Inlägg från: Anonym (Tjej 30) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjej 30)

Två förstahandskontrakt samtidigt?

Jag har ett förstahandskontrakt i Stockholm och börjat jobba på annan ort där jag nu är inneboende. Får hyra ut min lägenhet för hyresvärden på grund av tidsbegränsat jobb på annan ort (bor inom allmännyttan).

Nu vill jag inte vara inneboende där mer och har hittat ett källarrum i en hus som uthyres. Det är alltså en man som äger huset och hyr ut rummen där. Han vet inte om det är ett förstahands eller andrahandskontrakt som jag ska få hos honom, tror inte han känner till reglerna riktigt.

Min fråga är då; kan min hyresvärd i Stockholm som är ok med att jag hyr ut i andra hand säga upp mig om jag har ett förstahandskontrakt på arbetsorten då det skulle innebära att jag då har två förstahandskontrakt? 

/Orolig tjej

• Svar på tråden Två förstahandskontrakt samtidigt?
  • Anonym (Tjej 30)
    Anonym (JA) skrev 2015-04-19 13:32:50 följande:
    Inte ens andra hand, det kommer räknas som inneboende. Så det är lugnt. Men 2 första hands kontrakt får du inte ha.
    Ägaren bor ju inte där själv så jag vet inte om jag räkans som inneboende..
  • Anonym (Tjej 30)
    Anonym (JA) skrev 2015-04-19 13:31:52 följande:

Ja, men oroa dig inte. Det är med största säkerhet andra hand du kommer hyra.

Han vet ju inte i vilken form det är själv, han skriver bara ett kontrakt utan någon klassificering..Hur vet jag om det är andra hand detta räknas som?
  • Anonym (Tjej 30)

Ingen annan som vet?

Svar på tråden Två förstahandskontrakt samtidigt?