• Aprilia77

Ny tand bakom mjölktanden?

Min son på sju år har en lös tand i underkäken. Bakom denna tand har den nya tanden vuxit upp i alla fall halvvägs. Nya tanden sitter bakom tandraden och jag antar att den behöver mjölktandens plats för att komma i linje. Mjölktanden är lös men inte superlös, har varit samma i nästan två veckor nu. Hur ska man göra? Min son är hyfsat ointresserad av att vicka så att den blir lösare, påminner honom men han verkar tycka att det är obehagligt. Bör man kontakta tandläkaren eller tror ni att det löser sig, att nya tanden hittar sin plats när mjölktanden är borta? Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Ny tand bakom mjölktanden?
  • Mrs Green

Så är var och varannan tand i min dotters mun :( Ett par har hon fått hjälp med av tandläkaren att få ut, för det blir ju svårare när den nya tanden inte puttar på den gamla, och det är svårt att borsta mellan dem. Men en satt så där i 2,5 år innan den lossnade. Nu har hon två sådana "dubbeltänder", jag hoppas de inte är lika envisa :)

• Pimpinellan

Jag fick dra nästan alla mjölktänder med följd att alla nya kom på fel plats-de trängdes för länge ihop. Så vänta inte för länge,det är inte kul med räls.

• viseversa

Varken konstigt eller ovanligt. Läkaren kommer inte göra något. Ni får vicka så den ramlar helt enkelt. Min dotter hade likadant. Men när mjölktanden ramlade loss så flyttade sig den nya tanden framåt. Den ligger fortfarande lite bakom men inte lika mycket som den gjorde när mjölktanden satt kvar.

• Santin

Jag hade så då jag var liten. Fick dra flera mjölktänder som vägrade lossna.

• Aprilia77

Tack för svar! Då vet jag i alla fall att det inte är så ovanligt. Jag ger honom en vecka att få ut tanden sedan ringer jag tandläkaren.

Svar på tråden Ny tand bakom mjölktanden?