• Fatheya

Klädkod kavaj? Hur lång klänning?

Jag är bjuden på bröllop i sommar med klädkoden kavaj. Nu satt jag och kikade runt lite på klänningar och googlade lite då jag inte är säker på riktigt vad den klädkoden innebär. Insåg då att jag troligen missförstått vad den blivande bruden sa om det hela. Klänningen ska vara över knät, alltså ovanför knät. Tolkar jag det rätt denna gången? Jag tänkte att det skulle täcka knäna och att det då skulle vara okej med en långklänning.

Så nu blev det mer problematiskt för mig. Jag är muslim och tänker inte visa benen. Så vad ska jag då välja för kläder?

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Svar på tråden Klädkod kavaj? Hur lång klänning?
  • Dockan

Jag tänker såhär. Folkdräkt är alltid riktigt oavsett klädkod - du har inget motsvarande..?

Annars fungerar alltid fina byxor och festbetonad topp. Det är ju heltäckande om man nu är rädd att någon skulle vara ofin nog att anmärka på din klädsel.

Dessutom vet ju säkert din vännina om både din religion och klädsel annars. :)

• Fatheya
    Dockan skrev 2015-04-21 12:19:12 följande:

Jag tänker såhär. Folkdräkt är alltid riktigt oavsett klädkod - du har inget motsvarande..?

Annars fungerar alltid fina byxor och festbetonad topp. Det är ju heltäckande om man nu är rädd att någon skulle vara ofin nog att anmärka på din klädsel.

Dessutom vet ju säkert din vännina om både din religion och klädsel annars. :)

Skulle jag dyka upp i folkdräkt så blir jag både strypt och hon kommer aldrig mer prata med mig. Så det ska jag undvika.

Fungerar byxor och festbetonad topp enligt den klädkoden då?

Det är många som kommer anmärka på min klädsel, så nu blev det riktigt jobbigt. Hade det varit som jag tänkt från början så hade jag kommit undan en del pikar.

• Poledra

Läste på någon vett och etikettsida att vid mer formella fester med fler än tjugo gäster kan man ha en ankellång klänning. Huvudsaken är väl att det inte är typ en balklänning utan en lite enklare men fin klänning. Jag hade aldrig reagerat på om någon hade en lång klänning.

• Duckan

Skriver under på Poledras svar. Har varit på några bröllop med klädsel kavaj och det har förekommit både byxdressar och långklänningar dock inga "balklänningar".

• Fatheya
    Poledra skrev 2015-04-21 12:41:34 följande:

Läste på någon vett och etikettsida att vid mer formella fester med fler än tjugo gäster kan man ha en ankellång klänning. Huvudsaken är väl att det inte är typ en balklänning utan en lite enklare men fin klänning. Jag hade aldrig reagerat på om någon hade en lång klänning.

Bruden pratade om klänningar över knäna. Som jag antagligen misstolkade, men jag är lite feberyr just nu så det kanske är nu som jag tänker fel.

Hon kommer reagera om jag kommer i fel kläder.
  • Dockan

Enligt Magdalena Ribbing, ja.

mobil.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/

Men festbetonade byxor alltså, under sommartid ett par fina linnebyxor eller något mer glansigt fint tyg? Menade alltså inte jeans eller vanliga bomullsbyxor. Kostymbyxor? Finns ju många snygga kvinnokostymer. :)

Toppen är ju lättare, tänk bara ljust, vackert och somrigt. Piffa med smycken osv. :)

Alla är ju inte bekväma i klänning, av andra skäl än religion (ärr, hur man klär sig annars osv), så det är säkert fler som inte kommer ha klänning. Jag hade nog undvikt golvlång klänning om de nu är så känsliga som du säger, för det blir ju mer av ett etikettsbrott i så fall.

För övrigt älskar jag både indiska trad kläder samt från Arabländer - men vi är ju alla olika. De verkar ju lite trångsynta de du ska på fest med, trist om det är så.

• Fatheya

De andra gästerna skulle komma undan med fel kläder, men min klädstil har diskuterats i åratal så det ligger och kokar redan.

Men jag får ta och köpa ett par snygga byxor, en topp och en matchande slöja då. Så vet jag att jag inte bryter mot etiketten iaf.

• Duckan

Men käre värld, är det verkligen en vän som bjudit in till detta spektakel? Låter så märkligt att en brud skulle ha lust att gå runt och vara irro på dina kläder på hennes stora dag.

• Quexxet

Jag tror hon menade att klänningen ska täcka knäna när hon sa "över knäna".

• nuharjagbytt

Jag tror också att hon menade nedanför knäna så det täcker knäna. Det brukar inte vara ok med korta kjolar på bröllop. Men hon kanske har en egen idé om hur det ska vara?

Svar på tråden Klädkod kavaj? Hur lång klänning?