Inlägg från: Cookie06 |Visa alla inlägg
  • Cookie06

PCO och Pergotime

Hej, hoppar in i tråden.

Jag och sambon har försökt bli gravida i över ett år, påbörjat utredning och fick veta genom ett VUL förra veckan att jag har PCO/PCOS (är inte säker på vilken).

Så fort jag får nästa mens ska vi köra igång med Pergotime 1 tablett i 5 dagar till att börja med.

Jag har en menscykel på 30-71 dagar.

• Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-07 23:02:24 följande:

Hallå ! Är på dag 21 idag , väntar med spänning om de hänt något denna kuren ????hur har ni det ? Kramar

Håller tummarna för er!

Här börjar jag min första kur Pergotime på tisdag, och är lite smått nervös för biverkningarna. Speciellt yrseln, kör lite bil i jobbet och är mest orolig för det men annars känns det bra att komma igång och förhoppningsvis kan vi med hjälp av hormoner bli gravida. Kram
  • Cookie06
    sommarbarn88 skrev 2015-05-10 11:43:32 följande:

Hej på er allihopa. Ni som har pco... är ni överviktiga? För pco får ju många kvinnor som är överviktiga. Jag hade nämligen pco förut å den försvann bara jag tappade några kilo. Nu har jag tappat nästan 20 kg å har menscykel på 32 dagar till skillnad från tidigare då de kunde gå månader emellan. Har ochså ägglossning. Jag känner med er tjejer. Har ochså ätit pergotime å gjort fyra ivf. Kram till er.

Enligt BMI är jag överviktig, har ett BMI på 26. Är 1,65 cm lång och väger 71kg. Inget märkvärdigt tjock enligt mig själv men det är klart att jag skulle må bra av att kanske gå ner några kilon. Jag har ett fysiskt arbete så går runt 9000-10000 steg per dag men skulle fått ta och motionera mer i alla fall på helgerna. Sedan kan jag alltid försöka lägga om kosten.
  • Cookie06
    Anonym (Lina) skrev 2015-05-11 10:37:51 följande:

Jag är 178 och väger 69 kg så antar att jag kallas normalviktig. Har dock stora problem att hålla vikten och måste alltid tänka på vad jag stoppar i mig för annars rusar vågen fort.

Vägde över 90 kg för 3 år sen men ligger nu på mellan 65-70 kg efter viktnedgång med hjälp av lågkolhydratkost.

Cookie06 jag såg att du börjar med Pergotime imorgon. Jag började idag, kul att vi börjar nästan samma dag. Håller tummarna för dig ????????

Ja roligt att se hur vi kommer reagera på denna kur, jag hoppas att det blir lyckat för båda!

Vet du förresten vad som är sagt angående sex i samband med att man äter Pergotime? Kram!
  • Cookie06

Ja okej, jag ska på VUL dag 12 alltså nästa tisdag så får väl se hur det fungerat då. Håller tummarna!

• Cookie06

Ja det måste vi absolut göra!

Ja jag är också orolig, mest för yrsel och synnedsättning eftersom jag kör en del bil i jobbet så vore det obehagligt om det slår till mitt i det.

Skönt att du inte känt av något ännu!

Har vården bemött er bra?

• Cookie06

Jag hoppas också vi slipper!

Okej vad skönt för er, är otroligt viktigt att man känner sig trygg.

Vår läkare är jättebra, vänlig och har hittills haft ett trevligt bemötande. Jag tog kontakt med kvinnokliniken efter 10 månader av försök mest för att jag ville kolla upp min oregelbundna mens som jag länge hade anat kunde vara "hindret" för oss att bli gravida. Men barnmorskan jag pratade med var väldigt vänlig och sa som det var att det kunde ta 2-3 månader innan vi kunde få hjälp. 2 1/2 månad senare konstaterades det att jag hade PCO/PCOS.

Och imorgon börjar första kuren Pergotime så jag tycker att det gått ganska snabbt att få hjälp ändå även om väntan inte direkt är min grej. Vill ju ha bebis nu ????

Men vi har förhoppningsvis det att se framemot!

• Cookie06

Nu håller vi tummarna för att lite hormoner får fart på våra ägg så vi får bli föräldrar! Känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha problem med att bli gravid även om jag önskar att vi alla kunde ha lätt för det. Kram till er alla som kämpar!

• Cookie06
    friduss skrev 2015-05-11 21:32:53 följande:

Vi får kämpa på! Jag tillhör egentligen inte den här kategorin längre då jag har fått gå över till Puregon (sprutor) och lagt Pergotime på hyllan då det inte fungerade för mig. Jag hoppas och tror på er, det kommer funka för er! Mig med så småningom hoppas jag :)

Kram.

Håller tummarna för att sprutorna funkar bättre på dig! Kram
  • Cookie06
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-11 23:43:46 följande:

Hej! Jag kommer eventuellt att börja med pergotime inom en snar framtid, och har lite funderingar som jag tänkte att ni som har lite erfarenhet kanske kan svara på.

Första kuren brukar det väl vara enkel dos antar jag, tar man den från dag 5 i menscykeln då? Hur många dagar tar man dem? Brukar man fortsätta med enkel dos ett tag framöver eller brukar den dubblas redan vid andra försöket? Och är det då alltså 2 tabletter om dagen som gäller under samma period som med den enkla dosen? Jag förstår att detta är något som är individuellt, funderar bara på om det är något av ovanstående alternativ är vanligare än de andra. Finns det även trippel kur om det inte skulle fungera? Och i sånt fall, hur lång tid brukar det ta innan den sätts in? Under hur lång tid brukar man få äta pergotime innan man rekommenderas att prova andra metoder?

Långt inlägg med många frågor, hoppas ni orkar läsa igenom det, det dyker upp nya frågor hela tiden och jag hoppas att jag får komma igång med det hela under en snar framtid, vill så gärna ha en liten till.

Tacksam för svar!!

Jag kan bara utgå från mig själv och den situation vi är i, enligt vår läkare kan jag max få 6st hormonbehandlingar med Pergotime. Nu idag började jag första kuren som jag ska ta i 5 dagar (för mig börjar vi på cykeldag 5 och ta till cykeldag 9).

Nu i första kuren börjar vi med en tablett. Jag är inbokad för VUL dag 12 i cykeln då ska min läkare kolla om något/några av äggen stimulerats, har de det så kommer jag troligtvis få ägglossning. Blir jag gravid så är det klart, blir jag inte gravid men ändå hade ägglossning/stimulerade ägg så fortsätter man med 1 tablett även nästa kur.

Har inget hänt med mina ägg så höjs dosen till 2 tabletter.

Händer inget då heller så höjs det till 3 tabletter.

Och om jag inte reagerar på Pergotime så ställs vi i kö för IVF där vi kan få 2 IVF försök. Så jag hoppas att något av detta kan hjälpa oss att bli gravida.

Hoppas du fick lite svar på dina funderingar. Kram
Svar på tråden PCO och Pergotime