• Moodie

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Nu är jag rejält förvirrad här.. Använder NC och enligt den skulle jag ha ÄL den 1/8. Tog ÄL-tester under två dagar innan som var positiva, och efteråt var dom negativa. Igår ändrade sig appen till att ägglossningen var den 31/7, men nu har den ändrat sig igen till att ÄL var den 5/8 (i lördags). Den går såklart efter min temperatur som först nu har hunnit stegra sig. Men nu blir jag ju förvirrad.. Hur ska jag veta när jag hade ÄL? Första gången den gör så här...... Och den har ändrat min BIM till 19/8 istället för 15/8. Jag är vääldigt regelbunden och har alltid varit...

Hade sex flera dagar innan och under min förväntade ÄL (1/8). Sen en gång i lördags bara. Har inte haft så mycket sex eftersom den visade att jag ändå inte är fertil, meen då var jag ju tydligen det ändå. Ska jag lita på appen eller? Tänkte försöka hålla mig från att testa åtminstone till BIM-4 vilket är om tre dagar, men nu har den ju ändrat sig så nu är det hela elva dagar till BIM....

Någon annan som vart med om samma sak??

• Moodie
    CinnamonGirl skrev 2017-08-12 10:49:13 följande:

Hur gör ni med tempen? Jag har mätt nu på morgonen, 15 olika värden, alltifrån 36,55 till 36,85. Jag gick upp, spelar det in mycket? Ska jag ta nåt snitt värde eller där värdena ligger mest (runt 36,65)?

Tycker det är jättesvårt! Tycker jag lägger termometern på samma ställe under tungan.

Jag blir tokig på NC! Hittills har den visat att jag ska ha ÄL idag (dag 26), men idag när jag fört in tempen kommer ett meddelande att logaritmen uträknat att jag hade ÄL dag 21. Men jag fick en blinkande glad gubbe på Clearblues teststicka. Känns som Clearblue är mer att lita på, eller hur?

Jag tar tempen innan jag kliver upp från sängen, enligt NC's rekommendation. Varför man ska göra det vet jag inte... Jag hade litat mer på clearblues sticka, för denna månad räknade den ut att ÄL skulle vara 1/8, hade även positivt ÄL-test då. Några dagar senare ändrade den sig och stod att ÄL var 31/7 (negativt ÄL-test den dagen). Och nu visar den att ÄL var 5/8, men jag hade ju positivt ÄL-test så jag utgår från testet istället...
  • Moodie
    Eloons skrev 2017-08-12 12:19:09 följande:

När det kommer till äl-test så är dem inte alltid att lita på. Ibland kan ett ägglossningstest vara positivt men då kan det vara så att kroppen inte kan släppa ägget av någon anledning. För vissa så händer det att man aldrig får ett positivt äl-test! Däremot kan man lita på temperaturen, för när ägget släpps frigörs progesteron och då höjs din basaltemperatur med cirka 0.3 grader och kommer vara förhöjd, antingen fram till mens eller fortsätta vara förhöjd vid graviditet.

Har du någon graf att bifoga som man kan analysera?

Aha, då förstår jag! Konstigt bara att jag som alltid annars varit så regelbunden inte är det nu enligt NC. Men allt kan ju hända! Här är grafen för denna månad, analysera på du!

• Moodie
    JPT skrev 2017-08-12 12:53:29 följande:

På den grafen känns det som att NC absolut har satt ut din ägglossning korrekt. 

Då får jag utgå från det! Synd bara att vi inte hann mysa så mkt innan den riktiga ÄL då... Men hoppas det tar sig i alla fall! Då är det inte så konstigt att jag bara får blanka gravtester, eftersom jag inte är på BIM-3 utan BIM-7 hoppas mensen uteblir.
  • Moodie

Jag skulle haft ÄL den 1/8 men enligt NC så var den inte förrän den 5/8. NC beräknade då om min BIM till 19e, men mensen kom idag, lika regelbundet som alltid. Kan man ha ÄL senare i cykeln utan att mensen skjuts upp?

• Moodie
    Eloons skrev 2017-08-15 13:19:08 följande:

Lutealfasen brukar oftast vara densamma vid varje cykel... säker på att det är mens? Har temperaturen sjunkit? Finns ju de som får blödningar trots graviditet!

Ja jag är ganska säker på att det är mens. Har mensvärk och symptom jag brukar ha kring mens, tempen sjönk till 36.35 idag (36.77 igår). Kan det vara så att NC räknat fel på min ÄL? Att den inte alls var 5e utan 1a som den beräknade först. Men tempen gick ju upp först efter 5e, så enligt temperaturen hade jag ÄL då.
  • Moodie
    Eloons skrev 2017-08-15 20:22:24 följande:

Alltså... svårt, tycker verkligen att det ser ut som att NC satt ut din äl rätt! :/ se hur det ser ut imorgon? Hur många dagar brukar du ha efter äl?

Ja det är riktigt klurigt det där... Menar du hur många dagar jag brukar ha mellan ÄL och mens? I så fall är det ganska exakt 14 dagar mellan. Förutom denna gång, då det bara är 10 dagar.
  • Moodie
    Eloons skrev 2017-08-15 21:06:33 följande:

Precis!! Det står att det brukar vara samma antal dagar då... jättekonstigt :/

Verkligen.. Jag blir inte klokare på när jag hade ÄL denna månad, men jag satsar på att denna cykel blir lite lättare och att det tar sig!
  • Moodie
    Gitarrsolo skrev 2017-08-19 13:31:39 följande:

Hoppar gärna in på denna tråden, följt den slaviskt ett tag och wow säger jag bara, ni verkar alla ha dunderkoll!

Detta är första månaden med natural cycles och jag förstår att grafen blir lite sisådär första månaderna. Men till min fråga, jag får inga utslag på ägglossningstesten, det starkaste jag fått var på cykeldag 16. Därefter har det dalat. Jag hade smärtor och känner fortfarande av något som skulle liknas vid "pirrande" känsla mer än ont . Blir orolig nu när Tempen steg så idag. Kan det vara så att det faktiskt var ägglossning runt 16e om jag testat fler gånger den dagen? Jag tog bara ett vid 11 tiden den dagen.

Grattis till alla er som plussat hittills i tråden!

Ja, du kan absolut ha haft ÄL då. Jag kan få starkt streck på förmiddagen och ännu starkare streck ( helt positivt) på eftermiddagen/kvällen. Prova testa några dagar framöver ändå, bara för att vara säker om du vill.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles