• md2

    diabetes

    hej! kan någon hjälpa mig med den här frågan: vad ska man som undersköterska tänka på när en patient/vårdtagare har diabetes?
    tack!Skrattande
  • Svar på tråden diabetes
  • Emma 89

    Hålla koll efter hypo/hyperglykemi, anpassa kosten, veta när insulin ska ges tex om det ska ges vid måltid, vara uppmärksam på sår på fötter/ben lr sår överlag, inte klippa tånaglar utan överlåta till medicinsk fotvårdare. Är väl det jag kommer på.

  • flower79

    Vara noggrann med dokumentation när insulin getts. Kunna blanda och ge glucagon om patienten har insulin koma.

  • Sweet Sofia
    Emma 89 skrev 2015-04-20 20:17:24 följande:

    Hålla koll efter hypo/hyperglykemi, anpassa kosten, veta när insulin ska ges tex om det ska ges vid måltid, vara uppmärksam på sår på fötter/ben lr sår överlag, inte klippa tånaglar utan överlåta till medicinsk fotvårdare. Är väl det jag kommer på.


    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
  • AstridA
    Sweet Sofia skrev 2015-04-22 12:12:45 följande:
    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
    Om du skulle råka peta med saxen så det blir ett sår, som kan bli svårläkt.
  • Sweet Sofia
    AstridA skrev 2015-04-23 21:32:11 följande:

    Om du skulle råka peta med saxen så det blir ett sår, som kan bli svårläkt.


    Då lägger jag om såret och håller koll på det. Så det är inget argument. Det kan förövrigt hända en fotterapeut med och jag tycker nog det är "bättre" om det händer än som är utbildad i sårvård.

    Vilken lag/riktlinje förbjuder vårdpersonal att klippa tånaglar på diabetiker?
  • KanDetHändaNu
    Sweet Sofia skrev 2015-04-22 12:12:45 följande:
    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
    Sweet Sofia skrev 2015-04-24 00:23:26 följande:
    Då lägger jag om såret och håller koll på det. Så det är inget argument. Det kan förövrigt hända en fotterapeut med och jag tycker nog det är "bättre" om det händer än som är utbildad i sårvård.

    Vilken lag/riktlinje förbjuder vårdpersonal att klippa tånaglar på diabetiker?
    Men en fotvårdare har en helt annan utrustning och kan slipa ner naglarna med en specialmaskin istället för att klippa och dom borde ju veta vilket sätt naglarna kortas ned på så att det inte finns någon risk för nageltrång. Och om man måste klippa med patientens sax så finns det en risk att den är slö eller är ovan med just den modellen så att man råkar göra sår

    Sen så kanske det är olika riktlinjer på olika kommuner eller företag, och att det snålas in på personalen på vissa ställen så att de inte hinner hjälpa till med nagelvård. 
  • Sweet Sofia
    KanDetHändaNu skrev 2015-04-24 00:43:50 följande:

    Men en fotvårdare har en helt annan utrustning och kan slipa ner naglarna med en specialmaskin istället för att klippa och dom borde ju veta vilket sätt naglarna kortas ned på så att det inte finns någon risk för nageltrång. Och om man måste klippa med patientens sax så finns det en risk att den är slö eller är ovan med just den modellen så att man råkar göra sår

    Sen så kanske det är olika riktlinjer på olika kommuner eller företag, och att det snålas in på personalen på vissa ställen så att de inte hinner hjälpa till med nagelvård. 


    Vi klipper alltid tånaglar vid duschning oavsett diabetiker eller inte. Har aldrig hända att det blivit sår.

    Vissa går även till fotterapeut. Förvisso inga sår där heller.
  • AstridA
    Sweet Sofia skrev 2015-04-24 00:23:26 följande:
    Då lägger jag om såret och håller koll på det. Så det är inget argument. Det kan förövrigt hända en fotterapeut med och jag tycker nog det är "bättre" om det händer än som är utbildad i sårvård.

    Vilken lag/riktlinje förbjuder vårdpersonal att klippa tånaglar på diabetiker?
    Jag kan i och för sig hålla med dig, men det är de riktlinjer jag har att arbeta utifrån just nu på den arbetsplatsen jag är anställd, samt så var det de riktlinjerna som jag fick lära mig när jag läste till undersköterska (omvårdnadsprogrammet) i början på 90-talet.
  • Sweet Sofia
    AstridA skrev 2015-04-24 07:48:28 följande:

    Jag kan i och för sig hålla med dig, men det är de riktlinjer jag har att arbeta utifrån just nu på den arbetsplatsen jag är anställd, samt så var det de riktlinjerna som jag fick lära mig när jag läste till undersköterska (omvårdnadsprogrammet) i början på 90-talet.


    Det har nog ändrats lite sedan 90-talet...
  • Inte jag

    Jag skulle säga som de andra här. Att hålla koll på blodsockernivåerna, skriv upp att insul eller tabletter givits och att varav örsiktig med fötterna. Mina föräldrar har och har haft diabetes, mamma död tyvärr, och de lät de medicinska fotvårdarna att klippa dom bara för att det inte skulle bli sår.

  • Sweet Sofia

    Man skal även inspektera hudkostymen regelbundet efter sår och början till sår. Sår hos diabetiker är ekstremt svårläkta.

  • Emma 89
    Sweet Sofia skrev 2015-04-22 12:12:45 följande:

    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.


    Jo men du är ssk. Jag är uska och överallt där jag jobbat har den regeln funnits att vi inte klipper tånaglar på vårdtagaren. Vet att de ssk jag jobbat med helst inte gjort det heller utan man överlåter det till medicinsk fotvårdare.
Svar på tråden diabetes