fick blinkgubbe på CB ÄL-test idag. Ska jag lägga in detta som ägglossning i NC appen eller testa imorrn igen för att se om det är fast gubbe och då lägga in? ????

• 3SD
    Bell13 skrev 2016-09-27 10:03:05 följande:
    Lägg inte in det som ägglossning utan vänta till den är fast. Jag fick blinkande på morgonen och fast på kvällen så det kan gå snabbt med
    Okej vad bra då vet jag. Tack så mycket för hjälpen.
  • 3SD
    Bell13 skrev 2016-09-27 11:41:05 följande:
    Under dessa två år gjorde vi 4 ivf varav två blev graviditet som slutade i mf och ma. Blev sedan spontant gravid som blev vår son som idag är 17 månader. De andra barnen är två döttrar 14 och 10 år med en annan pappa. Vi vill försöka få ett syskon till, roligt för sonen att ha ett syskon nära i ålder.

Provsvaren ser bra ut än så länge, amh som visar vilken äggreserv som finns är det enda jag är orolig över nu och det kommer ju aldrig heller. Bara att vänta vidare
    Vad fantastiskt att det blev spontanitet mitt i allt. Kan bli så fascinerad. Vad mysigt! Förstår att ni vill ha ett syskon. =)

Jag har alltid tänkt ja bara man får första så flyter det bara på sen. Jag har också ansett att jag har haft koll på det vanligaste om detta men förstår att det är mer som ska stämma än vad man kan tro.

Förstår också att det verkligen är en välsignelse att bli gravid. Att det kan vara så olika för alla är så märkligt egentligen.

Det kommer nog närsom ska du se. Håller tummarna! =)
  • 3SD
    Emmissara skrev 2016-09-27 12:36:14 följande:
    vi har kört NC i 1,5 år. VI började inte försöka för 3 år sedan utan jag slutade med p-piller för jag mådde för dåligt av dom. Vi började försöka för 2 år sedan (sep 2014), men min cykel var rubbad efter första missfallet så månaden innan jag började med NC var jag på gyn som sa att jag hade rubbningar gällande mina ägglossningar men att de va inget de kunde göra då, och de sa att jag troligtvis p.g.a. detta skulle få svårt att bli gravid. Vi fortsätta till förra sommaren sen slutade vi försöka under hösten och sen blev jag gravid i februari. 
    Jaha okej! Ja p-piller är vidrigt ibland också. Jag mådde också riktigt dåligt.

Okej. Ja det är ju ändå en väldigt kämpig tid att gå igenom.

Tycker du NC funkar bra för dig? Har du haft rubbningar hela tiden eller periodvis?
  • 3SD
    Emsaflisaan skrev 2016-09-27 13:49:54 följande:

Vilken rosenrot använder ni som använt den nu? Hör stört dök tempen idag men känns ändå inte som mensen är på G men det visar sig imorgon. Tänkte testa rosenrot denna gången annars. Tips?

Jag har ju bara använt den denna period men det är apotek hjärtats.

Vet inte om det är tack vare RR eller bara att jag är mer fokuserad nu men känner verkligen av att min ÄL är på G.
  • 3SD
    Emmissara skrev 2016-09-30 13:17:06 följande:

det går bra, gick in i v7 idag så de går framåt iaf även fast jag fortfarande inte förstår att jag är gravid. har varit på 2 VUL, ett förra onsdagen men då va det för litet för att se något så var även nu i onsdags och såg då ett litet hjärta slå. Ska få UL när vi ska på inskrivning den 24 oktober, kommer då vara i v.9+3 och fostret dog ju förra gången runt 9+1 så hoppas på att jag får bra besked då :) 

jättesnällt att du tänkt på mig iaf :) blir så rörd 

hur går de för dig? 

Åh vad spännande för dig! Jag hoppas verkligen att allt går bra denna gång!

Uppdatera oss gärna med vad som händer.
  • 3SD
    Bell13 skrev 2016-09-30 20:48:49 följande:
    Ja det fick jag och det svaret var 1.1 och vid min ålder är det jättebra. Vid 41 år brukar den vara på 0.5 och då går det i princip inte att bli gravid, jag är ju 42 år vid ivf har de en gräns på 0.7 så jag blev glad och hoppas på att bli gravid snart igen. Blev ju gravid i februari och sedan i maj så vet ju att det går
    Vad roligt att höra! Skönt att få det bekräftat. Då hoppas jag verkligen att ni lyckas med det fjärde nu.
  • 3SD

Nu undrar jag vad ni skulle gjort. Började ju med NC denna månad och har kört CB ÄLtest. Från tisdag till igår så hade jag blinkade gubbe och (innebär hög fertilitet) sen ska man få fast gubbe (maximal fertilitet). Men efter 4 dagar med blink så fick jag idag en ring bara (sannolikt ej fertil). Kunde tydligen hända så utan att det var något konstigt.

Skulle ni logga in i NC att jag haft ÄL när det var blinkgubbe bara och isf vilka dagar? Jag kände tydligast ÄL tis & ons med äggviteflytning och ömhet.

Eller ska jag logga in det som negativt ÄL eller inget alls?

Vill så gärna att NC ska få rätt cykel av mig liksom.

Tack

• 3SD

Jag tänkte bara höra lite om ni som använt NC ett tag tycker att mina två kurvor hittills ser "normala" ut? Har bara använt NC i två månader. Men tycker de diffar väldigt mycket?

• 3SD

Jag tänkte bara höra lite om ni som använt NC ett tag tycker att mina två kurvor hittills ser "normala" ut? Har bara använt NC i två månader. Men tycker de diffar väldigt mycket?

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles