• Eloons

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Emmissara skrev 2018-07-05 09:48:03 följande:

Skönt att du har fått diagnosen iaf, många går ju med de utan att veta om de. Håller tummarna för dig, jag har haft oregelbunden cykel innan mitt första barn, nu verkar den vara lite bättre, diffar endast på några dagar.

Hur ligger du till i cykeln?

Ja väldigt skönt! Har flera i släkten som har problem med sköldkörteln så jag hade mina aningar efter jag läst symptomen. Den har faktiskt blivit redan blivit en vecka kortare och även lutealfasen har blivit längre, så kul och väldigt skönt! Ligger på CD13, fick äl CD21 förra cykeln men vi är tvungna att skydda oss tills jag får ner värdet, annars finns risk för missfall och massa annat hemskt
  • Eloons
    Emmissara skrev 2018-07-05 11:29:45 följande:

Men så härligt att de blivit kortare, håller tummarna att värdena går ner fort :)

Jag äter rosenrot och munkpeppar innan äl och tar progesteronkräm efter äl fram till jag testar negativt runt bim (om ja är gravid fortsätter jag med krämen fram till v.12)

Rosenrot och munkpeppar gör att min cykel blir mer lik så som den ska vara

Tack snälla!

Skönt att du har hittat något som gör att din cykel fungerar bättre, hoppas vi båda får en ny liten knodd snart
  • Eloons
    Ejjami skrev 2018-07-06 09:29:54 följande:

Hej tjejer!

Jag tempar med de så jag hoppas att jag får lägga denna kurvan här i nc-tråden (Det är ju typ samma sak). Jag börjar tro att jag inte har haft ägglossning för nu har jag haft två dagar med låga temperaturer. Å andra sidan har dottern varit sjuk och stökat på natten de senaste 2 dagarna. Vad tror ni? Jag brukar ha ägglossning runt cd22 så cd15 är väldigt tidigt för mig. Detta är andra månaden jag tempar och förra cykeln var mycket högre efter äl (runt 36.3). Jag tackar ödmjukast om jag kan få lite hjälp. Tack på förhand <3

Om din dotter har stört din sömn under natten så tycker jag att du ska inaktivera de temperaturerna. Sen vad det gäller att ägglossningen kommer tidigare vet jag inte, har du regelbunden cykel annars? Det blir också bättre om du använder en termometer med två decimaler. Blir mer tillförlitligt.
  • Eloons
    Ejjami skrev 2018-07-06 11:21:37 följande:

Bra idé att ta bort de störda nätterna. Såklart att dom inte gäller när jag blivit störd. Jag har inte regelbunden mens. Varierar mellan +-10 dagar ungefär men har oftast ägglossning runt cd22. Jag borde ju såklart ha bbt-termometer men jag glömmer alltid att köpa det när jag är på apoteket :p

Köp en ny termometer till nästa cykel då? Så blir det inte så knasigt på den nuvarande. Annars säger jag tempa några dagar till och visa kurvan då så kan man kanske se lite mer om ägglossning skett eller inte
  • Eloons
    Emmissara skrev 2018-07-10 07:15:03 följande:

Är på äl+10 idag, på äl+7 hade jag smärtor i livmodern på kvällen och har haft lite känningar då och då sen dess. När jag blev gravid med dottern så hade jag också ont i livmodern äl+7. Så är lite spännande inför helgen men tror ändå inte på att de skulle gå vägen den här gången, är bara på försök 2 och dottern tog typ 2 år.

Hur ligger ni andra till i cykeln?

Kul! Det ?ser? ju bra ut än så länge Förhoppningsvis kommer det gå snabbare den här gången
  • Eloons
    Emmissara skrev 2018-07-10 14:03:18 följande:

Kunde inte låta bli att testa :D

Åh men stort grattis!
  • Eloons
    Asplövet18 skrev 2018-07-11 09:37:29 följande:

Grattis till er som +at <3 Idag kom mensen så bara att ge sig på försök nr10. Börjar tröttna på det här nu, trodde inte det skulle vara så här svårt för en frisk 23 & 25åring :(

Gick tillbaka för att läsa din historik och läste att du röker, gör du det fortfarande? Det påverkar ju fertiliteten...
  • Eloons
    Asplövet18 skrev 2018-07-11 11:39:59 följande:

Oj, ja det var ju lite längre tids försök. Vad kul att det gick så bra med lite hjälp på traven. Jag har alltid haft regelbunden mens, fram tills maj-cykeln. Då var den sen två veckor så hoppades givetvis på ett plus, men sen kom den. Mensen cykeln innan var bara 1 dag, brukar vara 2, detta var 26/4, nästa kom 7/5. Sedan dess har min cykel blivit förlängd och mensen kommer mycket senare, blöder en halv- en dag, så märkligt!!

Hypotyreos går bland kvinnorna i släkten. På grund av mkt låg ämnesomsättning och fler symptom kollade jag upp mina värden 2015. Läkaren sa att om man bara tittar på TSH, T3 el T4 var för sig fanns det inget att anmärka på, men att de tillsammans inte verkade optimalt. TSH var då 2,78 och jag har läst att man ska ha under 2 för god fertilitet.. Efter 6 mån på prov med Levaxin sjönk det till 0,7, men av någon anledning tyckte inte läkaren att dessa var tillräckliga resultat för att behöva fortsätta??

Hur som haver så ska jag ta nya prover i augusti, kan det vara värt att nämna för läkaren att vi försöker skaffa barn?

Oj nu blev ju det här superlångt svar haha <3 

Har också sköldkörtelfel i släkten och gick och kollade mina värden, hade aningen förhöjda tsh-värden men för höga för en graviditet. Jag fick börja äta 25 mikrogram levaxin men det gick inte ner tillräckligt och äter nu 50 mikrogram. Har hittat två läkare som verkligen tagit mig på allvar och säger att få ner värdet är jätteviktigt inför en graviditet.

Det värdet du fick när du åt levaxin är ju bra! Så skumt att du inte fick fortsätta äta??
  • Eloons
    Asplövet18 skrev 2018-07-11 13:21:24 följande:

Åh vad skönt att det inte bara är jag! Då ska jag se till att vara bestämd så att de faktiskt tar mig på allvar. Jag tror det var på grund av att den just då inte gjorde någon "praktisk" nytta som jag själv märkte av, men nu har det gått 3 år och jag upplever att ämnesomsättningen bara blir sämre, tröttheten värre och på senare månader har jag börjat tappa så sjukt mycket hår. Läkaren sa sist att "om inte innan så kommer värdena förmodligen explodera när du blir gravid", det känns ju som att det borde vara nog anledning att tänka proaktivt..

Absolut! Var på och se till att du får hjälp, det kommer bara bli värre annars... jag gick inte ner i vikt, var så ledsen, arg, irriterad, nedstämd att jag inte kände igen mig själv men tacksam för att den första läkaren jag träffade tog mig på allvar och att jag inte behövt gå så länge med symptomen som jag läst att många andra behövt.

Hoppas du får bra hjälp och att du får ditt plus snart! Hoppas min medicin tar mig ner till rätt värden så jag får försöka snart igen.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles