Inlägg från: Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Jag kan upplysa dig om att jag ALDRIG har fått vare sig den förståelse eller den allvarliga och livsuppehållande hjälp jag har behövt (i många år) från det svenska samhället, samt att jag därför inte känner mig skyldig det svenska samhället någonting.

Som några exempel på vad jag har genomgått och gått till psykologer för kan jag nämna diverse psykiskt (och även fysisk) misshandel och diverse kränkningar. SPECIELLT från de som ska föreställa att vara mina närmast anhöriga/ min familj. Min så kallade pappa (och jag skriver så för att han i sanning inte har agerat som min pappa) har tex rivit av mig mina kläder och försökt intala mig att jag ser FUL ut i de kläder som jag själv valt, äldigt många upprepade gånger, medan han har stirrat på mig. (Han har också ritat bilder av mig där han framställer mig som om jag ser mycket fulare ut än vad jag faktiskt gör.) När jag har sagt att det här har varit att gå över gränsen för vad som är okey att göra och att jag känt mig mycket kränkt, då vi båda suttit hos psykologer, har han bara skrattat forcerat och hånfullt och himlat med ögonen och sagt att jag "överdriver!" och att man ju måste förstå sammanhanget i vilket han gjorde det där! Ingen av de psykologer vi pratat med har gett mig något som helst stöd, utan bara nickat och lyssnat som små rädda, duktiga skolflickor när han varit med! Det är bara när de pratat med mig enskilt som de visat sig våga säga att hans beteende gentemot mig faktiskt verkar vara mycket kränkande.

Vad gäller min övriga familj så har min mamma suttit och storgrinat hos den psykolog som skulle göra en utredning av mig medan hon beskyllt mig -rakt inför den psykologen- för att HON mår så dåligt för att jag och min syster inte har en bra relation. Den psykologen gav mig inget som helst hjälp i den situationen heller, tvärtom krävde hon att jag samtidigt som jag försvarade mig från min mammas anklagelser skulle svara på hårda och dömande frågor från henne. Medan hon själv som psykolog verkade sakna all erfarenhet av folk av min sort och sade att hon inte trodde på vad jag själv sa: Att jag hade STORA könsrollsproblem. Vad gäller min syster så har hon både rivit sönder mina kläder och spottat mig i ansiktet vid upprepade tillfällen samt under långa perioder vägrat kännas vid mig på allmänna platser. hon har också förbjudit mig att hälsa på henne i hennes studentkorridorsrum och senare förbjudit mig att sova över i hennes egen lägenhet.

Kort sagt så har jag haft ett helvete för att jag inte kunnat passa in i den kulturella könsrollen som framförallt mina närmste -men också de flesta andra jag träffat i det här samhället- förväntat sig att jag ska kunna och att jag naturligt, som kvinna, ska vilja. Det är stora sociala probelm och missförstånd (från andras sida) det här! Eftersom så många och så närstående i det här samhället inte har förstått att det är en form av androgynitet och jämlikhet det är frågan om vad gäller mig och inget socialt handikapp (och inte heller några religiösa tvångstankar). Självklart är du helldre ensam än ute i samhället om du bara har MÅNGA, MÅNGA erferenheter av att konstant ha blivit missförstådd och AVSKYDD för vad du är och för vad du inte är, som andra får för sig att du är!

På den senaste psyk-utredningen jag gått igenom var de så säkra på att jag hade Autism och drev igenom en fördjupad undersökning på det TROTS att det inte gav något utslag i grundtestet. De ville sedan så gärna hitta "tecken på Autism" i det fördjupade kortsförhöret och tyckte sig också hitta det. Sedan tvärvände de och blev skitsura när jag var ärlig och sa att jag faktiskt kände behov av att vara tllsammans med andra. Men inte ett behov av att vara tillsammans med andra som avskyr eller totalt misstolkar mig och inte kan se mig för den jag är. Jag känner behov av att vara med folk av min egen sort, vilket jag tror att de flesta andra också känner behov av. (Verklig tillhörighet och inte fejkad!) Nu är det så att jag inte känner att jag har en plats i det här samhället eller i någon kultur jag har kommit i kontakt med i den här världen. Fast nog för att jag har FÖRSÖKT att hitta min plats här och att "göra rätt för mig" i många års tid! VERKLIGEN försökt. Jag har varit utomordentligt bra på att spela sociala spel. Men har du inte en livsgrund att stå på i form av tillhörighet så blir det väldigt svårt att bygga ett liv och att inte bara dräneras på energi av det. För att vara i sammanhang där ingen annan förstår sig på dig och där många andra tror sig förstå sig på dig och dömer dig hårt om du är ärlig och kommer ut ur garderoben, det dränerar dig förstås bara på livsenergi! Lycka till att orka "göra rätt för dig" i en sån (livslös) existens! När du känner dig mer Levande när du är helt Ensam än när du är ute i samhället.

Jag kan ta ansvar för vad jag själv gör, men jag kan inte ta ansvar för hur andra i samhället misstolkar och missbedömer mig! Jag kan inte förbjuda andra från att avsky mig - eller från att avsky vad de tror att jag är - eller tvinga/kontrollera andra att acceptera mig för den jag egentligen är! (Eller, ok,  jag kanske kan tvinga andra att se mig och acceptera mig för den jag är, men jag vill inte det eftersom jag tror på och vill låta andra ha det valet!)

Seriöst vad skulle du göra om du aldrig hade träffat någon annan som liknade dig/ någon annan av din egen sort och om du visste/ kände det intuitivt att du behövde vara tillsammans med andra av din egen sort för att ens kunna Leva? Om du bara fick mer och mer dödslängtan av att vara ute i samhället/bland de andra som fanns där! Vad du än gjorde för att försöka ändra på det. I år efter år! Tillslut så ger du ju upp om att hitta dina likar och så väljer du Ensamheten. När du själv har accepterat dig själv för den du är och klarar av att vara ensam/ helt i ditt eget sällskap, dvs! Även om du inte är Autistisk och det känns naturvidrigt för dig. Eftersom din existens känns ännu mer naturvidrig när du är ute bland andra som alla är av någon sort/grupp och du inte är det! Då frågar både du och andra dig vad du har där att göra! Och du vet inte det själv. Din existens ter sig överflödig och oönskad! Hur är det då att stanna med andra, om du tydligt märker att de inte vill ha dig där?

Om du inte vet vad det innebär att ställas till svars/ vara ifrågasatt KONSTANT och vart du än är i samhället (om du passar in i samhällets normer: kul för dig!) så sluta döma på de som klassas som onormativa. Arligt talat: Jag, som ses som paria av så väldigt många i det här samhället, kanske inte ens alltid i alla lägen KAN svara på varför jag är som jag är? Inte med tillfredsställande svar åt allt och alla i alla fall! Det är inte heller mitt fel om jag inte passar in i någon av alla de (i vilket fall påhittade) diagnoser som det här samhället stämplar folk med! Vad ska jag göra åt det? Spela hendikappad? Jag är helt sanningsenlig nu när jag skriver att den senaste i den långa rad psykologer jag pratat med vill inte ens tro på att jag har de största sociala problem jag har, men hon vill att jag ska säga att jag är deprimerad åtminstone! PSYKOLOGEN frågade mig till och med varför jag var där (på psykiatrisk utredning) om jag inte kände mig deprimerad ens och jag kunde inte svara på det! Jag har haft depressioner i perioder tidigare, ärligt talat, men sånt går ju över! Hon sa rakt ut att hon hade hellre viljat att jag var deprimerad när jag genomgick utredningen -för då skulle det ha varit lättare att ställa en diagnos på hur jag var som person. Som om man är sig själv när man är psykiskt sjuk/deprimerad! Jag kan inte ta sådana utredningar seriöst när de säger att de vill utreda hur någon är som person när hen är deprimerad! Det är som att de säger att de vill att du ska ha en personlighet av att må dåligt?

Alltså tänk dig själv om du satt och pratade med totalt värdelösa utredare som inte ville prata om vad du VERKLIGEN hade probelm med, fast du tog upp det klart och tydligt själv! Bara för att det ingick inga frågor om könsidentiteter i deras utredningsmateriel. Om du istället fick höra att du nog var det och det och att du nog säkert tänkte och kände på det och det sättet... Av "välmenande" tanter medan du själv visste att allt det där var skrattretande fel om dig! Som såhär:

tant: Du tycker säker att det är obehagligt när folk kommer nära inpå dig fysiskt, som om jag går såhär nära till exempel.. Det är något medfött, som du inte kan rå för, vet du.

Du: Ler. (Och tänker att nej, jag har aldrig haft några problem med det. I så fall hade jag inte kunnat träna kampsport eller åka smockfull T-bana med främmande folk bokstavligt talat upptryckta mot min kropp utan obehag!)

tant: Du är nog mycket bra på att passa tider?

Du: Ler och säger: Eh.. nej, det måste jag nog erkänna att jag aldrig har varit!

tant (blir sur): Jaja, men du kan ju ha Autistiska DRAG även om du inte har Autism!

Du (tänker) Jaja, kalla det du ser vad fan du vill! Det är ju en påhittad diagnos i vilket fall!

Sorry, can´t be bothered to answer anymore...

Jag har alltså gått igenom den här utredningen i en mellanstor svensk liten stad! Tycker för övrigt att det borde gå att inaktivera svar på kommentarer på Familjeliv precis som det går på YT. Ibland är jag mest intresserad av svara och bara upplysa en specifik individ om någonting! Är liksom inte den diskussionsglada typen jämt. (Även om jag nu inte klassas som deprimerad och i behov av antidepressiva, utan bara lite nedstämd enligt psykologernas enkäter.)

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!