Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 12:01:24 följande:
    Ökad arbetsbörda vet jag ju inte. Hu många timmar arbetade inte folk för ett par decennier sedan? Det är först nu vi har 40 timmars veckor och 5 veckors semester.

Arbetslösheten gör nog sitt till att fler mår dåligt, det är sant, men är det de arbetslösa som är sjuka i första hand? Jag vet inte. . 
    De som är sjuka i första hand är de som lever under ekonomisk press de behöver inte vara arbetslösa men lever med osäkra anställningar de vet aldrig månad från månad om de kommer att få jobba tillräckligt mycket så att ekonomin kommer att gå ihop. En av de största bovarna till att unga som är i arbetslivet får stressrelaterade sjukdomar är bemanningsanställningar där arbetstagaren alltid måste sitta och vänta på samtalet som ska ge jobb idag, i morgon eller bara i eftermiddag samt alla timanställningar där många inte törs tacka nej när de blir uppringda trots att de jobbat 8 dagar i sträck eftersom de då riskerar att de inte ringa nästa gång de behöver någon.

De flesta människor vill ha fasta rutiner veta vilka tider som är arbete och vad som är fritid och inte behöva tänka på sin ekonomi hela tiden.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 12:34:54 följande:
    Jag undrar om det där är så vanligt ändå, och framför allt om det är en orsak till de kraftigt ökande sjuktalen. Det är ju på 2 år det ökat kraftigt, inte har arbetsmarknaden försämrats så mycket så fort.  ..
    Arbetsmarknaden har ändrats mycket 450 000 arbeten har automatiserats mellan 2005-2011 så många har efter några år med diverse korta anställningar, varvat med arbetslöshet och timmar till slut blivit sjuka av situationen, inom vården har det dessutom dragits ned på personal och slimmats till max så förr eller senare slutar kroppen att fungera. Är ju främst kvinnor som drabbats av sjukskrivningar och dessa jobbar främst inom vård och omsorg där de är underbemannade, fabriker är aldrig underbemannade eftersom det krävs ett visst antal för att produktionskedjan ska fungera.
  • Anonym (anonym)

Unga människor som bara arbetat några år drabbas av utmattningsdepression för att de har så värdelösa arbetsvillkor där de inte ens hinner gå på toaletten under sina arbetsdagar.
    Plötsligt räknas de som är 25 år som ungdomar när det gäller arbetsgivaravgiften och förväntas jobba 3 timmar en dag 2 timmar en annan dag på alla dessa caféer som dykt upp medan andra som är 25 år är nästan färdiga läkare klart att det leder till psykisk ohälsa om de som är närmare 26 år inte kan flytta till eget boende för att de inte får en anställning de som ger en lön att leva på.

• Anonym (anonym)

Det finns en grupp som tjänar på att människor blir långtidssjukskriva nämligen de arbetslösa som får gå in och vikariera för den sjuke.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-24 08:45:15 följande:
    Vadå för hemsk människosyn?

Jag tror absolut att många idag vill bli sjukskrivna från själva livet (för att använda Nisse Simonsons ord). Pojkvännen gör slut, man är mitt i en flytt. . . Plötsligt går det inte länge att gå till jobbet. Jag menar inte att så många fuskar medvetet (det tror jag inte). När jag skrev om lathet menar jag snarare att många inte ser livets nedgångar som en del av livet som måste hanteras, utan som en cancersvulst som bara inte går att arbeta om man har.

Rätten till sjukskrivning överanvänds i Sverige, och får jag gissa att det främst är bland de yngre (fast det vet jag inte). Det blir en ond spiral för samhället när man ser den ena efter den andra som är hemma och det blir lätt att man känner att man själv borde ha samma rätt! "Jag är inte heller riktigt lycklig". . .
    Människor blir inte sjukskrivna långa tider för att livet är lite motigt  2 veckor brukar vara den tid man kan bli sjukskriven vid exempelvis dödsfall av anhörig.
    Det som ökat är långa sjukskrivningar för psykisk ohälsa och då är det inte fråga om några tillstånd som går över om den sjukskrivne tar sig i kragen eftersom de som har exempelvis utmattningsdepression med stor ansträngning bara kan sköta de basala sakerna i sitt liv som att få i sig lite mat och duscha ibland.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-24 08:30:55 följande:
    Och jag fattar inte, alla ni med absurda arbetstider och arbetsbelastning, var har ni dialogen med fack och arbetsgivare? Arbetsgivaren är väl också vanliga människor och borde kunna förstå om man förklarar omöjligheten i schemat tex. Konstruktiva samtal helt enkelt.
    Hälften av de som får försörjningsstöd får det för att de är arbetslösa så det lär vara så att ca 50% av de som arbetar inte är med i facket, många gick ur A-kassan när avgiften höjdes många unga som jobba inom telesälj, på timmar eller inom alla dessa små butiker eller smörgås/glass/caféer får så lite timmar att de inte har råd med fackavgift och då kan inte facket hjälpa till med något.
    Den som arbetar med vanliga jobb utan speciell utbildning vet att de kan bli utbytta nästa vecka om de inte presterar tillräckligt bra eller inte ställer upp på att jobba övertid vilket leder till att unga människor som inte har speciellt avancerade jobb får depressioner, förr bytte man jobb när det blev för tungt nu är man kvar trots att det egentligen inte fungerar.
  • Anonym (anonym)
    Bebelle skrev 2015-04-25 06:22:07 följande:
    Men varför får alla cancer helt plötsligt?! Skärp er nu och ryck upp er och sluta få cancer. För 30-40 år sedan var det inte alls lika många som fick cancer. Skärp er era lata j-vlar! Obs ironi.
    Var massor med människor som fick cancer förr i tiden fast då dog de av den och inte sällan hade den inte ens hittats utan människor tynade bara bort av oklara skäl.
  • Anonym (anonym)
    modsey skrev 2015-04-25 11:17:04 följande:
    varför det ökar bland unga människor beror ju troligen på våra levnadsvanor och vår livsstil helt enkelt....bara en sån sak att vi skaffar barn senare i livet är en faktor som faktiskt ökar risken för bröstcancer tror man.
    Men sen är det ju också så att två av tre som drabbas av cancer är personer över 65 år. och dödligheten i cancer har ju också minskat.
    Fast i början på 1900-talet fick de flesta inte barn förrän vid ungefär samma ålder som idag det är betydligt sannolikare att det är den tidigare puberteten som förutom miljöfaktorer som nattarbete är det som ökar risken för bröstcancer.
  • Anonym (anonym)
    Madmoiselle skrev 2015-04-26 00:32:24 följande:
    Och massor av människor var psykiskt sjuka förr i tiden, men då kallades det för trasiga nerver eller att de var besatta av Djävulen.
    Fanns gott om nervklena människor främst kvinnor som under tvång hamnade på anstalter genom vårdintyg de sk hysterikorna fick livmodern borttagen eftersom denna ansågs förorsaka hysteri, efter borttagandet blev kvinnorna fogliga och samlade. 
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!