• Klaudia00

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

Hur skulle ni reagera ?

• Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 20:02:38 följande:

Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.

Lärare ska alltså vara något som är direkt omöjligt. Inga dåliga krav du ställer . Lycka till att hitta en vuxen människa utan värderingar, utan politisk uppfattning och utan någon som helst trosuppfattning vad gäller existentiella frågor ...som dessutom har flera års universitetsstudier bakom sig i just detta.
  • Rani

Jag skulle inte göra ett smack. Hen har rätt att klä sig hur hen vill. Det ty ker jag också mitt barn ska lära sig. Om man har så stora problem med sitt barns förskollärares klädsel att man vill byta förskola då har man nog inte mycket till problem i livet.

• Muslimsktjej
    Pescetarian skrev 2015-04-19 21:48:00 följande:
    När jag gick på gymnasiet fick läraren i religion inte vara troende, men inte heller ateist. Vet inte hur det efterföljdes dock, men sådana var reglerna.
    Snarare så att man inte får berätta vad man tror på, om det var det du menade?

Var så med min förra lärare i religion, han vägrade berätta vad han trodde på för att han sa att det inte var okej att som lärare berätta det.
    Min nuvarande lärare i religion berättar dock öppet om att han är kristen, så reglerna för detta är nog inte speciellt stränga.
  • Vanillaextract
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-19 22:16:54 följande:

Lärare ska alltså vara något som är direkt omöjligt. Inga dåliga krav du ställer . Lycka till att hitta en vuxen människa utan värderingar, utan politisk uppfattning och utan någon som helst trosuppfattning vad gäller existentiella frågor ...som dessutom har flera års universitetsstudier bakom sig i just detta.

Nej.
  • jashrinah

helt okej , jag tycker det är sunt att reagera på stora religiösa och kulturella kränkande symboler inom förskolan.

• Litet My

Hade inte spelat någon roll,så länge hon visar ansiktet.

• Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 22:35:54 följande:
    Nej.
    Nej = du menar inte det jag säger?

I så fall måste det innebära att antingen tycker att det är ok att ha vissa trosuppfattningar, men inte andra, eller så menar du på fullaste allvar att någon kan vara neutral och objektiv? Och att man är det så länge man inte bär en synlig symbol? Du tänker inte att vi alla (även pedagoger) signalerar värderingar, åsikter etc hela tiden genom klädsel, hur vi uttrycker oss, urval etc. 

Grundläggande källkritik:
    En subjektiv källa är bättre än en källa som hävdar sin objektivitet. 
  • Flickan och kråkan
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 20:02:38 följande:
    Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.
    Jag skulle gärna vilja veta hur du tänker att man som lärare är neutral? Alla former av symboler innebär att neutraliteten är bruten. Hur är det möjligt för någon att vistas bland andra utan någon form av symbolspråk? 
  • Sarakechi

Religion lämnas hemma!

Det blev ju ett jävla liv när folk ville gå i tröjor med Sverigeflaggan på, då borde det ju fan vara samma sak, extrema saker stannar hemma!

• tankfull
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 15:25:19 följande:
    Kors skulle inte jag personligen reagera på. 99% av dom som bär kors i Sverige tycker bara det är snyggt, en modegrej. Men det vore förståeligt om någon som kom från ett land där korset är starkt förknippat med kristendom blev upprörd över det.

Alla partisymboler gäller det.
    Tycker du att man ska ha skolavslutning i den kristna kyrkan? Det är ju på sätt och vis ett religiöst ställningstagande som man utsätter alla elever för. Själv tycker jag att det är en trevlig tradition och de som är av en annan religiös uppfattning kommer troligtvis bli lika mycket/lite påverkade av detta som att nån bär en hijab.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?