• Anonym (TS)

    Vill konvertera till Islam

    Som rubriken lyder. Jag har länge känt att något fattats i mitt liv. Som att mitt liv stundtals saknat mening och mål. Vad är meningen med livet? Finns det en Gud? Jag har alltid trott på något men inte specifikt en gud. Nu har jag läst på om kristendomen mycket men även om islam. Jag fick koranens budskap av en kvinna som delade ut de på ett torg och jag kände att koranen var tydligare och kändes mer rätt. Men vad ska jag tänka på om jag konverterar? När jag googlar får jag olika svar i många frågor. Vad är rätt? Eller väljer man själv vilken inriktning man tycker passar en själv?
    Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Vill konvertera till Islam
  • Anonym (TS)
    Madmoiselle skrev 2015-04-19 18:05:58 följande:

    Det lättaste borde väl vara att besöka en moské och prata med en imam.


    Det finns ingen moské här men jag vet att de har en lokal de ber i men jag vet inte om jag vill gå dit
  • Anonym (TS)
    Gert skrev 2015-04-19 18:10:18 följande:

    Googla på Mona Walter, ifall du kommer ångra dig senare.


    Varför skulle jag googla på henne? Hon verkar inte ha så mycket kunskap om islam alls
  • Anonym (TS)
    Anonym (Andlighet) skrev 2015-04-19 18:13:19 följande:

    Du kan ju också leva i andlighet utan att vara bunden till någon speciell religion.

    Som det brukar sägas, det finns bara en gud.

    Varför hänga upp sig på specifika skrifter som människan har givit ut i olika former?


    Det andliga är lite för luddigt tyckte jag. Jag gillade islam faktiskt. Det kändes rätt

    Problemet är ju att jag inte vet om man måste följa en inriktning eller om man kan tro på koranen bara.
  • Anonym (TS)
    Gert skrev 2015-04-19 18:27:57 följande:

    Hur kan du veta det om du inte har googlat på henne? 


    Jag har inte googlat på henne. Men sett några länkar här på fl och det hon säger stämmer inte
  • Anonym (TS)
    Anonym (Flytta) skrev 2015-04-19 18:27:44 följande:

    Du får säkert hjälp i Syrien.


    Varför skulle jag flytta till Syrien för?
  • Anonym (TS)
    Gert skrev 2015-04-19 18:34:51 följande:

    Vad är det hon säger som inte stämmer?


    Att muslimer är terrorister. Att muslimerna firade terrordåden i Paris. Att muslimerna har en agenda att ta över Sverige genom att invandra och föda barn. Behöver jag fortsätta?
  • Anonym (TS)
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-19 19:16:29 följande:

    Hej! Intressant att du funderar över detta! Själv är jag konvertit sedan 8 år tillbaka. Det du ska tänka på är att läsa och försöka förstå koranen i första hand. Sedan kommer sunnah, som är det som profeten Mohammed lärde ut om saker runtomkring, tex hur man ber osv.

    Jag tycker att islamguiden.com och konvertitguiden.com är bra sidor. Där kan du börja läsa och lära dig det grundläggande. Läs om vem är Allah (gud) och islams grunder i första hand.


    tack för länkarna. Ska kolla där. Men vilken inriktning följer du? Det verkar vara helt olika syn på en hel del frågor. Och så finns det shia med. Kan man inte bara följa koranen och inget annat? Eller det kanske inte går
  • Anonym (TS)
    Anonym (alternativ) skrev 2015-04-19 19:32:41 följande:

    När du hävdar att bibeln är otydligare än koranen, menar du då enbart nya testamentet, enbart gamla testamentet, apokryferna eller all litteratur kristendomen bygger på?

    Om du bara menar att nya testamentet är otydligt, så kanske judendomen vore något för dig?

    Det finns även många grenar och sekter inom kristendomen som har förtydligat bibeln med sina egna tolkningar som de tillämpar och följer mer praktiskt och konkret i det dagliga livet. Några exempel är Jehovas Vittnen, Mormonerna (Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga), Sjundedagsadventisterna, Baptisterna, Pingstkyrkan, Livets Ord, m.fl.

    Jag tror att någon av dessa skulle kunna göra bibeln mer tydlig för dig.

    Dessutom finns andra sorters rörelser med sin egna syn på livet, människan, naturen, kosmos och Gud, som t.ex. antroposoferna (Rudolf Steiner), Martinus m.fl. Eller varför inte Hare Krishna som tillhör hinduismen.

    Slutligen finns den fredliga, ofarliga och harmlösa Buddhismen med dess olika förgreningar, som för oss västerlänningar är betydligt mindre främmande och skrämmande än Islam. 


    Jo jag tyckte gamla och nya testamentet stod i kontrast till varandra. Kom Jesus för att fullfölja eller ändra Moses lag? Vad gäller liksom? Sen tyckte jag tanken på EN Gud lät vettigare än tre i en. Iofs så säger jehovas vittnen att de inte tror att Jesus var Gud men det är inte tydligt bland de heller.
  • Anonym (TS)
    solvor skrev 2015-04-19 19:35:51 följande:

    Bönen är ju en gåva från gud; som han vill att vi ska använda.I Psalm 65 vers 2 sägs det. Du som hör bön, till dig kommer allt kött.ock i psalm 25: 4,5 sägs det ( Gör dina vägar kända för mig,... ) ock forts.JJag tror säkert att du kan hitta rätt, ock om du ber i all uppriktighet tror jag säkert att du ska få bönesvar, ock därmed också förstå vad som är rätt.Ge inte heller upp vad det gäller bönen, 1 Thess.5:17,18. Be oupphörligt. ... . Var sedan uppmärksam på var du får svaren, lyssna ödmjukt, så kommer det att gå bra. Kram o lycka till


    Tack för ditt fina inlägg! Jag ska be Gud vägleda mig helt enkelt
  • Anonym (TS)
    Anonym (församlingspedagog) skrev 2015-04-19 20:56:46 följande:

    hej ts, 

    Religionen är så mycket mer än trossatser - det är en livsstil. Det är också en gemenskap, så jag tycker att du behöver träffa andra muslimer och undersöka om du känner att de är din utvidgade familj så att säga. Så jag tycker att du först och främst skall be Gud om svar på detta - be varje dag om ledning. Sedan, om du känner att du får ett bönesvar, då tycker jag att du skall leva som muslim ett tag, kanske ett par år, innan du konverterar. Detta är också vad jag brukar säga till dem som är muslimer som jag möter och som funderar på att konvertera till kristendomen: lev först som kristen (såsom du uppfattar kristendomen) och döp dig sedan. I evighetens perspektiv är det inte bråttom. Är det Guds vilja att du skall byta religiös tradition kommer du att veta det i sinom tid och har tid att förbereda detta stora steg i livet.  


    Jag har aldrig tänkt på det så men det låter självklart att man ingår i en utvidgad familj. Intressant tanke.
  • Anonym (TS)
    Anonym (mia) skrev 2015-04-19 19:14:30 följande:

    Vad är det för material dom har delat ut till dig och vilka är det du tänker besöka?

    Många som faktiskt inte är muslimer kallar sig själva muslimer, bli inte lurad.


    Det stod några på ett torg och delade ut häften och böcker om islam och synen i olika frågor. Jag vet inte vilka jag ska besöka eftersom det inte finns en moské här. Jag vet bara att det finns en lokal de brukar be i.
  • Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2015-04-19 20:46:14 följande:

    Märker att du inte kan så mycket. Sunnah är inte det du tänker på.


    Nej antagligen inte. Jag ska googla lite mer. Men sunni har olika inriktningar. Förstod inte varför det var så. Vilken är rätt eller kan man följa vilken man själv anser vara rätt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Välkommen) skrev 2015-04-19 20:59:41 följande:

    Tyvärr är det väldigt svårt att endast följa Koranen, då muslimer också ska följa sunna (hur profeten levde), och sunna och hadither (uttalanden av profeten) kan skilja sig rätt mycket beroende på om du läser sunnitiska eller shiitiska hadither.

    Du måste t.ex valt en inriktning för att kunna be (eftersom shia och sunni inte har händerna lika under bön, t.ex) och när Ramadan infaller brukar det oftast skilja sig en dag mellan sunni och shia. Sådana småsaker som är viktigt att veta för att du ska kunna leva som en muslim. 

    Men jag tipsar dig om att läsa på om båda inriktningar, och lita inte på allt du läser. Många kommer med falska anklagelser för att skrämma bort andra från inriktningarna.. du lär märka när du läser på lite mer.

    Denna blogg tycker jag att du ska läsa, en svensk kvinna som konverterat till shiaislam. Hon har väldigt bra inlägg, och även ifall hon inte skriver så mycket nu så kan du hitta massor av inlägg om både Islam och skillnaderna mellan shia och sunni, bara att söka på bloggen. Därefter kan du se vad som passar dig mest (eller bara följa Koranen om du känner att inget passar, men som sagt, det blir svårt).

    mammamaries.wordpress.com/

    Lycka till med allt och bry dig inte om de onödiga kommentarerna i tråden!


    Tack! Jag ska gå in och läsa i bloggen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Välkommen) skrev 2015-04-19 21:28:03 följande:

    Att följa Koranen och sunnah innebär inte per automatik att du är sunnimuslim, det beror på vilken sunnah + hadither du väljer att lita på (och även åsikter som du har).


    Är skillnaden mellan shia och sunni vilken sunnah man följer? Hur vet man vilken som är rätt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (alternativ) skrev 2015-04-19 22:21:57 följande:

    Jag rekommenderar att läsa följande artikel."Vi muslimer föder fler barn och är mer krigiska till vår natur"

    Muslimerna håller på att ta över och slutmålet är ett världsomspännande kalifat. Det är uttryckligen så han uttrycker sig. 

    www.svd.se/nyheter/utrikes/islamismen-kryper-in-bakvagen_8909570.svd


    Men herregud. Jag förstår inte vad artikeln har med mig att göra. Vad har en islamists åsikter i ett främmande land med mig att göra? Folk skaffar faktiskt barn för att de gillar barn eller pga socioekonomiska faktorer. Andra generationens invandrare här i Sverige skaffar färre barn än sina föräldrar gjorde tex. Tror verkligen folk att muslimer är ett folk med en agenda? Islam är en religion bara.
Svar på tråden Vill konvertera till Islam