Asperger hos 5 åring?
Beskriver här en (snart) 5 åring, helt normalt eller kan det vara någon neuropsykiatrisk problematik?
- Stel i rörelserna. Har alltid varit tidig motorisk, mycket hoppande osv, väldigt orädd i sina rörelser. Kan kasta sig ner för saker, göra volter i luften mm. Men när han bara går/står så är rörelserna en aning statiska, inte mjuka.
- Relativt entonigt tal. Inte många nyanser i pratet. Litet papegojprat, dvs upprepar saker han hör andra säga.
- Börjar skrika och gråta på stört ifall han tex får ett nej. Bara släpper allt, öppnar munnen och börjar skrika (jättehögt dessutom).
- Kommer sällan med egna initiativ vid lekar, härmar mest eller hakar på det som den andra leker.
- Låter ibland bli att svara på tilltal och stirrar bara.
- Separationsångest. Alltid haft. Vill helst vara hemma. Spelar egentligen ingen roll om föräldrarna är med, han vill ändå oftast hem.
Jag tror inte att en som träffar honom då och då skulle reagerat. Han framstår nog mest "normal" skulle jag tro. Jag ser dock dessa tecken som jag inte riktigt kan blunda för. Notera att jag nu lyft fram det som inte funkar, utöver dom sakerna så funkar det mesta bra; mat, sömn, toalettbestyr mm.