• Legewiel

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Sajocawa skrev 2015-08-07 09:23:39 följande:
    Jag tog ditt råd om att tempa exakt samma tid, och gjorde därför ett litet test idag bara för att se hur det kan diffa olika tider.
    Idag blev jag väckt av lillen 5.30 och tempade (hon har väckt mig exakt samma tid senaste morgnarna så inget konstigt där), gick upp och gjorde välling (var alltså lite aktiv och låg inte bara kvar i sängen) sen sov vi vidare mellan 6-7.30 och då tempade jag igen bara för att se vad värdet blev, och det blev exakt samma som tidigare på morgonen .. Så min kropp borde inte va så känslig mot att jag tempar lite olika tider på morgonen (?). Eller så var det bara ett sammanträffande..
    Visst är det så att alla är olika mycket känsliga och enda sättet att lära sig vad som funkar för en själv är förstås att testa sig fram :) Jag skulle göra som du gjorde idag några gånger till, dvs. mäta både när du blir väckt och den tid som du brukar vakna, och jämföra värdena! NC rekommenderar ju att du lägger in den tidigare mätningen i appen, men det kan ju vara vettigt att notera för sig själv om värdena skiljer sig mycket - eller inte alls!

Stort grattis till Tr86! Viken känsla att få se de två strecken! :)

rebeqqa: det ser ju lite lovande ut iaf, har du inte märkt av några andra symptom på ÄL? om tempen fortsätter att gå upp borde du ju haft ÄL redan. Det är inte ovanligt för mig heller att det går mer än 35 dagar...segt är bara förnamnet.
  • Legewiel
    nepe skrev 2015-08-07 12:03:08 följande:

Den här frågan har eventuellt varit uppe tidigare, men inte vad jag hittade.. Hur många av er har varit gravida förut? Och använde ni NC då? :)

Jag har ett barn sen tidigare, det var också min första och så långt enda graviditet. Använde inget alls (skyddade mig inte heller), det var inte planerat men en glad överraskning och mycket välkommet!
  • Legewiel
    emmix skrev 2015-08-12 18:13:47 följande:

Hej alla NaturalCyclers! 

Jag och min sambo siktar på att utöka vår familj till tre och har använt NC plan i ett halvår nu. Jag åt tidigare p-piller. 

Min ägglossning verkar vara väldigt oregelbunden vilket resulterar i väldigt långa cykler. Har haft äl (och mens) tre gånger under denna tiden. Då är det himla skönt med NC så slipper jag tro att jag är gravid hela tiden och bli besviken sen. 

Men hur som helst det blir såklart väldigt svårt att pricka ÄL. Har ni några tips till oss? Ska man be om hjälp eller är det för tidigt? Är 30 år gamla. 

Hej och välkommen!

Jag har det ungefär likadant, har så långa cykler att jag har hunnit med fyra st från och med januari i år fram tills nu...det är minst sagt ganska segt. Jag har nu precis börjat med progesteronkräm, som enligt vissa både ska kunna korta ner en överlång cykel och förstås främja en graviditet, och tar det sig inte denna gång ska jag testa munkpeppar i tre cykler, det ska också ha en stabiliserande effekt på cykelns längd. Det man vill uppnå är förstås en tidigare ägglossning. Jag kommer säkert att skriva något i tråden om hur det går för mig, så får du fundera på om det är något du vill testa!

De allra flesta blir ju dock naturligt gravida inom ett år, så åtminstone skulle jag ge det den tiden, men sen nog söka hjälp om det inte vill ta sig! Lycka till!
  • Legewiel
    Loppan84 skrev 2015-08-17 12:46:26 följande:

Får jag fråga en sak - hur involverade är era män i det här?

Jag är så besviken på min man just nu, han lämnar verkligen allt upp till mig. Ok jag kan förstå att det är lite avtändande att ligga några speciella dagar bara för att man "måste", men det är ju alltid mysigt och alla skäl är väl bra för att få lite vardagsmys tänker jag ;) Men han menar att han känner sig pressad då så jag har helt enkelt hållt koll själv, han brukar inte va så svårflirtad så har gått fint oavsett ;) Men nu närmar jag mog ÄL och tycker vi ska ta de chanser som finns så prövade att få till det igår hela dagen och kvällen men han var inte mottaglig alls pga vi håller på och renovera och flytta så han var nog lite sliten. Då kände jag mig tvungen att säga att jag tror ÄL kommer snart så i borde passa på - men då blir han helt avtänd. Vet inte vad jag ska göra, för är så frustrerande att se de mest fertila dagarna gå förbi när vi plötsligt kan ha massa sex veckor när inget kan hända. Lite Off topic NC kanske men vet bara inte hur jag ska göra.

När vi väl bestämde oss så är min man helt med på noterna. Han har väl i princip alltid lust på sex och känner min kropp bättre än jag själv gör (inte helt ovanligt att han kunde påpeka att jag nog haft ÄL nu, eftersom jag kändes helt annorlunda när vi hade sex). Så här är det snarare jag som är problemet för att jag inte alltid orkar.. Jag tror han tycker det vore höjden av manlighet att lyckas göra mig gravid igen, haha.
  • Legewiel
    BusigaSyrran skrev 2015-08-17 21:50:20 följande:

Får vissa av er med röda dagar efter äl fast att ni har skrivit in äl tester som varit positiva?

Jadå, varje månad. NC tar inte så stor hänsyn till tester utan räknar enbart enligt temperatur. Och min temp verkar höjas väldigt sakta varje månad.
  • Legewiel

Kan inte säga något om bim än då jag ännu väntar på ÄL, dag 19 idag så inom två veckor borde det bli ÄL iaf.. Det är så fruktansvärt segt med långa cykler. Testar nu en låg dos progesteronkräm för att förhoppningsvis få igång ÄL lite. Blir det inget denna cykel ska jag testa munkpeppar från och med nästa mens.

• Legewiel
    Loppan84 skrev 2015-08-19 22:34:36 följande:

Oj glömde bilden. Här är den

Är också väääldigt spänd på hur det går för Halo83????

Jag hade tolkat det som positivt ???? mina streck blir aldrig starkare än sådär.
  • Legewiel
    rebeqqa skrev 2015-08-21 18:54:38 följande:

Hej tjejer!

Jag tror att jag listat ut varför min temp hoppar så himla mycket. Från högt till lågt. Enligt NC SKA det vara ok att tempa inom 2h från dag till dag. Men jag har tittar på mina toppar. Och de inträffar på mina lediga dagar - alltså morgnar jag inte Tempar 6.50 (som jag gör på arbetsdagar) utan istället runt 7.45-8.30 någon gång. Det är ju inte så stort spann, men det verkar ändå kunna vara tillräckligt. För min temp på en ledig dag ligger mellan 36.45-36.55c och en morgon när jag jobbar 36.15-35-30c.

Jag kan ju inte med 100% veta att det är så det är men ca 8 av 10 riktigt höga tempningar infaller på dagar då jag råkat vara ledig - och därför Tempar ca 30-1h senare. Kan ju inte bara vara en tillfällighet?

Har inaktiverat endel tempningar som jag vet att jag tagit på tok för sent gentemot min vanliga tid.

Bye bye sovmorgnar? Eller vad tror ni? Det har liksom inte varit gradvis ökande prickar utan helt plötsligt riktigt högt och sen dagen riktigt lågt.

Jag är inne på dag 49 på min cykel. Utan ägglossning eller mens i sikte. Känns tungt.. och himla segt. Vi är så redo för försök nr 1.. och kroppen min bara strular. Skaffade NC för att få en bättre försåelse över min kropp då min mens alltid krånglat. Men jag vet inte. Jag kanske bara blir mer förvirrad och besviken.. så jobbigt när man känner att man inte styr över sin egna kropp.

Jag har samma som du, det går INTE att variera tiden då jag tempar. De dagar då jag är ledig sätter jag bara klockan på 7, tempar och somnar genast om. För in tempen i appen sen då jag vaknar igen (den sparas ju i termometern).

Jag har också jättelånga cykler och förmodligen pcos så jag vet hur det är.. Men ändå har jag lyckats få ett barn så ge inte upp hoppet ???? och pergotime är rätt enkelt att få testa ändå!
  • Legewiel

Varmt välkomna ni som är nya i tråden! Håller tummarna för att ni ska få lämna den snabbt också

Jag undrar om ni skulle tolka detta ÄL - test som positivt? Har köpt ett nytt märke på ebay och är inte van att tolka det än. Tycker båda strecken är ganska ljusa, men så hade jag kissat bara en halvtimme innan jag testade också. Igår var testet helt blankt.

• Legewiel
    soofa skrev 2015-08-22 22:15:57 följande:

Tycker strecken ser lika starka ut. Tror det är lättare att se om du tar bilden rakt uppifrån. När på dagen brukar du testa? Försök testa både i morgon bitti och någon gång på eftermiddagen och se hur de ser ut då. Och ligg för tusan! 

Försökte få en bild rakt uppifrån men fick bara med kamerans skugga i verkligheten är nog teststrecket lite svagare än kontrollstrecket.

Jag brukar vanligtvis testa på eftermiddagen, nu blev det sen kväll. Det var ju tur att jag testade, tänkte hoppa över men har haft sådär vattniga flytningar under dagen. Jag ska absolut testa imorgon också och kvällens ligg är avklarat undrar mest om jag ska markera det som positivt eller inte i NC..

Loppan84, tack för svaret! Ja ÄL är nog nära.. Blir till att ligga på då och jag tror nog jag markerar testet som positivt ändå, det går ju alltid att ändra sen när jag har fler tester att jämföra med.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles