Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-11 23:43:46 följande:
Hej! Jag kommer eventuellt att börja med pergotime inom en snar framtid, och har lite funderingar som jag tänkte att ni som har lite erfarenhet kanske kan svara på.
Första kuren brukar det väl vara enkel dos antar jag, tar man den från dag 5 i menscykeln då? Hur många dagar tar man dem? Brukar man fortsätta med enkel dos ett tag framöver eller brukar den dubblas redan vid andra försöket? Och är det då alltså 2 tabletter om dagen som gäller under samma period som med den enkla dosen? Jag förstår att detta är något som är individuellt, funderar bara på om det är något av ovanstående alternativ är vanligare än de andra. Finns det även trippel kur om det inte skulle fungera? Och i sånt fall, hur lång tid brukar det ta innan den sätts in? Under hur lång tid brukar man få äta pergotime innan man rekommenderas att prova andra metoder?
Långt inlägg med många frågor, hoppas ni orkar läsa igenom det, det dyker upp nya frågor hela tiden och jag hoppas att jag får komma igång med det hela under en snar framtid, vill så gärna ha en liten till.
Tacksam för svar!!
Jag kan bara utgå från mig själv och den situation vi är i, enligt vår läkare kan jag max få 6st hormonbehandlingar med Pergotime. Nu idag började jag första kuren som jag ska ta i 5 dagar (för mig börjar vi på cykeldag 5 och ta till cykeldag 9).
Nu i första kuren börjar vi med en tablett. Jag är inbokad för VUL dag 12 i cykeln då ska min läkare kolla om något/några av äggen stimulerats, har de det så kommer jag troligtvis få ägglossning. Blir jag gravid så är det klart, blir jag inte gravid men ändå hade ägglossning/stimulerade ägg så fortsätter man med 1 tablett även nästa kur.
Har inget hänt med mina ägg så höjs dosen till 2 tabletter.
Händer inget då heller så höjs det till 3 tabletter.
Och om jag inte reagerar på Pergotime så ställs vi i kö för IVF där vi kan få 2 IVF försök. Så jag hoppas att något av detta kan hjälpa oss att bli gravida.
Hoppas du fick lite svar på dina funderingar. Kram