• Stefica

Långdragen magsjuka..när kan man börja igen med välling?

Min son, 3 år, började kräkas förra måndagen på kvällen, ganska kraftigt. Detta höll på till typ 3 på natten. Dagen efter mådde han ok. Tagen men d funkade han fick även diarré. Onsdag morgon så kräktes han igen då han hade druckit chokladmjölk. ( glömde bort detta med laktos vid magsjuka) men mådde bättre under dagen. Får även i sig mat. Torsdag- fredag mår bättre, gasig o rapig 1-3 diarrer om dagen men äter o dricker bra. Lördag kväll några timmar efter han har somnat så vaknar han o kräks en gång. Sen tidigt på morgonen diarré. Samma sak söndag kväll...mkt skumt detta. Under hela veckan har han fått kvälls välling o vid ngt tillfälle även natt välling. Han dricker inte majsvälling så d fick bli havre. Igår gav jag honom ingen välling alls ( helvetet bröt loss kan tilläggas) o ingen spya o ingen diarré. Men lillen vill så gärna ha sin välling. Han har dessutom ganska nyligen slutat med nappen så av förståligt skäl blir han väldigt ledsen att även välling e borta ????

Har någon upplevt detta? När kunde man börja med vällingen igen? Tacksam för svar????

• Svar på tråden Långdragen magsjuka..när kan man börja igen med välling?
  • Mullan

Vid magsjuka ger man dom väl precis allt dom kan tänka sig att äta?! Är ju så viktigt att dom får i sig. När min dotter haft magsjuka så har det vart saft och välling som hon velat ha och då har hon fått obegränsat av det. (Är ju inte så mkt hon orkar)

Dock har det aldrig gällt i mer än ett par dagar

• Donizetti

Måste nog få uttala mig som autodidakt här som fembarnsmamma. Enligt min erfarenhet "konserverar " man magsjukan genom att inte låta barnet börja äta mat igen. Genom fem barn som haft magsjukor genom åren kommer man på helt ovetenskapliga metoder som funkar. Ostbågar och Coca-Cola har varit min magsjukemedicin på fem barn. Och även mig själv.

Och det är nog inte så tokigt som det kan låta. Ostbågar innehåller majsmjöl, druvsocker och salt, precis samma saker som majsvälling som man ger mot diarré, fast med mera fett och smakämnen i. Lättare att få i barnen också. Coca-Cola är en sån där gammal myt om att det funkar mot magsjuka, det är bara så att det är lättare att få i barn vätska så. Fast myten har funkat här på.oss.

• Ramborg

Jag skulle också ge önskekost dvs vad barnet känner sig sugen på. Om du tycker välling verkar för kraftigt, ge honom en liten portion åt gången, kanske en tredjedel av hans normala portion och vänta en timme innan du ger nästa tredjedel.

42.
  • Stefica

Tack alla för svar??

Ja jag har gett honom vad han har önskat. O d har funkat bra, det är bara vällingen som spökar. För yoghurt äter han o d e inga problem. Även pasta, o detta ska ju vara väldigt svårsmält! Känner bara så hjälplös har aldrig haft denna utdragna jobbiga variant av magsjukan???? har provat o ge honom endast 1 dl välling inatt o han kräktes inte men rapade många ggr...han har även inte bajsat sen diarrén han hade i söndags morse så d kan ju va att han e ganska full i magen. Suck... Nu måste d bli Bra!!!????

• tulip79

Vi utesluter aldrig välling om barnen (3,5 år resp 15 mån) vill ha det när de är magsjuka. Det brukar nästan vara det enda de vill äta.

• Stefica

Tack så mkt :) jo han e bättre, han äter o dricker men d e som sagt bara vällingen som jag inte vågar ge mera. Vi har varit inne på både akuten o vårdcentralen i helgen o dom trodde inte han va magsjuk i helgen längre utan att d bara varit efter reaktioner på vällingen. Men d känns alltid lite Skönt att ventilera på ett sådant forum för alla ni föräldrar har ju andra tips o råd. Dom ger ju inte så mkt riktlinjer inom Sjukvården mer än att d går över.

• sextiotalist

Innehåller vällingen mjölk?
    Efter en magsjuka kan vissa bli känsliga mot laktos (det går över sedan) och då kan man reagera på det sättet som ditt barn.
    Det kan också vara fibrerna i vällingen som han inte mår bra av nu när magen inte hämtat igen sig.

• Stefica

Ja precis så e d nog. Tror välling innehåller skummjölkspulver o d e säkerligen det som spökar. Men d e så svårt o förklara det för en 3 åring :( innan när han haft magsjuka så har välling funkat men sånt kan ju ändra sig uppenbarligen :)

• lövet2

Välling är rena giftet för ett barn som haft magsjuka. Men pröva med annat i nappflaskan! Han kan ju få blåbärssoppa, morotssoppa, nyponsoppa, saft - tja, allt som inte innehåller mjölk. Det gör ju liksom ingenting heller om han slutar med välling helt nu, för han är ju ändå 3 år.

• sextiotalist
    lövet2 skrev 2015-04-22 12:34:57 följande:

Välling är rena giftet för ett barn som haft magsjuka. Men pröva med annat i nappflaskan! Han kan ju få blåbärssoppa, morotssoppa, nyponsoppa, saft - tja, allt som inte innehåller mjölk. Det gör ju liksom ingenting heller om han slutar med välling helt nu, för han är ju ändå 3 år.

En fråga, varför måste man sluta med välling, det är många vuxna som dricker välling och skillnaden mellan gröt och välling är att vällingen är mer lös i formen. 
    Eller skillnaden mellan välling och en bit bröd?
    Det är inte rena rama giftet heller, men vissa barn kan reagera på fibrerna i vällingen eller mjölken efter en magsjuka.

Det gäller även oss vuxna, man ska ju äta lättsmält mat efter det man varit magsjuk

• lövet2
    sextiotalist skrev 2015-04-22 14:33:01 följande:

En fråga, varför måste man sluta med välling, det är många vuxna som dricker välling och skillnaden mellan gröt och välling är att vällingen är mer lös i formen. 
    Eller skillnaden mellan välling och en bit bröd?
    Det är inte rena rama giftet heller, men vissa barn kan reagera på fibrerna i vällingen eller mjölken efter en magsjuka.

Det gäller även oss vuxna, man ska ju äta lättsmält mat efter det man varit magsjuk

Man måste inte, men det är inte ett problem om barnet slutar vid 3 års ålder. Det är liksom ingenting man måste hålla fast vid till varje pris.
    Om du ska jämföra välling och bröd, så bör du i det här fallet jämföra med ett fiberrikt fullkornsbröd med ett glas mjölk till. Inget som någon vettig människa stoppar i sig direkt efter en magsjuka.
  • sextiotalist
    lövet2 skrev 2015-04-22 17:23:14 följande:

Man måste inte, men det är inte ett problem om barnet slutar vid 3 års ålder. Det är liksom ingenting man måste hålla fast vid till varje pris.

Om du ska jämföra välling och bröd, så bör du i det här fallet jämföra med ett fiberrikt fullkornsbröd med ett glas mjölk till. Inget som någon vettig människa stoppar i sig direkt efter en magsjuka.

Det håller jag med om. Snäll mat efter magsjuka. Men välling som så är inte värre än gröt
Svar på tråden Långdragen magsjuka..när kan man börja igen med välling?