• Liillaamyy

Föräldrapenning 7 dagar i veckan

Hur många dagar får jag sammanlagt om pappan ger alla sina dagar till mig (några måste han behålla har ja för mig).

Hur länge kan jag vara hemma med mitt barn om jag tar ut 7 dagar i veckan på lägstanivå/grundnivå och pappan ger mig alla dagar.

• Svar på tråden Föräldrapenning 7 dagar i veckan
  • Pescetarian

Jag vill minnas att det är 1 år och 4 månader. Men reglerna kan ha ändrats sedan jag fick barn.

• Pescetarian

Stämmer detta så är det 1 år och 2 månader. Fast jag vill minnas att jag fick pengar i ett år och 4 månader. Jag fick iof samtliga dagar, även de "öronmärkta". Fast jag har de där "öronmärkta" kvar. Jag har 60 dagar kvar som jag tänkt ta ut på lov när barnet börjar i skolan.

septemberbarn08 skrev 2015-04-19 18:44:35 följande:

480 dagar sammanlagt varav 60 är öronmärkt till pappan, så 420 har du att nyttja.

• septemberbarn08
    Pescetarian skrev 2015-04-19 18:55:51 följande:

Stämmer detta så är det 1 år och 2 månader. Fast jag vill minnas att jag fick pengar i ett år och 4 månader. Jag fick iof samtliga dagar, även de "öronmärkta". Fast jag har de där "öronmärkta" kvar. Jag har 60 dagar kvar som jag tänkt ta ut på lov när barnet börjar i skolan.

Jepp 1år och 55 dagar för att vara exakt. Jag tog 7dgr/v med första barnet och från två månader innan han föddes. Jobbade lite under sommaren när han var 10mån så dagarna räckte tills han var 13 månader har jag för mig.
  • Pescetarian
    septemberbarn08 skrev 2015-04-19 18:59:22 följande:

Jepp 1år och 55 dagar för att vara exakt. Jag tog 7dgr/v med första barnet och från två månader innan han föddes. Jobbade lite under sommaren när han var 10mån så dagarna räckte tills han var 13 månader har jag för mig.

Du har rätt. Jag blandade ihop 14 månader med 1 år och 4 månader.

Jag fick betalt i 14 månader, men skolade inte in förns vid 1 år och 8,5 månader. Dock kom jag i kontakt med Hemmaföräldrars Nätverk kring den perioden, så det slutade med att jag var hemma i cirka 4 år.

Undrar dock varför de inte betalade ut de där 60 dagarna? De sparades automatiskt.
  • Elzaza

Hej, kanske vet du redan det men tror de första 180 dagarna måste tas ut som sjukpenninggrundade, dvs du kan inte ta ut lägstadagar då.

• pigglet

Är man två föräldrar som bor tillsammans, en med SGI och en utan, så bör man räkna. Om pappan normalt jobbar må-fre, men tar föräldraledigt fredag eller måndag så kan han ta 3 hela SGI-dagar (den lediga dagen + helgen). Ni kanske får ut minst lika mycket pengar som om du tar 7 dagar/vecka, samtidigt som ni sparar på dagarna så de räcker längre OCH får mer tid tillsammans! Sedan kan ju jämställdhetsbonusen göra det ännu mer fördelaktigt.

Så mitt tips: Räkna ordentligt, sätt er in i alla regler som finns och spara så många dagar som möjligt. Tiden med barnen ska man vara rädd om.

• Liillaamyy
    Elzaza skrev 2015-04-19 19:55:14 följande:

Hej, kanske vet du redan det men tror de första 180 dagarna måste tas ut som sjukpenninggrundade, dvs du kan inte ta ut lägstadagar då.

Men jag har inte rätt till sjukpenninggrundande tror jag. Ja är bara 22 och har varit sjukskriven i ganska många år.
  • pigglet
    Liillaamyy skrev 2015-04-23 19:16:03 följande:
    Men jag har inte rätt till sjukpenninggrundande tror jag. Ja är bara 22 och har varit sjukskriven i ganska många år.
    Ok. Då blir dina dagar på garantinivå. De är värda 225 kronor/styck. Och så har ni 90 dagar lägstanivå, de är värda 180 kronor/styck.
  • aztec
    pigglet skrev 2015-04-20 13:18:57 följande:

Är man två föräldrar som bor tillsammans, en med SGI och en utan, så bör man räkna. Om pappan normalt jobbar må-fre, men tar föräldraledigt fredag eller måndag så kan han ta 3 hela SGI-dagar (den lediga dagen + helgen). Ni kanske får ut minst lika mycket pengar som om du tar 7 dagar/vecka, samtidigt som ni sparar på dagarna så de räcker längre OCH får mer tid tillsammans! Sedan kan ju jämställdhetsbonusen göra det ännu mer fördelaktigt.

Så mitt tips: Räkna ordentligt, sätt er in i alla regler som finns och spara så många dagar som möjligt. Tiden med barnen ska man vara rädd om.

Så där gjorde jag och min man, tjänade oerhört mycket dagar (och pengar) bra tips!
Svar på tråden Föräldrapenning 7 dagar i veckan