• md2

    diabetes

    hej! kan någon hjälpa mig med den här frågan: vad ska man som undersköterska tänka på när en patient/vårdtagare har diabetes?
    tack!Skrattande
  • Svar på tråden diabetes
  • Emma 89

    Hålla koll efter hypo/hyperglykemi, anpassa kosten, veta när insulin ska ges tex om det ska ges vid måltid, vara uppmärksam på sår på fötter/ben lr sår överlag, inte klippa tånaglar utan överlåta till medicinsk fotvårdare. Är väl det jag kommer på.

  • flower79

    Vara noggrann med dokumentation när insulin getts. Kunna blanda och ge glucagon om patienten har insulin koma.

  • Sweet Sofia
    Emma 89 skrev 2015-04-20 20:17:24 följande:

    Hålla koll efter hypo/hyperglykemi, anpassa kosten, veta när insulin ska ges tex om det ska ges vid måltid, vara uppmärksam på sår på fötter/ben lr sår överlag, inte klippa tånaglar utan överlåta till medicinsk fotvårdare. Är väl det jag kommer på.


    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
  • AstridA
    Sweet Sofia skrev 2015-04-22 12:12:45 följande:
    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
    Om du skulle råka peta med saxen så det blir ett sår, som kan bli svårläkt.
  • Sweet Sofia
    AstridA skrev 2015-04-23 21:32:11 följande:

    Om du skulle råka peta med saxen så det blir ett sår, som kan bli svårläkt.


    Då lägger jag om såret och håller koll på det. Så det är inget argument. Det kan förövrigt hända en fotterapeut med och jag tycker nog det är "bättre" om det händer än som är utbildad i sårvård.

    Vilken lag/riktlinje förbjuder vårdpersonal att klippa tånaglar på diabetiker?
  • KanDetHändaNu
    Sweet Sofia skrev 2015-04-22 12:12:45 följande:
    Varför ska man inte klippa tånaglarna?

    Aldrig hört om detta och jobbar som ssk. Har många diabetesvårdtagare.
    Sweet Sofia skrev 2015-04-24 00:23:26 följande: