• mercabounce

Hur hanterar man vaktmästaren?

Jag har en otroligt stressig livssituation och har mycket att göra. Absolut ingen livsnjutare, så jag orkar inte extrasaker.
    För ca 1 månad sedan fick jag veta att det skulle sättas in en brandvarnare och jag var dum nog att säga att det inte fanns en sådan.
    Jag har bokat 2 tider med vaktmästaren (när det passat honom) och han har inte klarat av att komma varken bokad tid eller 5 timmar senare. Det är viktigt för mig att han kommer när jag är hemma och vet i förtid eftersom jag har husdjur.
    Nu fick jag en lapp igen i brevlådan (han kan inte ringa fast han har telenr):
    "Hej, Hör jag inget ifrån er till fredagen, då går jag in och sätter upp en brandvarnare i hallen. Mvh [hyresbolaget]"
    Är detta ett hot? Ska man rapportera till hyresvärd eller vad gör man? Han förstår ju att jag vill att han kommer på bokad tid, Nu vill jag inte ens att han kommer hit, vilket han ändå måste göra vid uppsägning och akut fall. Inte roligt. 
    Tidigare hyresbolag där jag bodde, blev både hyresvärd och vaktmästare hånfulla för att jag ville vara hemma när dom kom.
  • Svar på tråden Hur hanterar man vaktmästaren?
  • Anonym (Dirty Dirk)

Du har inte tänkt på att han kanske har minst lika mycket stressiga saker att utföra som vad du har? Boka ny tid tills att han kommer och monterar brandvarnaren.

• Duckan

Hos får man absolut vara hemma under angiven tid då de kommer annars går de in med extranyckeln.
    Det är knappast ett hot att du får en lapp om nästa gång han har möjlighet att installera en brandvarnare hos dig. Kan du inte vara hemma då får du väl ta kontakt innan fredag som det står och bestämma en annan dag.
    Det är ju hos dig problemet ligger.

• Anonym (Inte rätt)

Jag är ganska säker på att vaktmästaren inte har någon laglig rätt att gå in i din lägenhet utan ditt medgivande. Ring hyresgästföreningen och fråga. Ring honom annars och säg att du har en aggressiv revirkänslig hund och om han går in utan ditt medgivande så får han skylla sig själv.

Och sen går du och lånar en aggressiv revirkänslig hund.

• Duckan

(Inte rätt), denna mening "Hej, Hör jag inget ifrån er till fredagen, då går jag in" betyder att ts har möjlighet att höra av sig och säga nej samt sätta en tid som passar de båda då hon kan vara hemma.

• mercabounce

Anonym (Inte rätt)

Precis som hos veterinären räknas man som subhuman, eftersom man har gullegull-svaghetstecken katter och det vet vaktmästaren också, därmed samma status.

• myskmalva

Be att du får en brandvarnare som du kan sätta upp själv! Funkar med dubbelhäftande tejp (inte tunna kontorsvarianten men såna där lite tjockare "kuddar") så du behöver inte borra och hålla på.

• Anonym (Fundersam)

Frågan är varför vaktmästaren har ett sådant stort intresse av att komma in hos TS oanmäld...

För en brandvarnare?

• mercabounce
    myskmalva skrev 2015-04-21 14:25:34 följande:

Be att du får en brandvarnare som du kan sätta upp själv! Funkar med dubbelhäftande tejp (inte tunna kontorsvarianten men såna där lite tjockare "kuddar") så du behöver inte borra och hålla på.

då ökar väl viljan att komma in ännu mer?
  • Anonym (Fundersam)
    Duckan skrev 2015-04-21 12:56:11 följande:

(Inte rätt), denna mening "Hej, Hör jag inget ifrån er till fredagen, då går jag in" betyder att ts har möjlighet att höra av sig och säga nej samt sätta en tid som passar de båda då hon kan vara hemma.

Låter som att någon behöver komma ned på jorden...hårt.
  • Mrs D
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-04-21 20:51:43 följande:

Frågan är varför vaktmästaren har ett sådant stort intresse av att komma in hos TS oanmäld...

För en brandvarnare?

Gissar på att det är för att det är hans/hennes jobb att sätt upp brandvarnare och nu närmare sig deadline för när det ska vara klart. Det är inte heller oanmält eftersom hyresvärden meddelade att detta kommer att ske en månad sedan och nu vet TS att denna kommer på fredag genom lappen som kom.

TS, nej det är inget hot. Vaktmästaren sköter bara sitt jobb. Mitt råd är att du ringer upp och bokar en tid igen, om inte det går har du någon som kan vara där under dagen vaktmästaren har sagt att han kommer? Om du inte vill lämna det obevakat.

Har bott i både brf och hyres och när något har behövts kollats i samtliga lägenheter har jag fått lapp om vi kommer på den och den dagen sedan har det varit upp till mig att vara hemma om jag litar på vaktmästaren/byggaren/vem nu som behövde göra något, fick alltså inte välja tid eller dag.
  • Mrs D
    Duckan skrev 2015-04-21 12:56:11 följande:

• Duckan

(Fundersam), förstår inte vad du menar att jag skulle behöva komma ner på jorden hårt då jag bara förklarat vad som menas med lappen ts fått i brevlådan. Det funkar likadant hos rätt många hyresvärdar så även den jag bor hos.
    Att värden vill installera en brandvarnare är väl heller inte så konstigt utan något alla borde ha den dagen olyckan är framme.

• En PantherTant

Men vad är det med folk? Är ju inget märkligt med denhär saken. Sådär fungerar det ju i lägenheter. Och jo, såväl hyresvärd som av den anlitat folk (typ rörmokare, vaktmästare mm) har rätt att gå in i lägenheten trots att ingen är hemma. Att som hyresgäst byta lås så dessa inte slipper in med universalnyckeln är däremot olagligt.

På fredag kommer han, endera är ts hemma och släpper in honom, eller innan dess bokar om datum, annars fixar han det själv.

Förstår inte varför ts gör dethär till ett problem. Har hon djur, och är rädd att de skall smita ut - stanna hemma på fredag.

• myskmalva
    mercabounce skrev 2015-04-21 20:53:51 följande:
    då ökar väl viljan att komma in ännu mer?

Han kan väl stoppa den i brevinkastet eller hänga en påse på dörrhandtaget om den inte går in.
  • sportpappa
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-04-21 20:51:43 följande:

För en brandvarnare?

Det är för att enligt lag (Lag om skydd mot olyckor) ska fastighetsägare vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand. Brandvarnare får anses vara ett absolut minimikrav för att följa lagen.
  • Duckan

Vi ser på det helt olika (fundersam), med "problemet" menar jag att det är ts måste lösa det hela genom att ringa vaktmästaren eftersom hon vill vara hemma när denne kommer, men jag uttryckte mig väl klumpigt.

• mercabounce

Ok ok  jag bokade om tiden och sa att om han inte kommer, hämtar jag den själv och sätter upp den och att ja inte godkänner att dom kommer utan att jag är hemma. Att det ska vara så avancerat att få ett litet lån på ett fallfärdigt hus när man har ordnad ekonomi. Rynkar på näsan

Svar på tråden Hur hanterar man vaktmästaren?